Să se revizuiască, prin cîteva puncte esențiale

Publicat în Dilema Veche nr. 850 din 23 - 29 iulie 2020
Fascinații profesorale jpeg

Noutatea acestei perioade, pentru cine urmărește fenomenul educațional mai aproape de firul ierbii, este apariția unui model de test pentru Evaluarea Națională 2021. Acest examen va trebui să dea seama pentru prima dată despre parcursul școlarizării elevilor în ciclul gimnazial în conformitate cu noi programe, intrate în uz în anul 2017, programe care schimbă viziunea asupra predării și propun accentuarea paradigmei curriculare a dezvoltării personale. Desigur, de la viziune pînă la practică e un drum de parcurs, pe care – din informațiile pe care le dețin, din spațiul informal, e adevărat, dar totuși destul de reprezentativ – mulți profesori nu l-au parcurs alături de elevii lor. Nu o dată am atras atenția asupra faptului că se perpetuează încă practici aparținînd vechii programe școlare, cu modele-șablon de pregătire a elevilor. Nu e întru totul vina profesorilor, totuși.

Terenul a fost pregătit și prin Anexa 1 a OMEC 3472 din 10 martie 2020, în care se preciza: „Structura subiectului are în vedere o nouă viziune, care valorifică procesele cognitive evaluate prin testările PIRLS şi PISA, vizează modelul dezvoltării personale în receptarea textului literar şi caracterul funcţional al componenței lingvistice”. Precizarea din documentul amintit este în corelație directă cu programele școlare, dar, mai mult, și cu un alt document, Profilul de formare al absolventului, aflat în avangarda actualelor programe școlare, prin care este stabilit, încă din anul 2015, care va trebui să fie acest profil la sfîrșitul clasei a VIII-a. În privința competenței de comunicare în limba maternă, absolventul ar trebui să aibă competențe privind „căutarea, colectarea, procesarea de informaţii și receptarea de opinii, idei, sentimente într-o varietate de mesaje ascultate / texte citite; exprimarea unor informaţii, opinii, idei, sentimente, în mesaje orale sau scrise, prin adaptarea la situaţia de comunicare”. Așadar, o nouă structură a testului era obligatorie și nu ar trebui deloc să surprindă. Vocile celor care sînt șocați, care se arată speriați că trei ani de zile nu au știut cum va arăta testul și acum trebuie să facă eforturi suplimentare pentru a-și pregăti elevii sînt de fapt vocile celor care în acești ani au continuat să-i pregătească pe aceștia după vechile practici didactice – comentarii, demonstrații și argumentări-șablon, gramatică excesivă, în manieră descriptivă, nu normativă etc. –, ignorînd documentele normative.

O spun din capul locului, testul mi-a plăcut mult cînd l-am văzut, tocmai pentru că aduce această schimbare așteptată și pentru că ne aduce în contemporaneitate. Dorind să fiu cît mai simplu și mai clar în explicații, voi încerca să sintetizez plusurile acestui model de test, dar să-i evidențiez și minusurile, care încă pot fi corectate.

Primul subiect are un text-suport contruit probabil de autorii testului, căci nu e precizată vreo sursă, dorindu-se a fi un text nonliterar multimodal. Pe baza acestuia se evaluează competențe de comprehensiune și de interpretare, elevii fiind puși în situația de a realiza inferențe. Principiile de construcție a subiectului sînt valide, itemii sînt diverși și își propun să evalueze cu adevărat capacitatea elevilor de a înțelege un text, deci măsura în care au depășit analfabetismul funcțional de care ne tot plîngem, fiind construite pe modelul testelor PISA și PIRLS. Mi-e ușor să le văd astfel, căci am lucrat în maniera aceasta de ani buni în construcția subiectelor de la Olimpiada „Lectura ca Abilitate de Viață”.

Totuși, aș ridica și cîteva obiecții. Nu majore, în contextul în care vorbim încă despre un model care poate fi îmbunătățit, dar care devin grave în momentul în care un test de examen arată astfel. În primul rînd, fiind un text construit, cum bănuiesc, acesta are unele șchiopătări stilistice sau de logică. Spre exemplu, atunci cînd disociază pasiunile umane de mirajul rețelelor sociale, autorii textului exclud posibilitatea ca virtualitatea Internetului, sub diversele sale forme, să fie încadrabilă în zona pasiunilor, chiar dacă mai recent apărută. O altă problemă a acestui text, care se dorește a fi unul multimodal, este că... nu este multimodal. Chiar dacă este însoțit de imagini, acestea au autonomie (unele dintre ele) față de text, nereprezentînd împreună cu acesta un întreg. În fapt, una dintre imagini este ea însăși un text multimodal distinct. Nu insist în explicarea specificațiilor tehnice, pentru că nu e acum momentul.

O altă problemă o reprezintă unele cerințe. Fie sînt formulate prea în grabă poate, parcă fără simțul limbii, fie fără rigoarea științifică necesară. Spre exemplu, o formulare de tipul Pasiunea poate fi un hobby sau o profesie mi se pare total nefericită, pasiunea nu poate fi o profesie, eventual profesia poate fi generată de o pasiune, iar o cerință de tipul Menționează într-un enunț tema textului, justificîndu-ți opțiunea cu două informații din text dă de înțeles că tema unui text e stabilită de cititor, printr-o opțiune personală, ceea ce e fals.

Deoarece spațiul mă limitează în analiză, mai spun în treacăt despre subiectul al treilea, care propune elevilor să construiască o compunere pornind de la un text literar. Marele cîștig al acestui subiect este că face imposibilă utilizarea unui șablon, dar și că elimină din ecuație abordarea tehnicizată, centrată pe vehicularea unor concepte de teoria literaturii. Totuși, și acest subiect are unele probleme. Elevilor li se oferă un set de cuvinte-cheie (care de fapt nu sînt cuvinte-cheie ale textului, unele aparținînd metalimbajului interpretativ), respectiv un set de idei care vizează textul-suport. Pe de o parte, faptul că textul literar este utilizat doar ca suport pentru o compunere care vizează interpretarea, analiza, mi se pare problematic. Cred că e necesar ca și pe marginea textului literar să existe cerințe de comprehensiune. Poate chiar ar fi bine ca acest subiect să fie construit pornind de la textul nonliterar, iar textul literar să treacă la subiectul I, ca suport pentru un demers preponderent de comprehensiune. Pe de altă parte, și grăbesc aici concluziile, deși ar fi detalii de evidențiat și în privința aceasta, baremul pentru evaluarea acestei compuneri este conceput, pe alocuri, fără concordanță cu reperele din cerință, fapt inacceptabil într-un demers de evaluare care se dorește, totuși, cît mai obiectiv.

Una peste alta, trebuie să subliniez, încă o dată, pasul enorm făcut înainte prin acest tip de test. Trebuie să felicit echipa care l-a gîndit și l-a conceput! Dar, în egală măsură, sper și că se va ține cont de sugestiile care, sînt sigur, vin din toate direcțiile, pentru a se optimiza testul. Această optimizare trebuie realizată urgent, înaintea începerii anului școlar. Altfel, forma ezitantă va întuneca fondul îndrăzneț și inovator.

Horia Corcheș este scriitor și profesor de limba și literatura română.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Parteneri

image png
Scapă de riduri și de petele de pe tenul tău! Încearcă o mască de cartofi făcută în casă care ajută la reducerea semnelor de îmbătrânire și redă strălucirea pielii tale
Cartofii – acei campioni discreți ai bucătăriei – s-au strecurat în tăcere și în universul frumuseții, oferind mai mult decât savoare în farfurie.
Coiful chalcidic de la Balș mp4 thumbnail png
Comoară antică expusă pentru prima dată: coiful chalcidic de la Balș, vechi de 2.500 de ani, prezentat publicului la Slatina
Un muzeu din Oltenia expune pentru prima dată, și pentru doar două zile, o piesă de o valoare extraordinară: un coif chalcidic datând din secolul IV î.Hr.. Artefactul a fost descoperit întâmplător cu 20 de ani în urmă, de un cetățean care săpa un șanț pe proprietatea sa.
Castelul Corvinilor din Hunedoara  Foto Daniel Guță  ADEVĂRUL JPG
Cum și-a cheltuit Ioan de Hunedoara marea avere. Faimoasele cetăți și mănăstiri ridicate de eroul medieval
Alături de Castelul Corvinilor din Hunedoara, mai multe cetăți și mănăstiri construite în Transilvania medievală au păstrat „moștenirea” lui Ioan de Hunedoara.
stat scaun adobestock jpg
Obiceiul banal care poate afecta grav sănătatea creierului! Puțini oameni cunosc riscul la care se expun
Cu toții încercăm să evităm obiceiurile care ne vor afecta starea de sănătate. Însă, de multe ori, acestea pot fi mult mai subtile decât am crede, iar mulți oameni ajung să facă aceste lucruri în fiecare zi, fără să știe cât de serios le este afectat organismul.
batalia de la rovine
17 mai: Bătălia de la Rovine, încheiată cu victoria trupelor muntene în fața celor otomane. Mircea cel Bătrân a rămas însă fără coroană
Pe 17 mai, în 1395, a avut loc Bătălia de la Rovine, iar în aceeași zi, dar în 1848, s-a încheiat Marea Adunare Națională de la Blaj. Tot într-o zi de 17 mai au început audierile televizate în Senatul Statelor Unite în Afacerea Watergate, iar alpinistul român Constantin Lăcătușu a ajuns pe Everest.
tunsori pixabay jpg
Ai trecut de 40 de ani? Iată ce tunsori ar trebui să eviți dacă părul tău începe să albească
Pe măsură ce părul începe să capete fire albe, el suferă și modificări importante în textură, densitate și strălucire.
Penitenciarul Bacau foto FSANP jpg
Cazul șocant al unui deținut care a strâns de gât un agent de penitenciar. Ce pedeapsă a primit
Judecătoria Bacău a dat în această săptămână verdictul în primă instanță într-un caz de ultraj extrem de grav petrecut la Penitenciarul Bacău în urmă cu aproape șase ani. Concret, un deținut recidivist l-a strâns de gât și lovit cu pumnii pe un agent șef, după ce între cei doi a izbucnit o ceartă.
România FOTO Shutterstock jpg
România, sub potențialul ei în politica externă
Prestigiosul Centru pentru Studii Estice (OSW) de la Varșovia a realizat o amplă analiză a obiectivelor de politică externă a României în ultimii 35 de ani, ajungând la concluzia că, deşi țara are un mare potențial, nivelul scăzut de ambiție a dus la rezultate sub cele așteptate.
u cluj fb jpg
Nebunie pe Arena Națională. Dinamo, distrusă de U Cluj, care și-a asigurat cel puțin barajul european
Ardelenii au dat lovitură după lovitură, în inferioritate numerică.