COVID-u’ n-are ce căuta la țară

Publicat în Dilema Veche nr. 844 din 11 - 17 iunie 2020
COVID u’ n are ce căuta la țară jpeg

Lunile astea au fost neobișnuite și complicate. Aș descrie însă lucrurile mai degrabă firești pe care le-am observat, retras într-o zonă rurală. La început am asistat la o înmugurire generală și la galbena explozie a forsițiilor. Apoi am descoperit cum au dat frunzele de leurdă în pădure și pentru prima dată am avut răgazul și dispoziția să mă aplec asupra lor, la propriu și la figurat. Proaspăt smulsă din răcoarea primăvăratică a pădurii, tocată și amestecată cu iaurt, sare și lămîie, respectiva frunză se transformă într-o salată care, pe loc, parcă îți subțiază trupul și-ți înalță spiritul. Cu trecerea săptămînilor, i-am descoperit și iuțirea tot mai accentuată, la fel ca arțagul care însoțește adesea îmbătrînirea omului.  

Au apărut, apoi, coloritul cărnos al lalelelor, semeția feciorelnică a florilor de liliac, desfășurarea sofisticatelor „candelabre” ale glicinei, inflorescența spectaculoasă a paulovniei, profunzimea izului de iasomie, copleșitorul parfum al caprifoiului, senzualitatea mov a clematitelor, nebunia salcîmilor și surpriza primului cîntec de cuc.  Natura a renăscut în ritmul ei treptat și implacabil. Ne-am minunat de apariția peste noapte a florilor de nufăr, printre care am leorpăit cu vîsle leneșe, în căutare de noi canale îndepărtate ale lacului, am urmărit bălăcelile stupide ale vrăbiuțelor și plutirea inutilă a rațelor, ne-am delectat cu trilurile mierlelor și am zîmbit la pornirile și opririle bruște ale corurilor de broaște. Ne-a enervat cîrîitul coțofenelor și ne-a înfiorat țipătul bufnițelor (nu mai vorbesc de unduirea șerpilor). Ne-au amuzat întîlnirile cu cîte un iepure uimit, apărut din aburii matinali ai pădurii, sau cu cîte o căprioră ce ezita să traverseze șoseaua.   

La rîndul lui, cerul a avut de oferit, probabil ca-n fiecare primăvară, un spectacol grandios, cu scenografii diferite de la o zi la alta, cu nori fantastici, vălătuciți și învîrtejiți ca niște vrăjitori uriași, uneori efilați, alteori rubensieni, avînd adesea culori parcă greșite, inventate de un pictor nebun și kitschos, de la diafane nuanțe trandafirii pînă la un  plumburiu intens cu amenințătoare luciri verzui, sau pînă la înspăimîntătoarea împărăție albă, dumnezeiască, a cumulonimbușilor. Un cer care își desfășura griurile succesive spre lumină după cîntatul cocoșilor, pentru ca la sfîrșitul zilei să dăruiască apusuri incendiare înspre pădure.

Am simțit cum se instalează seceta peste plante și pămînturi și am văzut cît de puțin poate conta ploaia. Ne-a mirat persistența vînturilor care anul ăsta parcă s-au contaminat de nebunia mistralului.

Am băgat de seamă rondul regulat al pisicilor din vecini și felul în care o casă se înalță din sporovăiala și chefurile constructorilor. Am tras cu urechea la conversațiile din alte curți, remarcînd tonurile acelea domoale, profund românești, ale celor care au suportat instalarea comunismului, la care s-au adaptat printr-o flexibilitate asemănătoare ramurilor de salcie plîngătoare. O aceeași moliciune a tonului pe care, cu siguranță, o aveau, așa cum comentam cu un prieten, și cei care se duceau la război, naivi și încrezători, blînzi și rezistenți, purtați de soartă și de vremuri în locuri unde trebuia să-și dea viața pentru țară.

Am descoperit palate noi (la propriu), cocioabe pitorești și case prost gîndite. Ne-am amuzat de moșul cu un singur dinte la vedere, care ne-a întrebat dacă nu ne e frică să ieșim cu barca în larg. De ce? „Păi, nu de guvid, dom’le, ci de milițian, care patrulează cu șalupa și nu dă voie.”

Am constatat promptitudinea unor servicii, ca într-o adevărată țară europeană, dar și delăsarea și pervertirea altora, ca într-o adevărată țară fostă comunistă.

Nu m-a mirat nesimțirea față de coronavirus a oamenilor simpli, cărora le-am auzit comentariile în derîdere, prin care marcau superioritatea obișnuințelor și a imunității lor istorice față de tot ce-i nou. Nu merita, adică, să-și bată prea mult ei capul, oameni serioși, cu micul intrus la modă, despre care televizoarele nu mai conteneau a trăncăni.

Rarele escapade prin „focarul” bucureștean mi-au creat impresia unei capitale cenușii de beton, pustie, urîtă, deprimată și deprimantă, iar știrile ascultate regulat, dar rar, n-au făcut decît să-mi dezvăluie vastitatea fără de margini a prostiei omenești.

Foto: flickr.com

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Farmacia din grădină. Rolul legumelor în prevenirea unor boli foarte grave, explicat de un renumit cercetător român
Legumele și verdețurile din grădină au efect terapeutic, cu atât mai puternic cu cât ele sunt produse în sistem tradiţional. O spun specialiştii în horticultură care s-au convins, în urma unor studii, că organismul uman preia din roadele pământului o gamă largă de substanţe care ne menţin sănătatea
image
Motivul incredibil pentru care au fost terorizați niște români în Mexic. „I-au adus pe unii agitați, cu arme”
Mexic e o destinație exotică la care visează numeroși români, dar fără să știe riscurile la care se expun. În primul rând, de multe ori vameșii mexicani le interzic accesul și îi expulzează imediat ce coboară din avion. Când totuși le este permis să viziteze țara, au parte de surprize neplăcute
image
Eroarea celor care plâng după industria comunistă. Economist: „Avem una dintre cele mai complexe economii din lume”
Contrar nostalgicilor care plâng după baza industrială moștenită din comunism, România astăzi una dintre cele mai complexe economii din lume, susține economistul Radu Nechita, citând un studiu de la Harvard. El explică de ce industria comunistă era una falimentară

HIstoria.ro

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.
image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.
image
Un proces pe care CIA l-a pierdut
În toamna lui 1961, CIA se mută din Washington în noul şi splendidul sediu de la Langley, Virginia.