Cetățenii obedienți ai lui Moș Gerilă

Lina VDOVÎI
Publicat în Dilema Veche nr. 872 din 23 decembrie 2020 - 6 ianuarie 2021
Cetățenii obedienți ai lui Moș Gerilă jpeg

Într-un apartament cu două camere de la ultimul etaj al unui bloc sovietic din Republica Moldova, doi adulți și trei copii moșmondesc de două ore la o crenguță de brad. E ajunului Anului Nou, iar crenguța a ajuns în căminul lor din curtea bunicii, de la sînul unui brad uriaș, și așteaptă cuminte să fie împodobită și agățată de tapet.

Eu sînt mezina familiei și mă cert cu surorile mele de la podoabe. Una vrea mai multe globulețe, alta vrea ghirlandele pe care le-a făcut la școală din hîrtie colorată, iar eu mă opresc pentru o secundă și întreb, în mijlocul vînzolelii, ce facem cu steaua noastră roșie, comunistă, pe care o cocoțam de obicei în vîrful bradului.

Tata umblă nerăbdător cu un ciocan și niște cuie pe la cozile noastre – „Haideți, fetelor, grăbițî-vî, pierdem vremea!”. Afară e iarnă vînjoasă, cu ger și omăt pînă-n gît, dar el e hotărît să scoatem covoarele la bătut înainte de miezul nopții. Unde s-a mai pomenit să intri în noul an cu praful dosit pe la colțuri?

În Moldova primilor ani de după destrămarea Uniunii Sovietice, sărbătorile de iarnă încă începeau, ca-n comunism, pe 31 decembrie și se terminau pe 14 ianuarie, de Sf. Vasile sau Anul Nou pe rit vechi. În locul lui Moș Crăciun, îl așteptam pe Moș Gerilă, un bătrîn cu mantie albastră care-și scutura barba de bomboane doar dacă ai fost cuminte. Nu aveam un brad adevărat în casă, dar eram mîndre nevoie mare de crenguța noastră împopoțonată.

Trăiam din moștenirea rușilor: Crăciunul se sărbătorea pe rit vechi, pe 7 ianuarie și, pitit între Anul Nou – aka Moș și bomboane – și Sf. Vasile – urături cu ceata prin vecini, deci bani și alte bomboane –, nu avea nici o semnificație specială pentru noi, copiii. Mergeam la bunica, o colindam cum învățaserăm la grădiniță și mîncam crăciunei, colăceii copți în formă de opt întrerupt, și cam atît.

Adevărata magie a sărbătorilor de iarnă începea în noaptea dintre ani, cînd ne adunam soldățel în jurul mesei pline cu bunătățuri și ne delectam cu programul de divertisment al rușilor la televizor – muzică, glumițe, discursul președintelui moldovean și, o oră mai tîrziu, urările prezidentului rus.

Făceam în continuare fix ce ne învățaseră comuniștii. Eram cetățenii obedienți ai Imperiului căzut. Miza sovieticilor – ștergerea din conștiința colectivă a Nașterii Domnului și laicizarea culturii republicilor socialiste – dăinuia și după moartea lor.

Numai că noi, copiii, nu înțelegeam. Noi ne bucuram de iarnă ca de un tort „Cușma lui Guguță”. Fiecare sărbătoare era un strat nou de clătite cu vișine pe care-l savuram de parcă ar fi fost ultimul.

Abia prin 2007, cînd am venit la facultate în România, mama a decis să „trecem și noi în rînd cu românii”. Tata era în Italia, deci o duceam nițel mai bine și nu mai ciopîrțeam pomul din curtea bunicii. Ne trimisese cu autocarul un brad artificial, pe care-l decoram în cîteva minute cu globuri din plastic fabricate-n China, și toată lumea era fericită. Cadourile au evoluat și ele – de la cutii de bomboane primite de părinți la uzină, am trecut la geluri de duș, creme de mîini sau deodorante.

De jure, familiile din Republica Moldova au început să sărbătorească oficial Crăciunul pe nou începînd cu 2013, cînd Parlamentul țării a votat un proiect de lege prin care ziua de 25 decembrie a fost declarată sărbătoare oficială. De facto, mulți moldoveni, împrăștiați prin diverse țări ale Europei de Vest, se împrieteniseră cu Moș Crăciun cu mult înainte de a le da deputații undă verde.

Pentru mine, a fost un motiv de bucurie în plus cînd mama a decis să prelungească perioada sărbătorilor de iarnă. Erau trei săptămîni de vizite la rudele care se întorceau din străinătate și mult loc în stomac pentru sarmale, răcituri, salate cu maioneză și legume fierte și, mai nou, pentru cozonacul italian Panettone.

Programul era destul de previzibil: de Crăciunul pe stil nou, eram acasă, cu părinții. De Revelion, mergeam la petreceri. De Crăciunul pe stil vechi, o vizitam pe bunica, iar de Sf. Vasile mergeam cu uratul cu toată gașca de prieteni, adică vreo 30 de oameni. Cine să se plîngă?

De cînd m-am stabilit în București, însă, am căpătat un straniu sentiment de inadecvare. Să sărbătorim Crăciunul pe stil nou a fost pentru noi, ca familie, o convenție, o alegere care nu ne obliga la foarte multe. Neînsoțită de componenta religioasă, ziua de 25 decembrie era mai degrabă un prilej de a ne pregăti mental pentru sezonul sărbătorilor de iarnă.

În România (și în Occident), Crăciunul e de o importanță colosală. E cu emoție de care aveam eu cînd eram mică și-mi îngheța nasul la balcon, cînd îl așteptam pe Moș Gerilă. E cu daruri scumpe, cu planuri de vacanță în străinătate și cu decoruri sofisticate. Începe devreme și ține mai mult decît cele trei săptămîni de sărbătoare din Republica Moldova.

Cu toate astea, uneori trece fix pe lîngă mine. Mă trezesc c-am uitat să iau cadouri și mă surprind uitîndu-mă la luminițele din oraș cu indignare. De cînd sînt mamă, mă întreb cum pot să-mi protejez copilul de tot iureșul consumerist și cum să îl învăț că Moșul, că e Gerilă sau Crăciun, nu e în lucruri lucioase, ci în bucuria de a fi împreună. Încă nu am un răspuns, dar cert e că n-am cumpărat nici brad, nici crenguțe.

Lina Vdovîi este jurnalistă.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.