Între romantism, geopolitică și ucronie: nu plictiseala ucide, ci blazarea

Publicat în Dilema Veche nr. 843 din 4 - 10 iunie 2020
Între romantism, geopolitică și ucronie: nu plictiseala ucide, ci blazarea jpeg

Specialiștii în literatura franceză – în rîndul cărora nu mă număr – spun că Alfred de Musset (1810-1857) ar fi un autor romantic incredibil de interesant. Cu el m-am intersectat în două ocazii: în clasa a XII-a, la una dintre orele de Literatură universală (dar, fiind în pregătirea Bac-ului, nu l-am băgat în seamă), iar apoi acum cîteva săptămîni, în condițiile de izolare la domiciliu pe care toți diplomații din Paris le-au trăit pe motiv de COVID-19.

Într-una dintre acele prime zile de confinement am dat, sub un vraf de hîrtii, peste o antologie de poezie franceză de secol XIX, publicată la Paris în anii ’30 – pe care o cumpărasem recent cu 1,50 euro (cu un capitol Anna de Brancovan, devenită prin căsătorie contesă de Noailles și, în zilele noastre, nume de liceu în nordul Bucureștiului). Cum, slavă Domnului, în zilele-COVID am avut ceva timp, am luat antologații la rînd: de la Lamartine și Baudelaire la Paul Valéry și Paul Claudel, tot secolulul romantic (cca. 1820-1920), personaje unul și unul.

Cum a intrat Mardoche în viața mea

Printre toți, Alfred de Musset face figură aparte – pare un dandy rătăcit într-o companie de nevrozați. Geniu de tinerețe – cam tot ce contează a scris pînă la 30 de ani, alternînd saloane literare (seara) și bordeluri (noaptea), suferind după George Sand, apoi, în ultimii luștri ai vieții, depresiv și alcoolic (ca urmare a unui sifilis pe care-l ducea de pe la 15 ani?) –, de Musset a scris, la 20 și ceva de ani, printre primele sale (zeci de) creații, un lung poem care se cheamă Mardoche.

M-am împrietenit cu Mardoche aproape pe loc. De Musset povestește acolo cum, „în urmă cu un an”, cunoscuse un tînăr (cu numele citat) care trăia zi și noapte închis în casă. Totuși, acel om, deși, izolat, trăia în fericire – iar spleen-ul nu-l cotropea decît cel mult de patru ori pe săptămînă!

„J’ai connu l’an dernier un jeune homme nommé

Mardoche, qui vivait nuit et jour enfermé. (...)

Cet homme, ainsi reclus, vivait en joie – A peine

Le spleen le prenait-il quatre fois par semaine” etc.

Că l-am descoperit pe Mardoche la începutul izolării mi-a fost de mare ajutor. Dacă plictiseala e aristocratică iar spleen-ul e burghez, oare ce ne rezervă epoca noastră? – mă întrebam eu. Și am ajuns la un răspuns-ipoteză pe care vi-l propun și dvs.

Plictisul e un răsfăț pe care puțini și-l mai permit

Ca să rezum: eu cred că, pur și simplu, oamenii care sîntem nu mai avem timp pentru spleen și nici pentru plictiseală. Dacă ne calmăm puțin din goana inconștientă a zilei (acumularea compulsivă de informație, de care suferim cu toții), vom vedea că nenumărate lucruri incredibile s-au petrecut și se petrec, numai pe parcursul vieții noastre.

Reperul pe care îl am e o idee a istoricului francez Marc Ferro: el arată că, în secolul IX d.Chr., un locuitor galo-franc din Lugdunum/Lyon, vorbitor de latină, se simțea acasă în orașele sud-estului Mediteranei – din Cartagina pînă în Alep ori Antiohia (i.e., Tunisia, Turcia, Siria actuale); în schimb, el nu putea vorbi latina la est de Rin, pentru că acolo (pentru el) erau încă germanici barbari. Dar, peste alți 500 de ani (cam pe vremea lui Mircea cel Bătrîn, să zicem), un alt locuitor din Lyon putea vorbi latina la est de Rin (în Magdebourg ș.a.), dar nu și în sud-estul Mediteranei, zonă arabizată între timp.

Cam asta era viteza cu care înainta, odată, Istoria.

E banal a spune că ea s-a accelerat între timp (da, știm, prima frază din Moromeții etc.), dar acesta e purul adevăr. O mare parte dintre cei care citiți aceste rînduri vă dați seama, la o sumară recapitulare, cu cîte evenimente ați fost contemporane/i. Eu îmi imaginam, pînă acum cîțiva ani, că cel mai important eveniment al vieții mele va fi căderea comunismului în Estul Europei... Știți ceva? Mi-aș dori să fie așa – dar nu mai sînt foarte sigur!

piv jos jpg jpeg

Cum poți să dormi cînd patul arde?

Spre mijlocul anilor ’80, trupa rock australiană Midnight Oil a scos un hit numit Beds are burning (fiecare puteți da conotația dvs.!); unele asociații creștine, atunci, acolo, l-au declarat cîntec satanist – iar azi el pare o inofensivă baladă ritmată și corectă politic, al cărei refren zice cum de putem dansa, dat fiind că Pămîntul se învîrtește, și cum de putem dormi, dat fiind că paturile noastre ard:

„How can we dance when our Earth is turning?

How do we sleep while our beds are burning?”

Ei bine, cred că un mare adevăr e spus acolo. La cîte se întîmplă în lume, cum de mai avem odihnă? La cîte informații vin peste noi, cum de ne mai răsfățăm plictisindu-ne?

Uitați-vă ce se întîmplă acum în Hong Kong – îmi aduc aminte cum TVR a transmis, live, predarea administrației de la britanici la chinezi (1997?), în ceea ce promitea să fie o țară cu două sisteme.

Uitați-vă la India de azi, care în 10-15 ani va avea cea mai mare populație a globului și, probabil, va fi în Top 3 economii ale lumii (după China și înaintea/după SUA) – și amintiți-vă că, acum nu mulți ani, acel refren Avaramuuu! și, în genere, filmele lor ni se păreau esența kitsch-ului imaginabil!

Uitați-vă la schimbarea granițelor, în decurs de decenii/ani: vezi Germania, URSS/Rusia, Cehoslovacia, Iugoslavia, vezi Peninsula Crimeea etc.

Uitați-vă la maniera incredibilă în care viețile noastre au fost bulversate (și sînt), în decurs de decenii/ani, de simpla evoluție a lucrurilor. În cazul meu, în 1987 terminam stagiul militar, caporal în armata unei țări din Pactul de la Varșovia; peste 20 de ani, ca ministru, în 2007-’08, organizam Summit-ul NATO de la București! În cazul altora: milioane de suflete născute în România și care acum trăiesc, muncesc, visează sub alt cer – după ce, în 1989, imensa majoritate dintre noi nu știa cum arată un pașaport.

Nu mai vorbesc despre tehnologie – față de anul 1990, clar sîntem în plin SF...

Așadar, ipoteza mea e că schimbarea lumii în care ne-am născut e atît de profundă încît, pentru unii, pare insesizabilă – nu pentru că respectivii nu ar percepe-o, ci pentru că, pur și simplu, se protejează făcîndu-se că nu o văd!

COVID-19 e doar vîrf de aisberg (aproape topit!)

Azi, un om curios nu are absolut nici o șansă să se plictisească vreodată în viața lui. Informația e accesibilă, cunoașterea e diversă (și ambele, deseori, gratis), astfel încît îți trebuie efort nu pentru a le căuta, ci pentru a te feri, măcar o vreme, de ele.

Ca mulți dintre dvs., și eu am strîns cărți, albume, copii xerox, copii pdf, doc. audio, doc. video, discuri vinil, casete, video-casete, CD-uri, DVD-uri, dischete, stick-uri, rețele sociale, parole etc. mai multe decît poate consuma un om într-o viață normală. Și cred că tocmai aici e nodul problemei: acest COVID-19 nu va schimba mare lucru în lume – din simplul motiv că schimbarea începuse, deja, dar noi priveam în altă parte.

În izolarea acestei primăveri, mi-am propus să scriu o ucronie, despre un viitor accelerat. Oferta gnoseologică, pentru un om liber, e în creștere, la fel și intruziunea inteligenței artificiale – biotehnologiei – nanotehnologiei etc. în viața noastră. Deci nu mi-e greu să-mi imaginez un răspoimîine în care oricare dintre noi nu-și va schimba doar culoarea ochilor (lentile etc.), ci chiar și sexul – fie și vreme de cîteva zile/săptămîni, pentru a testa senzațiile accesibile! Nu ne vom mai omorî dușmanii – ci îi vom răpi și îi vom transforma, chirurgical, în animale de companie (strunite în lesă, situație de care ei vor fi conștienți, desigur!). În acea lume, războaiele (inclusiv cu mini-șarje atomice) vor avea loc pe la ora 10 sau 11 a dimineții, apoi pe la ora 15 se va semna pacea, iar pe la ora 20 vor fi deja alte alianțe, pentru noul război de a doua zi. Cum am văzut deja, granițele sînt instabile.

În acea ucronie, din păcate, vor fi din ce în ce mai puțini profesori – pentru că toată cunoașterea unui individ, pusă pe un chip, va fi lăsată de respectiv cui dorește, din a doua generație de după el, asemenea unei averi. De exemplu, viitorul Einstein își va lăsa moștenire cunoașterea nepotului său – sau oricărei rude (în afara copiilor!). Nu mă întrebați de ce va fi așa, eu doar vă spun că așa va fi!

Sau poate că va fi altfel?

Poate că tot ce am sugerat în paragrafele precedente se va preface în fum, pe lungul fir al predicțiilor niciodată realizate. Dar pînă și verificarea acestui lucru presupune curiozitate.

Acesta este cuvîntul-cheie: sfînta curiozitate. Antidotul pentru plictiseală, lehamite & spleen nu e alergătura, agitația sau dinamismul. În lumea de mîine, criza va fi mai subtilă. Cînd ai terrabiți de informație, terrabiți de entertainment și alți terrabiți de cunoaștere (cei trei termeni nefiind, evident, sinonimi), marele pericol nu e spleen-ul – ci blazarea.

Cîtă vreme noi, ca indivizi și ca specie, vom putea fi ceva mai des plictisiți (de patru ori pe săptămînă, precum Mardoche) decît blazați, iar în rest doar curioși, viitorul va fi indiscutabil mai interesant decît trecutul.

Adrian Cioroianu este istoric, ambasador delegat permanent la UNESCO.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

sanda taranu marin si radulescu jpg
Sanda Țăranu, adevărul despre dispariția Andreei Marin și a Mihaelei Rădulescu de la TV: „Gata, s-au dus!”
Sanda Țăranu, eleganta crainică a TVR care a marcat epoca de aur a televiziunii române, rămâne o prezență remarcabilă și la 86 de ani. În cadrul unui interviu, aceasta explică motivul pentru care Andreea Marin și Mihaela Rădulescu au dispărut de pe micile ecrane.
vitali kliciko volodimir zelenski jpg
Kliciko contra Zelenski. De la ce a pornit conflictul deschis între primarul Kievului și președintele Ucrainei
Într-un moment delicat pentru statul ucrainean, marcat de incertitudini militare și presiuni internaționale, primarul Kievului, Vitali Kliciko, lansează cel mai dur atac public la adresa președintelui Volodimir Zelenski.
caciulata vechi jpg
Trei stațiuni populare în comunism, renăscute în capitalism. Locurile turistice ale poporului socialist, de neratat în această vară
În perioada comunistă, statul a investit în turismul național, de masă. Foarte populare erau stațiunile balneo-climaterice transformate din bijuterii aristocratice în locuri de tratament ale „poporului socialist”. După o perioadă de decădere, acestea au reînviat în lumea turismului modern.
banner angela similea jpg
Cântăreața Generației de Aur, mereu confundată cu Angela Similea: „Stilul era cam același”
Angela Similea, considerată una dintre cele mai de succes cântărețe ale Generației de Aur, a reușit să cucerească publicul de acasă. Putem spune că are și o „sosie”, de fapt, o altă artistă care îi seamănă foarte mult, motiv pentru care oamenii le confundă destul de des. V-ați dat seama despre cine
Statue of Christ at Cemetery Hill overlooking old Yungay jpg
Cele mai groaznice 45 de secunde din istoria recentă a omenirii. Dezastrul care a îngropat într-o clipă aproape 200 de localități
În anul 1970 a avut loc una dintre cele mai mari tragedii umanitare din lume, provocate de un dezastru natural. Aproximativ 80.000 de oameni și-au pierdut viața și alți 100.000 au fost răniți, după ce câteva localități au fost efectiv îngropate sub moloz, pietre și zăpadă.
image png
Mască naturală făcută în casă care accelerează creșterea părului de 4 ori mai repede. E o adevărată minune!
Dacă ai trecut deja prin toate gamele de șampoane, loțiuni-minune și uleiuri esențiale care promit să-ți transforme părul peste noapte, dar părul tău refuză în continuare să colaboreze, e momentul să iei în calcul o abordare radical de simplă.
Rafal Trzaskowski și Karol Nawrocki (© x.com)
Turul doi al prezidențialelor poloneze. MAGA a pierdut România. Poate câștiga Polonia?
Turul doi al alegerilor prezidențiale din Polonia se desfășoară, duminică, 1 iunie, într-un climat tensionat, cu o încărcătură simbolică ce depășește granițele țării și care, din multe puncte de vedere, amintește de luptele ideologice din România.
Sardinia foto unsplash jpg
Vacanța ruinată a unei familii de români în Italia: „Mașina ne-a fost deschisă și golită. Poliția a spus că e ceva normal”
O familie de români a avut o experiență teribilă într-una dintre cele mai populare destinații din Italia: mașina pe care au închiriat-o a fost deschisă fără să fie forțată și golită. Ce putem face pentru a nu cădea victime hoților din mașini.
trrezit noaptea1 jpeg
De ce ne trezim în fiecare noapte la ora 3 sau 4, conform Inteligenței Artificiale. Coincidență sau mesaj ascuns al corpului?
Ai pățit vreodată să te trezești brusc, în toiul nopții, și să vezi pe ceas exact ora 3:00 sau 4:00? Dacă da, nu ești singurul.