Clientul face toți banii

Ruxandra Irina CIOCÎRLAN
Publicat în Dilema Veche nr. 388 din 21-27 iulie 2011
Clientul face toți banii jpeg

La mai puţin de un deceniu de la aşa-numitul tech bubble de la sfîrşitul anilor ’90, entuziasmul investitorilor faţă de posibilităţile de capitalizare a mediului online pare a atinge din nou cote debordante. În luna mai, LinkedIn (reţea socială de business) a fost evaluată la 3,3 miliarde de dolari, iar Skype (aplicaţie de telefonie audio-video prin Internet) a fost cumpărată de Microsoft cu 8,5 miliarde de dolari. Marile companii web precum Google, reţeaua socială Facebook sau platforma de micro-blogging Twitter spun o poveste deosebit de atrăgătoare pentru întreprinzători şi finanţatori deopotrivă: în online, o idee genială însoţită de un capital iniţial mic, dar „crescută“ de o echipă pasionată de developeri şi o bază mare de clienţi poate obţine, în timp, sume record. Cu toate acestea, start-up-urile IT nu reprezintă o sursă de profit garantată, iar în România dezvoltarea şi finanţarea proiectelor de acest gen „este încă o misiune extrem de dificilă, dacă nu imposibilă“ (http://wall-street.ro/articol/Companii/93269/Start-up-urile-care-au-pus-Romania-pe-arta-antreprenoriatului-web-mondial.html). 

Bogdan Bocşe (www.bogdanbocse.com), un antreprenor de 23 de ani care în 2008 a obţinut o finanţare din partea fondului de investiţii Seed Money pentru primul său start-up, subscrie la această afirmaţie şi ne povesteşte despre experienţa sa antreprenorială. „În România nu e un lucru stabil, nu există reguli pe care, dacă le respecţi, primeşti 100, 1000 sau 100.000 de dolari. Şi nu înseamnă nici că, dacă obţii bani, o să ai şi succes. Eu am avut noroc. Prima şi singura idee pe care am prezentat-o pentru finanţare de tip seed (acordată de aşa-numiţii «îngeri de business» care oferă fonduri pentru iniţierea unei afaceri în schimbul unei cote din acţiunile acesteia) era un sistem [numit XTWIP (eXtended Team Work Interactive Platform)] care permitea dezvoltatorilor de aplicaţii să transforme aplicaţii de orice natură – desenare, proiectare, editare imagini, text etc. – în aplicaţii colaborative. Adică mai mulţi oameni puteau edita acelaşi text, sunet, film, cod în acelaşi timp, văzînd rezultatele interacţiunilor celorlalţi instantaneu. Asta se întîmpla în 2008, înainte ca Google să fi anunţat Google Wave, o idee similară, în mai 2009. 

Din cîte ştiam eu, în 2008 pe piaţa din România exista doar un singur business angel – Seed Money, fondul de investiţii seed cu capital spaniol reprezentat de Vlad Stan. Am aflat că Vlad Stan ţinea un speech la un eveniment de la ASE. Pe tot parcursul evenimentului, am intervenit mai mult sau mai puţin oportun. După conferinţă, mi-am luat inima în dinţi, m-am dus la Vlad şi l-am întrebat dacă fumează. Am mers la o ţigară şi i-am povestit despre cum TWIP urma să schimbe lumea. Cum credeam eu c-o s-o schimbe. Am obţinut o carte de vizită şi o întîlnire. (…) Au urmat cîteva întîlniri cu investitorii şi cu asociatul meu de atunci, în care am povestit ideea, ne-am consultat cu nişte specialişti de-ai lor şi am trasat o înţelegere de principiu care nu obliga legal părţile. Nu pot să spun cifrele exacte, dar pot să spun că ofereau o finanţare de maximum 50.000 de euro pentru 20% sau mai puţin din companie. A urmat o fază pre-contractuală de cîteva luni, în care am stabilit acţionariatul, condiţiile finanţării şi am făcut formalităţile. Pe termen lung, proiectul n-a mers aşa cum am anticipat – am făcut cîteva greşeli de începători, ne-am concentrat prea mult pe detalii tehnice şi prea puţin pe a găsi clienţi. După mai multe versiuni ale produsului şi cîteva tentative de a-l promova, eu m-am retras oficial din proiect în aprilie 2010. A fost o decizie grea pentru mine, dar cu cît îţi recunoşti şi asumi greşelile mai repede, cu atît mai bine. 

La al doilea proiect, TimeOP (www.timeop.com) şun software care detaliază activitatea angajaţilor pe un calculator într-o formă grafică atractivăţ, n-am mai căutat o sursă de investiţie. Am lucrat cu Radu Conteş, un bun prieten şi un asociat de încredere. Am pierdut nopţi dezvoltînd produsul, am mers la conferinţe să căutam clienţi, am făcut campanii şi am plătit singuri puţinele facturi pe care le-am avut. Noi am făcut şi dezvoltare, şi marketing, şi vînzări, şi PR, şi management de proiect. A fost solicitant, dar, în mod ironic, am simţit că am avut mai multă libertate decît la primul proiect. Deciziile se luau mai uşor şi se puneau în practică mai repede. Rezultatele sînt încă sub aşteptări, dar mult peste nivelul primului proiect. 

Dacă deja ai primul client, ai şanse mult mai mari ca cineva să creadă că ai o idee de succes. Dacă n-ai clienţi, trebuie să ai măcar utilizatori free de ordinul zecilor de mii – e ceea ce se numeşte traction. E bine (din perspectiva investitorilor) să fii «în trend»: aplicaţii mobile, integrări de reţele sociale etc. În România nu exista o piaţă de seed investors, nu există un cash flow în astfel de investiţii. Din acest motiv, puţinii care există şi activează pe piaţa de aici au acţiuni şi decizii de investiţii rare, nu fiindcă nu au bani, ci pentru că rareori li se întîmplă să dea peste o idee care merită măcar timpul lor, ca să nu mai zicem banii. 

Ce îţi trebuie ca să cîştigi? E simplu. Clienţi. Mulţi clienţi. Nu investitori.“

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.