"N-am putut să nu fotografiez ce vedeam" - interviu cu Andrei PANDELE

Publicat în Dilema Veche nr. 427 din 19 - 25 aprilie 2012
"N am putut să nu fotografiez ce vedeam"   interviu cu Andrei PANDELE jpeg

Domnule Pandele, sînteţi arhitect de meserie, cum au apărut în Bucureşti acele construcţii cărora li se spunea „Circurile foamei“?

Nu mult timp după ce a fost în Coreea de Nord, dintr-o dorinţă stupidă, Ceauşescu şi-a pus în practică această idee inspirată de Kim Ir Sen. Ca să stăpîneşti oamenii trebuie să-i abrutizezi. Circurile foamei erau imaginea perfectă a acestei abrutizări. Ideea a fost simplă: românii erau atît de absorbiţi de producţie, de depăşirea planurilor, că nu le mai rămîne timp de prostii din astea, precum procuratul hranei şi gătitul în familie. Şi atunci şi-au propus să construiască aceste cantine uriaşe în care să vină şi să mănînce cît mai mulţi oameni ai muncii. Erau gîndite să aibă şi un fel de magazine în care să se expună produse alimentare şi, uneori, să le mai şi vîndă. Să mănînci la cantină în perioada comunistă era un supliciu. N-o să uit mîncarea din concediile la mare de dinainte de ’89 şi gustul ei de cazan. Cred că şi cea din armată era mai bună.

Aţi fotografiat multe cozi şi multe alimentare goale. Cum se trăia sub spaima aceasta că n-o să ai ce pune pe masă?

În condiţiile în care se producea puţin (fără nici o legătură cu ce scria în ziare cu depăşirea planului), oamenii au încercat să se adapteze. Şi-au schimbat obiceiurile, viaţa socială. Pentru oricine, o coadă era o atracţie irezistibilă. Trăiam un fel de psihoză. Cei în vîrstă jucau table la cozi la carne. Era locul în care se socializa. Am nenumărate fotografii cu astfel de scene.

Iarna, la rînd la butelii, era cîte unul care aducea o sanie şi sfoară şi, contra cost, îţi căra butelia acasă. Alţii puneau cîte trei cărămizi la coadă şi apoi vindeau aceste locuri (şi la lapte se folosea metoda aceasta).

La alt nivel se făceau nişte schimburi incredibile. Unii se duceau la prieteni să cumpere mere de la ţară sau cîte o jumătate de porc înainte de Crăciun. Un coleg de-al meu îşi făcuse afumătoare pe balcon şi a devenit în cîţiva ani mare specialist. Iarna, să fi avut zece kg de şuncă, fie ea şi grasă, era o mică avere.

Cînd v-aţi dat seama că lumea aceea absurdă trebuie imortalizată pe film?

Eu eram arhitect, dar şi fotograf de sport. Deci, vrînd-nevrînd, trebuia să vin la serviciu cu aparatul după mine, măcar două zile pe săptămînă. La început, colegilor din instituţie nu le convenea să mă vadă cu aparatul, dar apoi s-au obişnuit. Inclusiv inginerul-şef şi directorul. Mi-am dat seama că se întîmplă mereu lucruri interesante, aşa că era mult mai bine să port tot timpul aparatul cu mine.

Nu mergeam cu scopul de a fotografia ceva anume. Doar la Uranus m-am dus pentru că ştiam că urma să se demoleze. La fel şi cînd s-a demolat Văcăreştiul. Pericolul era mai mare în momentul în care începea demolarea, pentru că devenea suspect să te vadă cineva făcînd poze. Partea bună e că aveam legitimaţie adevărată de fotograf, iar pozele mele apăreau în publicaţii de sport, deci din acest punct de vedere eram perfect acoperit.

Niciodată nu mi-am propus să fotografiez lucrurile care să facă de rîs sistemul. Exista, de altfel, un capitol în codul penal care se intitula „Denigrarea orînduirii socialiste“ şi pedepsele începeau de la şase ani, nu de la trei luni. Dar nici n-am putut să nu fotografiez ce vedeam.

După un an şi ceva de făcut fotografii în zonele oraşului care aveau să dispară, mi-am dat seama că era foarte grav ce se întîmpla. Bucureştiul este, de altfel, singurul oraş distrus în vreme de pace, şi lucrurile continuă şi azi.

La cehi sau la polonezi, să faci poze la coadă era de bonton. La noi prostia era mai mare. Şi, ca-n bancul acela, cel mai mare secret era să nu ai nici un secret.

Zahăr s-a vîndut pînă la începutul lui mai 1982. Apoi s-a dat pe cartelă, o dată pe lună, un kilogram. Ca şi alte produse care se dădeau cu porţia. Gestionarii de la alimentare, şoferii care cărau marfa deveniseră, în acest context, nomenclatură.

În alte oraşe am văzut imagini cu oameni prinşi de miliţeni cu sacul cu pîine; li s-au aruncat pîinile pe jos, iar ei au fost luaţi la bătaie. Nu fotografiam tot ce vedeam, în multe momente era foarte periculos să scoţi un aparat foto.

Întrebat odată dacă am ratat vreo poză, am răspuns că cele mai bune poze le-am ratat, iar pe unele n-am avut curajul să le fac că prea erau evidente şi critice. Veneam la un moment dat de la serviciu spre casa părinţilor şi, făcînd un ocol pentru nişte cumpărături, am trecut pe lîngă Ambasada Americană. Era o după-amiază de iarnă, prin ’85-’86, şi afară ningea. La colţul străzii era o alimentară foarte cunoscută, unde aveau hîrtie igienică. Pe vremea aceea, cine cumpăra hîrtie igienică nu cumpăra un sul. Aşa că am multe poze cu bărbaţi care poartă cu ei un fel de cartuşiere din suluri de hîrtie.

În colţul străzii erau mai mulţi miliţeni. Ca nu cumva să se treacă prea aproape de ambasadă, puseseră un fel de armonică neagră, cu ţepi, pe zăpadă. Imaginea acesta combinată cu cea a oamenilor care ieşeau cu hîrtie igienică din alimentară mi s-a părut spectaculoasă, dar era periculos şi n-am avut curaj s-o fac.

Cum reacţionau oamenii de la cozi atunci cînd vă vedeau cu aparatul?

Prin ’82-’83 nici nu mă tenta să fotografiez cozi. O făceam doar întîmplător. De exemplu, la un moment dat, spre prelungirea Moşilor, după Sfîntul Gheorghe, am văzut o dată 15 cozi una lîngă alta. Cînd sînt atîtea una lîngă alta e greu să treci cu un aparat de fotografiat.

Mi-am dat seama că în situaţiile astea nu-i bine să rişti în mod periculos şi, mai ales, nu-i bine să te ascunzi. Am aproape 1,90, cum să mă fi ascuns? Dar poţi să te faci că faci ceva şi tu să faci şi altceva. Dacă eşti cît de cît îndemînatic. Căci atunci făceam poze pe film. Să faci poze fără să pui aparatul la ochi era loterie curată. Mi s-a întîmplat să fac 3, 5, 7, 9 fotografii şi să nu iasă nici una. Dar mi s-a întîmplat şi să iasă una din două sau una din una. Şi dacă nu pui aparatul la ochi şi e zgomot mare, dai mîna cu cineva şi faci poza cu mîna stîngă uitîndu-te în altă parte, chiar şi cei care se uită cu atenţie nu-şi vor da seama.

Mi-aduc aminte că instituţia la care lucram m-a trimis la Primărie, ca să obţin aprobare pentru un proiect. Era cîndva la sfîrşit de decembrie şi urma Ziua Republicii, pe 30 decembrie. Pe Bulevardul 6 Martie era zăpadă de trei degete şi se turna asfalt peste zăpadă pentru că urma să vină tovarăşul a doua zi. Cînd torni asfalt care are 100 şi ceva de grade peste zăpadă, se ridică nişte vălătuci de abur pînă la cer. Vor fi văzut mai mulţi acest moment, dar mi-aduc perfect aminte că am făcut cîteva poze şi un miliţian a oprit circulaţia în acest scop. Erau realizările… 

a consemnat Ana Maria SANDU

Foto: Andrei Pandele. Calea Moşilor, 1981

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Scene horror în centrul Londrei. Mai mulți cai plini de sânge și-au aruncat călăreții și au lovit mașini și oameni VIDEO
Cinci cai ai Household Cavalry au rămas liberi în centrul Londrei după ce și-au aruncat călăreții militari în timpul exercițiului de miercuri dimineață, potrivit Daily Mail Online.
image
8 obiceiuri care te fac să îmbătrânești mai repede. Ai putea trăi cu 20 de ani mai mult
Experții în longevitate avertizează asupra comportamentelor care provoacă „daune celulare”. Chiar dacă nu putem încetini timpul, îi putem încetini efectele asupra noastră, potrivit experților. Cheia este să facem alegeri mai sănătoase și să ne dezicem de câteva obiceiuri.
image
Amănuntul care l-a scăpat de nouă ani de puşcărie pe un şofer fără permis, care a ucis trei femei
Un şofer iresponsabil, care a comis un grav accident rutier în apropiere de oraşul Târgu Neamţ, a fost aspru condamnat în primă instanţă, dar magistraţii de la instanţa superioară au decis altceva.

HIstoria.ro

image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.