Revista noastră împlineşte sîmbătă, 16 ianuarie, 23 de ani. Mulţi, puţini? Depinde la ce raportăm această cifră.

Cert e că Dilema veche există şi în varianta online încă din anul 1996. Din acest punct de vedere, sîntem veteranii presei online din România şi, oricum, am fost în avangardă: studiile arată că în anul 1995 erau prezente în World Wide Web puţin peste o mie de publicaţii din toată lumea.

De-a lungul anilor, revista şi-a schimbat de cîteva ori site-ul (o va face din nou în curînd) pentru a ţine pasul cu tehnologia şi cu cerinţele tinerilor internauţi dilematici. Dacă în 1996 site-ul revistei prelua doar cîteva articole din revista tipărită, astăzi, două decenii mai tîrziu, în epoca web-ului, întregul corpus de articole poate fi citit online în chiar ziua apariţiei revistei la chioşcuri. E-adevărat, o parte sînt accesibile doar abonaţilor online, dar, pe lîngă textele scrise, pe site sînt încărcate şi galerii foto, şi filmuleţe, şi videoclipuri (la un moment dat, am avut şi un podcast de radio).

Acum zece ani intrau pe site-ul revistei cîteva mii de utilizatori unici pe săptămînă, acum, în momentul în care scriu acest argument, avem 84.350 de prieteni pe Facebook şi 121.300 de vizitatori unici pe lună. (Unde mai pui că hashtag-ul #dilemaveche numără cîteva sute de postări, fără ca revista să aibă cont de Instagram.)  De anul trecut avem şi un mic blog, iar în pagina cititorilor reproducem acum și scrisori venite la redacţie, dar și cele mai consistente comentarii de pe site. Realitatea e că avem deja mai mulţi cititori online decît cumpărători ai revistei tipărite (peste șase mii), ceea ce e normal în acest Ev Digital. Dacă presa va mai avea un viitor şi în print şi cum va arăta acesta, rămîne de urmărit.

Am făcut acest preambul legat de prezenţa îndelungată şi tot mai masivă a revistei în mediul online fiindcă, pentru prima dată în istoria Dilemei vechi, criteriul de anul acesta al selecţiei textelor pe care alegem să le republicăm în tradiţionalul număr retrospectiv a fost numărul de vizualizări de pe site. Dacă anul trecut dosarul s-a numit „Doriţi să recitiţi?“, anul acesta principiul retoric ar fi „Doriţi să repostăm?“.

Aşadar, în paginile Dosarului de faţă vă prezentăm un best of cu o mică selecţie din cele mai vizualizate, like-uite & share-uite articole dilematice din 2015, unele dintre acestea ţintind spre 20.000 de vizualizări şi peste 3000 de like-uri.

Fie că răsfoiţi paginile de hîrtie ale revistei, fie că o citiţi scrolînd cu degetul pe mouse-ul laptop-ului ori mişcîndu-l pe suprafaţa tabletei, vă dorim (re)lectură plăcută!

Pagina Facebook de autor a lui Marius Chivu aici.

Ilustraţie de Ion BARBU