Rasismul antic, introducere și încheiere

Publicat în Dilema Veche nr. 867 din 19 - 25 noiembrie 2020
Rasismul antic, introducere și încheiere jpeg

Săptămîna trecută am reprodus aici o poză cu un vas antic reprezentînd un profil de bărbat din Africa și unul de femeie din Grecia – vas neobișnuit, dar nu unic. La sfîrșitul epocii arhaice, Atica produce deja vase în formă de capete umane, un salt cuantic față de micile vase de parfum în formă de arici și alte viețuitoare, și doar foarte rar în formă de cap de femeie, produse pînă atunci în Corint și Rodos. Majoritatea acestor vase-cap atice sînt ulcioare, aproape 300. E folositor să facem un tabel cu ce reprezintă ele: practic, numai capete de femeie, alături de cîțiva Herakles, cîțiva Dionysos și trei capete de bărbat negru. Așa vom vedea mai ales ce nu reprezintă: nici un bărbat grec. Chiar mai importantă e categoria vaselor de băut cu această ambiție sculpturală, majoritatea de tipul kantharos. Dacă voiai să bei, în vechea Eladă, un vin dintr-o cupă mai sofisticată, asta alegeai. (E prima oară în viață, cred, cînd folosesc fandositul „Eladă”). Se păstrează aproape 100 asemenea cupe, între care găsim deodată foarte multe de tip ianiform – cele cu două capete adosate, nu doar cu unul. Ca și în cazul ulcioarelor, imaginea bărbatului alb este exclusă. Iată combinațiile cunoscute (folosesc în continuare catalogul lui Beazley, vechi, dar la care totuși nu s-a adăugat mare lucru): femeie/satir – 23 de vase, femeie/femeie – 21, femeie/Herakles – 13, femeie/african – 11 și, foarte rar, Herakles cu satir (două vase) sau cu negru (alte două), Dionysos cu satir (unul) sau cu o femeie (încă unul). Atunci cînd aceste vase au și decorație pictată suplimentară, ea ține de symposion, acel banchet conceput ca o adevărată instituție socială a cetății grecești. Aceeași decorație o au și alte vase sculpturale folosite la banchet, cele curbate ca un corn, de tip rhyton, care reprezintă capete de animale din bestiarul dionisiac (măgăruși, berbeci).

Toate astea nu surprind. Dionysos are, cu imunitate și în perpetuitate, controlul asupra vinului, iar Herakles e cunoscut și pentru eroismul lui bahic. În artă, amîndoi țin adesea în mînă, periculos înclinat, tocmai un kantharos. Femeile toarnă vinul la symposion, deci și capetele lor modelate au o îndreptățire, dincolo de cea funcțională. Dar de ce bărbații sînt negri, iar cei albi lipsesc? Fr. Lissarrague, azi unul dintre cei mai buni cunoscători ai vaselor grecești, sugerează că aici trebuie adusă în discuție celebra vorbă atribuită lui Socrate (dar și lui Thales), recunoscător zeilor că se născuse om, nu animal, bărbat, nu femeie, grec, nu barbar. Asta ar însemna că, la banchet, vrednicul băutor grec trebuie să se confrunte, ceramic, cu tot ceea ce nu este și nici nu ar vrea să fie. Pe de-o parte, ți se atrage atenția, complice, asupra baftei de a te fi născut de partea privilegiată. Pe de alta, ești supus unui exercițiu vicarial al alterității și anxietăților ei. Între toți bărbații, africanul e cel mai potrivit pentru butaforia banchetului atenian pentru că, văzut de greci, el e simultan barbar și, adesea, sclav, dar are și o fizionomie frapantă, în vreme ce alți barbari sînt de obicei identificați ca atare prin hainele sau armele lor, și mai puțin prin chipul lor. Bărbați greci apar, bineînțeles, mereu în decorația pictată a veselei, nu însă și în vasele modelate tridimensional, care rămîn vizitatori din exterior.

Ca să n-o dau cotită: nu există nici o îndoială că grecii de la banchet aveau un sentiment de superioritate față de africani, femei și animale. Nu trebuie să vedem asta ca pe o opțiune individuală resentimentară – în oarecare măsură, era doar din cauză că trăiau în această atmosferă a mîndriei, iar civilizația greacă nu atinsese rafinamentul de a-și pune cenușă în cap pentru realizările ei. Oricum, acest sentiment de superioritate nu presupunea cîtuși de puțin dorința de a-l anihila pe celălalt, nici măcar retoric, darmite fizic. E mai degrabă vorba acolo de laurii autoiluzionării pe care se culcă, confortabil, cetățeanul din toate timpurile, atunci cînd ține morțiș să constate că lumea lui e, pînă la urmă, tare bine alcătuită – și, în speță, mult mai bine, incomparabil mai bine ca a „vecinului”, a cărui limbă e lipsită de dulceață și a cărui mîncare e nesărată. Comparația aceasta cu celălalt se poate face cu arțag visceral sau, cum impresia mea e că o făceau grecii, sub zodia bucuriei. Artistul, în orice caz, nu dădea doi bani pe relații de superioritate ontologică. El doar construia două portrete contrastante, așa încît fiecare dintre ele să facă celălalt chip mai frumos. Ceilalți nu sînt aduși în scenă pentru a fi umiliți – din contra, sînt adesea în hainele lor cele mai bune.

Cine ține să vorbească despre rasismul atenienilor trebuie să constate de asemenea că alți africani – egiptenii – sînt mai critici la adresa nubienilor decît sînt grecii. Dacă chiar e nevoie de ceva suculent pentru tabloide, atunci mai degrabă ar trebui studiate prejudecățile grecești față de persoanele cu dizabilități. Aici majoritatea grecilor erau, într-adevăr, fără milă, deși sigur că și această discuție are nevoie să fie contextualizată. Cu rasismul, însă, chiar nu e nici o pîine de mîncat. Da, statuaria mai mare nu reprezintă africani decît în epoca elenistică, iar în operele literare grecești nu cred că africanii au vreun rol major înainte de cutare roman al lui Heliodor, în antichitatea tîrzie. În ansamblu, însă, chiar cînd cei cu altă culoare a pielii sînt exotizați negativ, lucrul se întîmplă ocazional și benign. O explicație rasistă pentru vasele cu busturi de africani nu stă în picioare. Nici pentru cîntărețul african din foto, unul dintre bronzurile sculptorilor de după Alexandru cel Mare. Manierisme – de acord. Și frumusețea sau grația pot fi comoditizate, reificate, și uneori și stereotipurile pozitive sînt toxice, în măsura în care, din cauza lor, ajungi să nu mai vezi ființa vie din fața ta. Dar vasele pentru symposion par să dovedească o convingere incompatibilă cu rasismul – că frumusețea se poate afla de ambele părți ale hotarului identitar.

Cătălin Pavel este arheolog și scriitor. Cea mai recentă carte publicată este Arheologia iubirii. De la Neanderthal la Taj Mahal, Humanitas, 2019.  

Sursa foto: https://publicism.info/culture/greek/8.html

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Ucrainenii au distrus un vehicul blindat rusesc rar, proiectat pentru a transporta liderii ruși în caz unui atac nuclear, biologic sau chimic
Ucraina a distrus un vehicul blindat rusesc rar folosit pentru prima dată la dezastrul nuclear de la Cernobîl .
image
Geamăna siameză Abby Hensel s-a căsătorit. Motivul pentru care femeile nu au recurs la operația de separare VIDEO
Una dintre cunoscutele gemene siameze Abby și Brittany Hensel și-a găsit dragostea adevărată. Conform Mirror, tânăra Abby Hensel, în vârstă de 34 de ani, s-a căsătorit cu Josh Bowling, asistent medical și veteran al armatei Statelor Unite.
image
Un român care a cumpărat de pe Facebook un permis fals de conducere s-a dus la poliție să-l reînnoiască
Un bărbat din Alba Iulia a fost condamnat la 4 luni și 20 de zile de pușcărie, pentru complicitate la fals în legătură cu permisul său de conducere.

HIstoria.ro

image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.
image
Procesul „Numai o guriță”, o noutate pentru justiția română la început de secol XX
În primăvara anului 1912, pictorul Gore Mircescu îl aducea în fața justiției pe librarul Constantin Sfetea, pe motivul reproducerii neautorizate a uneia din lucrările sale – „Numai o guriță” – pe care cel din urmă o folosise la ilustrarea unor cărți poștale.