Discursul universitar

Publicat în Dilema Veche nr. 848 din 9 - 15 iulie 2020
Iconofobie jpeg

După ultima intervenție, la această rubrică, pe tema „oratoriei”, cineva m-a întrebat dacă referirile mele erau (și) la mediul universitar. Cu alte cuvinte, dacă „proștii vorbitori publici”, tipologizați de mine acolo, ar putea fi găsiți (și) în mediul academic. Răspunsul este, indubitabil, da. Talentul retoric trebuie, în mod evident, să constituie fundamentul artei pedagogice. Am înțeles totodată și bătaia mai lungă a observației făcute de interlocutorul meu. Cum rămîne cu „oratoria” – ca „oglindă” a ascuțimii minții și ca „marcă” a profesionalismului într-un domeniu dat, lucruri argumentate de mine anterior – în universitățile patriei, unde, se știe, foarte mulți profesori (dacă nu cumva cei mai mulți) citesc studenților cursurile, adesea cuvînt cu cuvînt, cu ochii fixați compulsiv în paginile îngălbenite de vreme și cu degetul tremurător prelins, descurajant, de-a lungul fiecărui alineat? Răspund, din nou, foarte direct: rămîne cum am stabilit! Mai precis, refuzul expunerii libere a unei teme specifice expertizei cuiva, cu atît mai mult cu cît acum ne gîndim la „zona zero” de interacțiune cu celălalt, în speță la educație (o zonă esențialmente formatoare, paideică), reprezintă semnul fragilității intelectuale și profesionale, scuza lipsei dexterității discursive nefuncționînd, din motivele prezentate, cu lux de amănunte, odinioară și, în cazul de față, și din altele, suplimentare.

Care ar fi, la nivel universitar, elementele adiționale de alterare, să zicem deontologică, ivite din respingerea și, frecvent, din stigmatizarea vorbitului liber la ore? În primul rînd, ceea ce s-ar putea numi o inadecvare etică. Moralmente, nu ai cum să-ți susții autoritatea examinatorie, la finalul semestrului, în raport cu un individ căruia i-ai dictat o materie. Materie pe care îi ceri să demonstreze că o cunoaște fără a se folosi de surse auxiliare de informație. Practici astfel „dubla măsură”. Comiți un act de injustiție, atîta vreme cît tu însuți, pe parcursul cursurilor, nu ai demonstrat că stăpînești informația fără a te inspira dintr-un text scris în prealabil. În ochii examinatului, examinatorul are toate șansele să devină, în aceste condiții, impostor. Singura cale de echilibrare a balanței ar fi să i se permită studentului să folosească, la rîndu-i, în răspunsul său la test, materiale ajutătoare. Sună absurd, dar în perfectă concordanță cu mecanismul declanșat de „lectura publică” a cursului, menționată mai sus (aud că o practică nouă, în amfiteatre, ar fi folosirea programului PowerPoint de către unii profesori, prin intermediul căruia lectura nu se mai execută de pe foi, ci, ad litteram, de pe slide-urile proiectate pe ecran, slide-uri citite oricum, concomitent, și de studenți). Asemenea „recitaluri” academice pun într-o lumină proastă „dihotomia” competență/performanță profesională.

În al doilea rînd, în interiorul acestei silabisiri a cursului dinaintea unei mase – foarte probabil – amorțite de monotonia „interacțiunii” didactice, depistăm absența mobilului pedagogic. Se vorbește enorm astăzi de „metodologia predării”, care a ajuns chiar, în mintea unora, mai importantă decît „predarea” însăși. Păi, cum, Doamne iartă-mă, să mai vorbești despre „strategii educaționale”, „tehnici de proiectare didactică”, „metode de predare”, „practici de învățare” etc., cînd vii să reciți, de la înălțimea catedrei, o păsărească „științifică”, în care te-ai rătăci tu însuți, dacă, ferească Sfîntul, ți-ai pierde prețioasele hîrtii?! Cum să faci pedagogie cînd, uneori, pînă și cursul de Pedagogie ori cel de Metodica predării (a nu știu cărei discipline) sînt „citite”, pesemne alambicat și defazat, unei multitudini de tineri confuzionați?! Categoric, actuala „direcție” a unei părți bune din corpul profesoral autohton – de a lectura cursuri în amfiteatre – rămîne refractară la sensul de bază al profesiei în discuție: exercițiul paideic. În sfîrșit, în ultimul rînd, aș remarca, în fenomenul respectiv, și o (ușoară) lipsă de onestitate. Presupunînd că autorul real al cursului „citit” studenților e profesorul (și că el nu s-a „inspirat” așadar prea mult din „surse”), tot te tulbură imaginea apatiei în care se derulează o oră de lectură academică. Plată, neimaginativă și, finalmente, ineficientă. Iar acest detaliu, da, oricît ar părea de curios, trimite, prin ramificații logice, la absența onestității. Exercitarea muncii de profesor nu presupune doar furnizarea de informații nedigerate, ci și construcția umană, formarea individuală și de grup. Obiectivul nu va fi atins decît prin interacțiunea cu cel pe care trebuie să-l modelezi (profesional, mental, moral). Paradoxal, „citindu-i” abstracțiuni (pe care nici tu nu le mai înțelegi la un moment dat), te distanțezi de el, trădînd fundamentul profesiei didactice ca atare. Te dovedești, ca să fim exacți, necinstit.

De aceea repudiata „oratorie” ilustrează nu doar o virtute intelectuală, cum spuneam odinioară, ci și una etică.

Codrin Liviu Cuțitaru este profesor la Facultatea de Litere a Universității din Iași. Cea mai recentă carte publicată: romanul Scriptor sau Cartea transformărilor admirabile, Editura Polirom, 2017.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Pedeapsă pentru șoferul de 19 ani care a spulberat șase copii pe trecerea de pietoni. Claudiu Nițariu circula cu 140 km/h
Curtea de Apel Alba Iulia a pronunțat sentința definitivă în procesul în care tânărul Claudiu Nițariu a fost judecat pentru omor, pentru că a spulberat șase copii pe o trecere de pietoni. Una dintre victime a decedat la spital.
image
O familie de „țepari în serie” a fugit fără să plătească din nu mai puțin de şapte restaurante în ultimul an
După ce o familie de opt persoane a plecat dintr-un restaurant italian din Țara Galilor fără să plătească şi patronul a făcut plângere la poliţie, a ieşit la iveală faptul că aceştia erau de fapt „ţepari în serie”.
image
Roșiile românești au ieșit pe piață. Cu cât vând marfa producătorii din celebrul bazin legumicol Matca
Legumicultorii din Matca, județul Galaţi, au scos la vânzare prima recoltă de roşii de anul acesta. Pentru că e prima cultură din acest an şi preţul de plecare din solarii este unul pe măsură: 20 de lei kilogramul.

HIstoria.ro

image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.
image
Cuceritorii din Normandia
Normandia – locul în care în iunie acum 80 de ani, în așa-numita D-Day, aproximativ 160.000 de Aliați au deschis drumul spre Paris și, implicit, spre distrugerea Germaniei naziste.
image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.