Să se revizuiască, prin cîteva puncte esențiale

Publicat în Dilema Veche nr. 850 din 23 - 29 iulie 2020
Fascinații profesorale jpeg

Noutatea acestei perioade, pentru cine urmărește fenomenul educațional mai aproape de firul ierbii, este apariția unui model de test pentru Evaluarea Națională 2021. Acest examen va trebui să dea seama pentru prima dată despre parcursul școlarizării elevilor în ciclul gimnazial în conformitate cu noi programe, intrate în uz în anul 2017, programe care schimbă viziunea asupra predării și propun accentuarea paradigmei curriculare a dezvoltării personale. Desigur, de la viziune pînă la practică e un drum de parcurs, pe care – din informațiile pe care le dețin, din spațiul informal, e adevărat, dar totuși destul de reprezentativ – mulți profesori nu l-au parcurs alături de elevii lor. Nu o dată am atras atenția asupra faptului că se perpetuează încă practici aparținînd vechii programe școlare, cu modele-șablon de pregătire a elevilor. Nu e întru totul vina profesorilor, totuși.

Terenul a fost pregătit și prin Anexa 1 a OMEC 3472 din 10 martie 2020, în care se preciza: „Structura subiectului are în vedere o nouă viziune, care valorifică procesele cognitive evaluate prin testările PIRLS şi PISA, vizează modelul dezvoltării personale în receptarea textului literar şi caracterul funcţional al componenței lingvistice”. Precizarea din documentul amintit este în corelație directă cu programele școlare, dar, mai mult, și cu un alt document, Profilul de formare al absolventului, aflat în avangarda actualelor programe școlare, prin care este stabilit, încă din anul 2015, care va trebui să fie acest profil la sfîrșitul clasei a VIII-a. În privința competenței de comunicare în limba maternă, absolventul ar trebui să aibă competențe privind „căutarea, colectarea, procesarea de informaţii și receptarea de opinii, idei, sentimente într-o varietate de mesaje ascultate / texte citite; exprimarea unor informaţii, opinii, idei, sentimente, în mesaje orale sau scrise, prin adaptarea la situaţia de comunicare”. Așadar, o nouă structură a testului era obligatorie și nu ar trebui deloc să surprindă. Vocile celor care sînt șocați, care se arată speriați că trei ani de zile nu au știut cum va arăta testul și acum trebuie să facă eforturi suplimentare pentru a-și pregăti elevii sînt de fapt vocile celor care în acești ani au continuat să-i pregătească pe aceștia după vechile practici didactice – comentarii, demonstrații și argumentări-șablon, gramatică excesivă, în manieră descriptivă, nu normativă etc. –, ignorînd documentele normative.

O spun din capul locului, testul mi-a plăcut mult cînd l-am văzut, tocmai pentru că aduce această schimbare așteptată și pentru că ne aduce în contemporaneitate. Dorind să fiu cît mai simplu și mai clar în explicații, voi încerca să sintetizez plusurile acestui model de test, dar să-i evidențiez și minusurile, care încă pot fi corectate.

Primul subiect are un text-suport contruit probabil de autorii testului, căci nu e precizată vreo sursă, dorindu-se a fi un text nonliterar multimodal. Pe baza acestuia se evaluează competențe de comprehensiune și de interpretare, elevii fiind puși în situația de a realiza inferențe. Principiile de construcție a subiectului sînt valide, itemii sînt diverși și își propun să evalueze cu adevărat capacitatea elevilor de a înțelege un text, deci măsura în care au depășit analfabetismul funcțional de care ne tot plîngem, fiind construite pe modelul testelor PISA și PIRLS. Mi-e ușor să le văd astfel, căci am lucrat în maniera aceasta de ani buni în construcția subiectelor de la Olimpiada „Lectura ca Abilitate de Viață”.

Totuși, aș ridica și cîteva obiecții. Nu majore, în contextul în care vorbim încă despre un model care poate fi îmbunătățit, dar care devin grave în momentul în care un test de examen arată astfel. În primul rînd, fiind un text construit, cum bănuiesc, acesta are unele șchiopătări stilistice sau de logică. Spre exemplu, atunci cînd disociază pasiunile umane de mirajul rețelelor sociale, autorii textului exclud posibilitatea ca virtualitatea Internetului, sub diversele sale forme, să fie încadrabilă în zona pasiunilor, chiar dacă mai recent apărută. O altă problemă a acestui text, care se dorește a fi unul multimodal, este că... nu este multimodal. Chiar dacă este însoțit de imagini, acestea au autonomie (unele dintre ele) față de text, nereprezentînd împreună cu acesta un întreg. În fapt, una dintre imagini este ea însăși un text multimodal distinct. Nu insist în explicarea specificațiilor tehnice, pentru că nu e acum momentul.

O altă problemă o reprezintă unele cerințe. Fie sînt formulate prea în grabă poate, parcă fără simțul limbii, fie fără rigoarea științifică necesară. Spre exemplu, o formulare de tipul Pasiunea poate fi un hobby sau o profesie mi se pare total nefericită, pasiunea nu poate fi o profesie, eventual profesia poate fi generată de o pasiune, iar o cerință de tipul Menționează într-un enunț tema textului, justificîndu-ți opțiunea cu două informații din text dă de înțeles că tema unui text e stabilită de cititor, printr-o opțiune personală, ceea ce e fals.

Deoarece spațiul mă limitează în analiză, mai spun în treacăt despre subiectul al treilea, care propune elevilor să construiască o compunere pornind de la un text literar. Marele cîștig al acestui subiect este că face imposibilă utilizarea unui șablon, dar și că elimină din ecuație abordarea tehnicizată, centrată pe vehicularea unor concepte de teoria literaturii. Totuși, și acest subiect are unele probleme. Elevilor li se oferă un set de cuvinte-cheie (care de fapt nu sînt cuvinte-cheie ale textului, unele aparținînd metalimbajului interpretativ), respectiv un set de idei care vizează textul-suport. Pe de o parte, faptul că textul literar este utilizat doar ca suport pentru o compunere care vizează interpretarea, analiza, mi se pare problematic. Cred că e necesar ca și pe marginea textului literar să existe cerințe de comprehensiune. Poate chiar ar fi bine ca acest subiect să fie construit pornind de la textul nonliterar, iar textul literar să treacă la subiectul I, ca suport pentru un demers preponderent de comprehensiune. Pe de altă parte, și grăbesc aici concluziile, deși ar fi detalii de evidențiat și în privința aceasta, baremul pentru evaluarea acestei compuneri este conceput, pe alocuri, fără concordanță cu reperele din cerință, fapt inacceptabil într-un demers de evaluare care se dorește, totuși, cît mai obiectiv.

Una peste alta, trebuie să subliniez, încă o dată, pasul enorm făcut înainte prin acest tip de test. Trebuie să felicit echipa care l-a gîndit și l-a conceput! Dar, în egală măsură, sper și că se va ține cont de sugestiile care, sînt sigur, vin din toate direcțiile, pentru a se optimiza testul. Această optimizare trebuie realizată urgent, înaintea începerii anului școlar. Altfel, forma ezitantă va întuneca fondul îndrăzneț și inovator.

Horia Corcheș este scriitor și profesor de limba și literatura română.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Parteneri

Drumuri protejate de plase antidronă la Harkov FOTO EPA EFE jpg
Cifrele care arată intensitatea luptelor din regiunea Donețk. Pierderi uriașe în rândul forțelor rusești
Forțele de Sisteme fără Pilot (SBS) din Ucraina au anunțat că au ucis 976 de soldați ruși, echivalentul a două batalioane în doar două zile în regiunea Donețk. Cifrele au fost raportate acestei aripi armate, Robert „Madyar” Brovdi, în postări pe rețelele de socializare.
impletitori de nuiele Durnesti FOTO Cosmin Zamfirache (3) jfif
Ce s-a ales de atelierul de la țară care exporta produse de lux în America și Germania. Erau create adevărate bijuterii din nuiele de răchită
Într-o comună din nordul României a funcționat o cooperativă țărănească care a reușit timp de peste două decenii să exporte produse de lux, din răchită, în Statele Unite și Germania. Oamenii spun că totul s-a prăbușit din cauza concurenței asiatice.
ulei de masline pexels jpg
Românii, tot mai atenți când cumpără ulei de măsline: urmăresc trasabilitatea, calitatea și brandul
Consumul global de ulei de măsline se află pe un trend ascendent, după doi ani complicați pentru producători, depășind 2,7 milioane tone, cu estimări ce urcă spre 3,06 milioane tone în 2024/2025 — o creștere de aproape 10%.
fructe pexels jpg
Fructele delicioase care pot susține sănătatea rinichilor. Nutriționiștii spun că nu trebuie să lipsească din dieta zilnică
O dietă echilibrată și sănătoasă este crucială pentru buna funcționare a organismului nostru. Iar anumite fructe simple pot fi foarte utile pentru a susține eficient sănătatea rinichilor.
1 jpg
„Capra cu trei iezi“, 150 de ani de la publicare. Care este însemnătatea basmelor populare în lumea AI: „Oamenii au nevoie de emoție și de artă“
În urmă cu 150 de ani, Ion Creangă publica în „Convorbiri literare“ minunata poveste „Capra cu trei iezi“ și deschidea astfel un nou univers copiilor pentru generații întregi.
simion mehedinti jpg
14 decembrie: Ziua când a murit marele savant Simion Mehedinți, părintele geografiei moderne
Pe 14 decembrie 1962 a murit geograful Simion Mehedinți, care a slujit mai multe domenii ale cunoaşterii, precum geografia, etnografia, literatura, educaţia, critica şi publicistica. Tot pe 14 decembrie s-au născut actorul și regizorul Radu Beligan și economistul Virgil Madgeanu.
scaune în culorile drapelului polonia  Marea Britanie FOTO shutterstock jpg
Marele exod al polonezilor din Marea Britanie. De ce tot mai mulți emigranți se întorc acasă
În timp ce economia Marii Britanii stagnează și standardele de viață scad vertiginos în orașele afectate de infracționalitate, servicii deficitare și costuri de trai în creștere – alimentând nemulțumirile legate de imigrația necontrolată – exodul lucrătorilor polonezi calificați.
rapid fb jpg
Lecție de fotbal primită de liderul Rapid. Giuleștenii, înfrângere lamentabilă pe teren propriu
Vișiniii rămân pe prima poziție, dar lupta pentru locul 1 se strânge.
copilul cu mintea deschisa jpg
Secretele părinților care formează copii echilibrați și independenți. „Am răbdare, hai să mai încerci o dată"
Capacitatea copilului de a fi deschis și sigur pe sine depinde de modul în care părintele îi modelează emoțiile, sunt de părere specialiștii. Cu răbdare și atenție, părintele poate transforma fragilitatea celui mic în echilibru.