După pofta inimii

Publicat în Dilema Veche nr. 591 din 11-17 iunie 2015
După pofta inimii jpeg

● The Stanley Clarke Band, Up, Mack Avenue Records, 2014.  

Sînt în general iritat de uşurinţa cu care fanul jazz ataşează epitetul „legendar“ în dreptul oricărui nume (în special ale celor care ajung să ne viziteze). În cazul basistului Stanley Clarke însă, avem o reputaţie ce intimidează orice tentativă de a căuta nod în papură. Devine astfel irelevant faptul că albumul său cel mai recent,

, e mai degrabă inerţial decît unul de explorare – avem aici o continuare a seriei de interludii instrumentale „Bass Folk Song“, unele referinţe la cariera artistului în sectorul muzicii de film, într-un mix eterogen cu numeroşi invitaţi, cu piese închinate amicilor şi personajelor influente pentru cariera basistului (Batman – vezi piesa „Gotham City“, Charlie Mingus, răposatul colaborator George Duke, Chick Corea – prezent într-un duet live pe ultima piesă). Avem şi piese familiste dedicate fiicei/soţiei, sugerînd natura încropită din sentimentalisme a acestui material, în comparaţie cu albumele precedente (cazul premiatului cu Grammy de acum patru ani). Stilistic, avem o prezenţă mai pregnantă a basului electric în detrimentul celui acustic. 

Totuşi, în cazul unui artist de talia lui Clarke, inerţia şi rutina depăşesc în inovaţie şi ingeniozitate ceea ce la alţii se prezintă drept ambiţii exploratorii. Avangardismul la Stanley Clarke e de o altă factură decît ce sîntem obişnuiţi să încadrăm în această etichetă, cu referire la jazz-ul european care regîndeşte arhitectura sonoră a unei piese de sus pînă jos. Nu avem de-a face aici cu ingineria sinestezică a scandinavilor, şi nici cu un

lăsat să se rostogolească în sonograme imprevizibile. Avem chiar unele caracteristici bătrîneşti, de jazz geriatric american clădit pe structuri funk-latino, oarecum inevitabile de la un punct încolo al unei cariere de largă vizibilitate, încă preocupată să lege prietenii cu noi ascultători. Nu în structura ori textura pieselor stă inovaţia lui Clarke, ci în individualitatea instrumentului care i-a adus celebritatea şi în felul în care instrumentul îşi locuieşte spaţiul rezervat în nişte piese adesea destul de conformiste. Se pot trasa unele asemănări cu un alt jazzer de ritm pomenit aici, Jack DeJohnette – în ultima vreme şi acesta îşi poziţionează instrumentul într-un cadru latino-călduros care se amenajează cu afecţiune în jurul său, asigurînd accesibilitate pentru ascultătorul de ocazie, dar lăsînd totodată protagonistul să-şi facă de cap. 

Pe noul album, grupul lui Stanley Clarke se poziţionează pe astfel de coordonate latino-tropicale în care ritmul e predominant construit prin percuţie, iar basul plesnit-funk e subordonat acesteia. Ajutoarele lui Clarke pe acest album sînt numele cu care acesta a împărţit Grammy-ul albumului precedent – clăparul ucrainean Ruslan Sirota şi toboşarul Ronald Bruner Jr., cărora li se adaugă un alai de invitaţi şi instrumentişti mari – o să-i pomenesc doar pe Paul Jackson Jr., Chick Corea, Stewart Copeland (ex-Police) şi Harlem String Quartet. 

Geniul lui Clarke stă în felul în care basistul subminează structurile latino flirtînd cu rock-ul progresiv, cu

, cu sincope avangardiste ori cu muzica clasică, fără a trage însă ansamblul instrumental după el. În timp ce acompaniamentul său se ancorează în familiaritate, cu numeroase porţiuni dansabile/fredonabile, Stanley Clarke intră şi iese din piese după pofta inimii, însoţindu-şi colegii de pe o altă bandă de circulaţie – basul său pare adesea să comenteze la adresa celorlalte instrumente participante, iar vocea folosită sporadic pare să-i fie instrument de acompaniament. Să nu uităm că unul din albumele lui Clarke e intitulat

.

Stanley Clarke face parte din grupul vizionarilor (l-aş enumera în aceleaşi liste cu Miles Davis, de exemplu) care au întins mereu coarda în cele mai imprevizibile direcţii, subminînd mereu proverbiala disciplină deopotrivă tehnică şi ontologică a jazz-ului. Fără a aduce noutăţi,

rezumă cu succes jocul de idei cu care acest veteran şi-a lăsat urmele în istoria muzicii.  

Stanley Clarke Quartet vor concerta pe 11 iulie în cadrul Festivalului Internaţional de Jazz de la Gărîna. Mai multe la garana-jazz.ro

Aron Biro este autorul blogului http://aronbiro.blogspot.com.   

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Cel mai crud torționar, Nicolae Moromete: „Porc mincinos. În Republica noastră populară, pentru «nimic» nu se capătă mai mult de zece ani!“
Pe unde a trecut, torționarul Nicolae Moromete a semănat teroare, fie că a fost la Aiud, Jilava sau Vacăreşti. Neavând niciun fel de studii, el a fost subiectul unor situații de-a dreptul hilare.
image
Afacerea care ia amploare în România. Locațiile apar ca ciupercile după ploaie, dar tot par neîncăpătoare: „Nu mai avem locuri disponibile”
În ultimii ani, în marile orașe ale României au fost amenajate foarte multe locații dedicate practicării sportului în aer liber. De cele mai multe ori este vorba despre terenuri de fotbal.
image
Admis cu 10 la Automatică. Ionuț Mihăilescu din Caracal a fost singurul decar din 3.500 candidați. A lucrat cot la cot cu bunica exerciții și probleme
Un elev de clasa a XII-a din județul Olt este deja admis la Facultatea de Automatică și Calculatoare din cadrul Politehnicii București, cu media 10. Bunica sa a jucat un rol determinant.

HIstoria.ro

image
Olimpia, cel mai tânăr muzeu al ţării
Primul muzeu din România dedicat istoriei sportului și turismului montan a fost deschis la Brașov, în an olimpic, la „Olimpia”, în fostul sediu al Reuniunii de patinaj, clădire construită la sfârșitul secolului al XIX-lea, restaurată de Muzeul Județean de Istorie Brașov.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.