Care sînt mecanismele prin care poţi să mobilizezi comunitatea să se implice în diverse cauze?

Acum două luni, o asociaţie care promovează alergarea pentru amatori în Timişoara s-a hotărît să organizeze un eveniment local de alergare, care să ofere ocazia participanţilor să mobilizeze resurse financiare pentru cauze locale. Deoarece colegii de la firma la care lucra unul din iniţiatori participaseră la Semimaratonul organizat de Fundaţia Comunitară Sibiu, au luat legătura cu acesta pentru a afla mai multe despre cum se combină obiectivele din domeniul alergării cu cele filantropice.

De zece ani susţin dezvoltarea fundaţiilor comunitare în România, ca organizaţii de infrastructură pentru filantropie, care ajută comunităţile să mobilizeze resurse locale pentru dezvoltarea locală.

O excepţie a fost Swimathon-ul din anul 2009, organizat de Fundaţia Comunitară Cluj, primul eveniment comunitar de înot organizat cu scopul principal de a atrage fonduri. La acel moment, majoritatea resurselor donate pentru proiecte locale proveneau de la companii, iar implicarea în acţiuni de atragere de fonduri din partea comunităţii era limitată. Noi credeam însă că există un potenţial foarte mare de donaţie şi de implicare, şi din partea oamenilor, dacă vom găsi instrumentele şi mecanismele potrivite. Ne doream, de asemenea, o vizibilitate a actului de donaţie şi o experienţă pozitivă pentru donatori şi pentru cei care atrag fonduri. Aşa a apărut ideea Swimathon-ului, dar şi posibilitatea să mă implic, mai activ, într-un rol nou în comunitatea în care locuiesc.

Cum funcţionează evenimentele sportive comunitare de atragere de fonduri? 

Organizatorii invită organizaţii nonprofit şi grupuri de iniţiativă locale să îşi înscrie o cauză cu impact în comunitate, pentru care doresc să mobilizeze resurse. Înotătorii, alergătorii sau cicliştii aleg cauza care îi motivează şi o promovează către prietenii şi colegii lor, invitîndu-i să o susţină cu donaţii şi încurajări, în cadrul evenimentului. În multe situaţii, susţinerea financiară pentru cauză este legată de numărul de bazine parcurse înot, kilometri alergaţi sau parcurşi cu bicicleta, ture sau secţiuni de traseu, obstacole depăşite. Evenimentele mobilizează sute de persoane ca participanţi, iar uneori numărul susţinătorilor este de ordinul sutelor sau al miilor.

Cam cîte astfel de evenimente au loc în ţară, şi cu ce rezultate?

În perioada 2009 – 2014 au fost organizate 34 de evenimente sportive cu fundraising, dintre care 20 bazate pe înot, 8 pe alergare, 4 pe ciclism, iar 2 pe sărituri sau curse cu obstacole. Ele au strîns peste 1.795.000 de lei pentru peste 380 de cauze, de la peste 14.000 de susţinători. Dintre acestea, anul 2014 a fost cel mai prolific, cu 13 evenimente şi 815.000de lei pentru 170 de cauze.

La Cluj, Bucureşti, Iaşi, Bacău, Sibiu se strîng peste 100.000 de lei la un eveniment, la Oradea şi Odorheiu Secuiesc – în jur de 50.000 de lei, iar în Reghin, Sf. Gheorghe, Făgăraş şi Tg. Mureş – între 10.000 şi 20.000 de lei. Primul eveniment într-o locaţie nouă ajută comunitatea să înţeleagă mecanismul, iar repetarea lui în anii viitori conduce la o creştere a energiei, a implicării şi a fondurilor mobilizate. Succesul evenimentelor comunitare sportive, în atîtea locuri din ţară, se bazează pe infrastructura filantropică oferită de către fundaţiile comunitare.

Alina Porumb este iniţiator al fundaţiilor comunitare în România, care strîng fonduri implicînd întreaga comunitate.

a consemnat Ana Maria SANDU

Foto: Dan Stanciu