Cum s-a rupt filmul cinematografelor româneşti

Alex NEDEA
Publicat în Dilema Veche nr. 438 din 5-11 iulie 2012
Cum s a rupt filmul cinematografelor româneşti jpeg

În 1990 funcţionau în România peste 400 de cinematografe. Astăzi sînt de zece ori mai puţine. Un imens patrimoniu preluat de la comunişti, însumînd clădiri care ar depăşi laolaltă suprafaţa Casei Poporului, a ajuns un mare şi inutil munte de moloz. O parte importantă a clădirilor a încăput pe mîna unor băieţi deştepţi care le-au transformat în orice altceva: restaurante, cazinouri, magazine second-hand, cizmării sau alimentare. În rolurile principale ale dezastrului din cinematografe au jucat, pe rînd, majoritatea celor care au ajuns la conducerea Ministerului Culturii.

„Cinema“ diversificat la El Paradiso

La cinematograful Flamura din Bucureşti rulează azi, ca în fiecare seară, acelaşi film: „Nunţi, botezuri, cumetrii“. De ani buni, în clădirea fostei săli de spectacol s-a deschis un restaurant-cîrciumă pe nume El Paradiso, de închiriat pentru ocazii speciale. Singura legătură cu ce a fost Flamura este că la „cinema“ El Paradiso se chiuie şi se dansează în draci, ca-n filme. De cum intrăm, ne lovim de barul ce tronează în locul caselor de bilete. În spatele tejghelei, o doamnă răsuceşte o cîrpă într-un pahar. E suspicioasă: „Sînteţi din cartier?“. Îi povestim că am vrea să închiriem sala cinematografului pentru o nuntă. Se urneşte din loc să ne facă un tur de El Paradiso. Zîmbeşte însă jenată. „Dar vă rugăm să ne scuzaţi... E campanie electorală, scuzaţi deranjul.“ În fosta sală de spectacol deranjul se traduce aşa: pe pereţi sînt bătute în cuie lozinci: „Silviu Prigoană – primar general. Organizaţia PDL-Sector 5“. Din cinematograf au dispărut şirurile de scaune capitonate. Au fost scoase pentru a face loc meselor. A rămas în schimb ecranul, pe care se proiectează şi acum. Nu capodopere ale cinematografiei. Ci filmuleţe: „Dacă aveţi vreun filmuleţ cu mirii putem să le arătăm pe ecran. De asemenea, putem să proiectăm ce se vede în sală în timpul nunţii... ringul de dans... de la mese“. Pe faţa doamnei se mai proiectează o dată jena: „V-aş fi arătat cum funcţionează, dar am împrumutat puţin proiectorul“. Cinematograful Flamura figurează şi astăzi în proprietatea Regiei Autonome de Distribuţie şi Exploatare a Filmelor România Film (RADEF). Cei din conducere RADEF au şi un termen pentru ce se petrece acum în El Paradiso. Se cheamă „diversificare“. „Noi am încercat să reintroducem cinematograful în circuit, numai că nu a mers, aşa că am decis să facem o diversificare a ofertei“, zice Elena Încrosnatu, director adjunct al RADEF.

Cine a stins lumina din săli

De-a lungul anilor, cinematografele României au fost plimbate de la o instituţie la alta, de parcă ar fi fost un cărbune încins. Primul care a simţit că se arde cu atîtea săli de cinema a fost Adrian Iorgulescu, ajuns şef la Cultură în 2005. Iorgulescu a semnat o Ordonanţă de Urgenţă care plasa zeci de imobile ale RADEF către Primării. Toată tranzacţia se făcea fără ca instituţia de filme să primească vreun ban. Împotriva acestei manevre s-a opus atunci sindicatul liber România Film, care a dat în judecată ministerul, contestînd actele semnate de Iorgulescu. „Am atacat ordonanţele în instanţă pe motiv că noi, sindicatul, nu am fost consultaţi înainte de a fi elaborate. Noi am cîştigat definitiv şi irevocabil“, povesteşte Maria Bikfalvi, preşedintele Sindicatului Liber România Film.

Cinematografele s-au întors din nou la RADEF, dar victoria sindicatelor a fost de scurtă durată, întrucît cei de la minister, văzînd că au dat greş cu Ordonanţa de Urgenţă, s-au apucat din nou de scris, cu şi mai mult zel. Au redactat Legea 303 din 2008 prin care, în final, aproape toate cinematografele RADEF au aterizat, hodoronc-tronc, în curtea a zeci de Consilii Locale din ţară. Rezultatul a fost fără happy-end: din 200 de cinematografe predate, mai funcţionează astăzi exact două. Restul – fie sînt închise sau demolate, fie au cu totul alte destinaţii. Cum ar fi la Piteşti: într-o parte din fostul cinematograf Lumina s-a înfiinţat sediul zonal al Bursei de Valori. Restul clădirii a rămas în paragină. Culmea este că înainte de predarea sălii, în urmă cu cîţiva ani, cinematograful funcţiona: proiecta filme şi avea spectatori. „Lumina a fost printre cele mai bune din ţară. Pe vremea lui Ceauşescu, cîştigase premiul trei pe ţară la Festivalul Filmului Românesc, luîndu-se drept criteriu numărul de spectatori. Cinematograful avea şi investiţii făcute oarecum recent. În 1989 se cumpărase aparatură nouă, se capitonase, se modernizaseră grupurile sanitare“ – suspină nostalgic vicepreşedintele Sindicatului Liber România Film, Constantin Curelea.

Oraşe fără cinematograf

Dar, după dezastrul de la RADEF, zeci de mii de alţi orăşeni din ţară au rămas fără nici un cinematograf în localitate. Se uită la pereţi. La pereţi în paragină. Primăria Baia Sprie din Maramureş a fost printre primele care au primit cinematografe de la RADEF. Cei de acolo au încercat să caute fonduri pentru a renova clădirea ajunsă o ruină, dar a venit criza economică. Acum aşteaptă o minune, căci potenţial cultural în Baia Sprie ar fi berechet: „Cred că, dacă reuşim să îl redeschidem, vom avea spectatori pentru că povestea manelelor s-a mai temperat şi întrevăd un reviriment în această zonă“, spune sigur pe el şeful Căminului Cultural din oraş, Andrei Bărbos. „Revirimentul“ nu a ajuns încă nici la Filiaşi. Aici sînt zero cinematografe, dar multe „seri distractive“: „Acum, la cinematograful nostru e un bar şi un club. Club din acela ca la oraş, de merge tineretul, cu seri distractive, cu formaţii de astea de se aud şi la oraş“, încearcă să-şi găsească cuvintele Ion Oglice, secretarul Primăriei, mîndru nevoie mare că în oraşul lor – Filiaşi – este chiar „ca la oraş“.

Spre deosebire de Filiaşi, în fostul cinematograf din Curtea de Argeş s-au făcut mai multe investiţii care mai de care: aici s-a deschis o alimentară, lîngă – o binevenită tîmplărie, o norocoasă agenţie Loto şi un mult-aşteptat magazin second-hand.

Sereleuri în loc de cinematografe

Dacă totuşi cinematografele date către Primării au rămas în domeniul public al statului şi mai există speranţe că în ele se vor proiecta cîndva filme, de la o parte din clădiri ne putem lua adio. Asta pentru că, în ultimii 20 de ani, patrimoniul RADEF a stat ca într-o sită de unde an de an s-au tot scurs cinematografe întregi către diverse personaje din lumea afacerilor. Profitînd de portiţe legislative sofisticate, zeci de sereleuri de apartament, apărute peste noapte, sau firme binecunoscute au pus mîna definitiv şi irevocabil pe clădiri evaluate la milioane de euro. Este şi cazul cinematografului Floreasca din Bucureşti. Aici nu se mai difuzează nimic de 12 ani. Găsim un peisaj unde s-ar putea turna un film de acţiune: muncitori asudaţi cu ciocane în mîini, o macara pufăind şi scîrţîind din încheieturi, agitaţie mare, muncă multă. Agitat este şi un tînăr care dă indicaţii în stînga şi-n dreapta: păr lins, cămaşă imaculată deschisă la gît, blugi şi pantofi pe care nu trebuie să se prindă noroiul. Îl întrebăm ce se construieşte în locul cinematografului. „Nu se construieşte nimic, se reamenajează“, răspunde fluturînd în aer două smartfonuri şi un pachet de ţigări pe care le ţine sandviş într-o palmă. „Ce va fi aici în locul cinematografului?“ „Nu se ştie încă.“ Din toată clădirea pustie nimic nu mai aduce a cinematograf. Pe geamul de la intrare stă lipit un program uitat de mult. „Orar Vineri-Sîmbătă, 23,00-06,00“. Program „artistic“: „Cinematograful Floreasca a fost cîştigat de o societate comercială pe baza unei hotărîri judecătoreşti definitive şi irevocabile obţinută în instanţă.

Argumentele au fost că firma a avut spaţiul închiriat pe o durată lungă de timp şi a făcut investiţii majore în clădire“, declară directorul RADEF, Marius Iuraşcu. Povestea de la Floreasca se repetă la indigo şi în cazul cinematografului Modern din centrul Capitalei. Acesta a fost transformat în supermarket. La intrare – un afiş. Nu cu un film, ci cu o margarină din aceea care face bine la inimă şi care se vinde la incredibilul preţ de zece lei şi nouăzecişinouă de bani. „Aici nu s-au mai pus filme imediat după ’90. Înainte să fie supermarket a fost Bingo“, zice domnul Ion, care locuieşte prin apropiere. Ion a demonstrat de-a lungul istoriei că este client fidel, indiferent de destinaţia locului: înainte era spectator fidel al cinematografului Modern, acum are card de fidelitate la supermarketul răsărit în acelaşi loc.

Falimentul cinematografelor de stat a mutat profitul la privat

În Bucureşti şi în marile oraşe, firme private au constatat falimentul sălilor de cinema comuniste şi au simţit imediat mirosul dulce al profitului, deschizînd săli private care să suplinească gaura rămasă în loc. Numai în Capitală numărul cinematografelor private îl depăşeşte de două ori pe cel al RADEF. Sînt foste cinematografe comuniste unde s-a demonstrat că, dacă se fac investiţii serioase, poţi scoate un profit rezonabil. Fostul cinematograf Luceafărul, de lîngă Universitatea Bucureşti, a fost închiriat de trustul care deţine şi PRO TV şi transformat în Cinema Pro. Acum găzduieşte unele dintre cele mai importante evenimente din lumea filmului şi adună anual peste 250 de mii de spectatori. Cam cît ar aduce un cinematograf al statului într-un cincinal.

Alex Nedea
este reporter.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Paradisul care atrage turiști români cu prețuri neschimbate de 10 ani. „Numai la noi se practică japca”
Românii aleg demulte ori să-și petreacă vacanțele în străinătate, în special vara, spre disperarea hotelierilor care se plâng de lipsa clienților. Însă, în foarte multe cazuri, turistul român face această alegere pentru că, nu e un secret, un sejur în străinătate e mai ieftin decât în propria țară
image
Radonul, ucigașul invizibil din Ardeal. Medic: „Se atașează de aerosol și rămâne la nivelul de 1-1,5 m înălțime, exact unde respiră copiii”
A crescut numărul cazurilor de cancer pulmonar la nefumători, iar un motiv este iradierea cu radon, un gaz radioactiv incolor și inodor foarte periculos pentru sănătate dacă se acumulează în clădiri.
image
Căutătorii de artefacte milenare. Fabuloasele noi descoperiri ale detectoriştilor, arheologii amatori plini de surprize
Înarmaţi cu detectoare de metal, colindând locuri numai de ei ştiute din ţinutul Neamţului, arheologii amatori au reuşit, graţie hazardului şi perseverenţei, să aducă la lumină vestigii din vremuri trecute

HIstoria.ro

image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.
image
Un proces pe care CIA l-a pierdut
În toamna lui 1961, CIA se mută din Washington în noul şi splendidul sediu de la Langley, Virginia.
image
Oltcit, primul autovehicul low-cost românesc care s-a vândut în Occident
La Craiova se produc automobile de mai bine de 40 de ani, mai exact de la semnarea contractului dintre statul comunist român şi constructorul francez Citroën. Povestea acestuia a demarat, de fapt, la începutul anilor ’70, când Nicolae Ceauşescu s- gândit că ar fi utilă o a doua marcă de mașini în România.