Departe şi aproape

Iulian BOLDEA
Publicat în Dilema Veche nr. 883 din 11 - 17 martie 2021
Departe şi aproape jpeg

Şi noi, redactori la revista Vatra, am trăit şi trăim, am supravieţuit şi supravieţuim încă într-un timp al pandemiei, al izolării şi distanţării fizice. De altfel, scriitori, jurnalişti, intelectuali siliţi la recluziune au relevat, în cărţi publicate anul trecut, nelinişti, interogaţii şi emoţii ale lockdown-ului (Pandemia veselă și tristă, de Florina Ilis, Pandemia nebunilor. Confesiuni în stare de urgență, de Liviu Cangeopol, Povestiri despre epidemii și vaccinuri de Alexandru Toma Pătrașcu, Jurnal din vremea pandemiei, de Tiberius Vasiniuc, Lumea de mîine. Ce urmează după pandemie?, de Olivia Toderean, Sergiu Celac, George Scutaru, Bucureștiul, sub dictatura coronavirusului, de Cora Muntean, Pandemie… și alte povestiri, de Cosmin Baiu etc.). Am trăit dureros, eu şi colegii mei de la revista Vatra, momentele de restrîngere a relaţionării directe, de limitare, într-o ambianţă impregnată de ştiri alarmiste din mass-media şi de informaţii deconcertante de pe reţelele de socializare. Cu atît mai mare, mai imperioasă a fost dorinţa noastră de a scrie, de a comunica în modul acesta, imperfect şi indirect, cu cititorii noştri, într-o stilistică a urgenţei, care să depăşească şi să compenseze solitudinea, distanţarea, izolarea, stări-limită care accentuează şi mai mult nevoia de a fi aproape de semeni. În condiţii de izolare, de restrîngere a socializării, am reuşit să edităm la timp toate numerele revistei, cu dosarele tematice programate pentru anul 2020 („Teatrul românesc, azi“, „Mircea Martin – 80“, „Secolul 21 – între istorie recentă şi futurologie“, „Cornel Ungureanu – țintă fixă“, „Distant reading – o nouă paradigmă de cercetare literară“, „Sorin Alexandrescu – schiţă de portret“, „Gabriela Adameşteanu – ţintă fixă“). În acelaşi timp, şi pentru noi izolarea a reprezentat o lungă aşteptare a întoarcerii la normalitate. Impunerea stării de urgenţă şi apoi a celei de alertă, ce limitau mişcarea, sociabilitatea, au modificat tempoul existenţei noastre, au alterat mentalităţi, au reformulat conduite şi habitudini, generînd noi abordări ale apropierii, ale raportului direct cu ceilalţi. Sensul vieţii, în rutina cotidianului, s-a modificat radical, impresia noastră dominatoare fiind a unei derulări nedefinite a secundelor, copleşitoare, cu forţa unei apăsări continue, persistente. Interogaţiile, aşteptările, metabolismul nostru cognitiv alterat, metamorfozele, gesturile, gîndurile, toate acestea s-au intersectat cu lecturi febrile prin care o stare de revoltă subliminală, ca o întoarcere spre interioritate, releva absurdul, scepticismul, neputinţa de a înţelege lumea în acest avatar nefericit al ei. De aici nevoia noastră de confesiune, de mărturisire, prin care eul se cufundă, ca într-un ireductibil joc de oglinzi, în apele amintirii despre sine şi despre alţii, printr-o nevoie de adaptare la criză, de confruntare ezitantă cu o realitate  a iluziei, construită, de fiecare dintre noi, din incertitudini, suferinţe şi dileme ale clipei şi ale Istoriei. Fluxul zilelor şi al ştirilor, periclitarea echilibrului afectiv au marcat dureros, şi pentru noi, această ambianţă a claustrării, în care am fost privaţi de dialog, de comunicare, de îmbrăţişare sau de întîlnirea cu celălalt. Am resimţit, dureros, şi noi, erodarea gesturilor mărunte, rutina solitudinii, inserţia ideologiilor în teritoriul fluctuant al pandemiei, am utilizat diferite platforme online, pentru realizarea proiectelor noastre (Poezia 3G: versuri peste gen, granițe, generații, Poeţi în dialog, întîlniri cu cititorii, lansări de carte şi dezbateri). Am resimţit şi noi presiunea fake-news-ului, iminenţa jocurilor de putere şi iradierea malefică a teoriilor conspiraţiei, sub zodia unor reacţii emoţionale paradoxale, a unor temeri şi decizii inexplicabile, într-un timp al stărilor celor mai contradictorii (optimism nejustificat, scenarii apocaliptice, accese de panică iraţională, refuzul drastic al contactului cu ceilalţi sau, din contra, sfidarea măsurilor de distanţare fizică, neîncredere sau revoltă). Informaţiile furnizate de mass-media erau fie abundente şi irelevante, fie abstrase, sibilinice. Am trăit într-un timp al crizei, al depărtării, în care scrisul se străduia să păstreze o logică a echilibrului fiinţei, într-o etică a nerenunţării şi un spaţiu fragil compensatoriu. Povestea revistei Vatra în vremea pandemiei nu diferă, poate, de experienţele celorlalte reviste de cultură româneşti. Important este că, dincolo de toate aceste dificultăţi şi restricţii, dincolo de confiscarea sau limitarea posibilităţii strîngerii de mînă şi a unui dialog direct, am reuşit să publicăm la timp numerele revistei, să participăm (online) la evenimente culturale, să ne îndeplinim obligaţiile asumate în proiectele culturale pe care le derulăm. Am trăit, sub zodia urgenţei şi a asediului provocate de pandemie, un sentiment al speranţei, un orizont al aşteptării, în oglinda timpului precar în care ne e dat să trăim şi să scriem.

Iulian Boldea este redactor-șef al revistei Vatra.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.