Nostalgia prezentului

Publicat în Dilema Veche nr. 829 din 9 - 15 ianuarie 2020
Nostalgia prezentului jpeg

Duminica Bogatului nemilostiv și a săracului Lazăr pică întotdeauna toamna. Am stat la slujbă doar pînă la predică, pentru că ne-a fost frică să mai auzim despre judecățile lui Dumnezeu tîlcuite după mintea oamenilor. Ne-am dus în cimitirul Bellu pentru un simpozion peripatetic pe modelul Lykeion-ului lui Aristotel și, foarte important, fără a merge pe linia etimologică a termenului (syn – împreună, pino – a bea). În atmosfera asta sobră, singura beție oportună e cea trează, sobria ebrietas, despre care vorbeau vechii gînditori creștini. Oamenii așezați în acest terminal, deși nu vorbesc, spun atît de multe: despre viață, nostalgii, împliniri, neîmpliniri și, mai ales, despre moarte. Mergînd astfel agale prin cimitir, am purces la simpozionul nostru.

Personajele simpozionului sînt caracterizate în funcție de ceea ce înseamnă pentru ele trecutul: pentru Cristi (Cr), trecutul este viitorul în cămașă de noapte, pentru Ion (I) – nostalgia prezentului, pentru Mihai (M) – fuse, fuse și se duse, pentru Clement (Cl) – l’éternel retour.

Cr: Dragi simpotes, în această atmosferă statornic funebră, vom încerca să spunem cîteva cuvinte despre nostalgie, despre nostalgiile trecutului – evident, cu trimitere la adevărata sau falsa raportare la trecut –, despre încremenirea în niște reguli în Biserică, diferitele și pestrițele tradiții, considerate parte a Tradiției și poate chiar și o mică – dar, vă rog, nerăutăcioasă – referire la nostalgia comunismului din unele medii bisericești. Nostalgia este indisolubil legată de raportarea noastră la trecut prin prisma prezentului și aici avem două variante de raportare. În prima, ne raportăm la trecut ca parte integrantă a prezentului care tinde spre viitor, adică ne asumăm trecutul ca parte a devenirii noastre. Aici nostalgia e blîndă, voioasă, jucăușă. În a doua, trecutul este văzut prin prisma degenerării lui în prezent și fără nici o consonanță în viitor. Aici nostalgia e hîdă, scorțoasă și acră. Teologii vechi ai Bisericii vorbesc despre o nostalgie sfîntă, aceea a dorinței de a te reîmpodobi cu frumusețea cea dintîi, to archaion kallos, starea paradiziacă.

I: Pany ge! Ar trebui să lămurim și etimologia termenului. Cuvîntul nostalgie (nostos de la neomai – a mă întoarce + algos – durere) înseamnă dorința, dorul de a te întoarce, dar e ceva mult mai profund. Nostos-ul nu e doar o întoarcere, e și o așezare, o statornicie, ceva cu gust de veșnicie. Ceva unde ești acasă veșnic, unde totul e plăcut, mîncarea are gust. Anostos în greaca modernă înseamnă fără gust! Nostalgia rea duce la melancolie (melas – negru, chole – fiere), care încă din antichitate era sinonimă cu depresia (katathlipsis). Nostalgia poate fi dulce, blîndă, pe cînd melancolia (melas + chole) e doar dureroasă, abisală, scufundată, anchilozată în trecut.

Cl: Hipocrate, cel care a inventat acest termen de melancolie, spune că prima stare a melancolicului e anhedonia, adică atunci cînd nu-ți mai place nimic, stare care vi se potrivește de minune amîndurora! Dar pentru că sîntem printre vii pururea tăcuți, mă abțin să zic mai multe. Doar să consemnați că termenul nostalgie nu exista în lumea antică greacă, l-a inventat un student elvețian în medicină, Johannes Hofer, după compusul german heimweh, alcătuit din elementele heim (acasă) și weh (vai, durere).

I: E adevărat, dar ideea de nostos abundă în scrierile vechilor elini și desemna tocmai această stare a dorinței ardente de a te întoarce la locurile natale (ta patria) sau chiar la stări de bucurie din trecut. Pentru vechii elini, nostos-ul era o stare pozitivă firească, nicidecum o anchilozare în trecut. Desemna un sentiment nobil, profund, care nu are nici o legătură cu starea evreilor din Exod care cîrteau împotriva lui Moise și se plîngeau de cît de bine le era în Egipt, cînd ședeau împrejurul căldărilor cu carne și mîncau pîine pe săturate.

Cr: Să ne aducem aminte de acel vostimon emar (ziua întoarcerii) din Odiseea lui Homer, acel moment-stare care l-a făcut pe Odiseu să înfrunte toate încercările pentru a se întoarce acasă și chiar să refuze nemurirea, apropo de locul unde sîntem.

M: Tot apropo de locul în care sîntem sau, mai bine zis, unde sîntem, hai să lăsăm atîtea etimologii, că începură să se plictisească pînă și acești filozofi întinși la orizontală! Hai, zi-ne mătălică despre tradiție și tradiții în Biserică, că apoi o să zic și eu. Dar să fii concis și concret, că nu vreau să ne certăm și aici, printre morți!

Cr: Se face mare caz de tradiția Bisericii și foarte greșit se confundă cu tradițiile, mai precis cu anumite reguli și obiceiuri care nu au valoare dogmatică. Tradiția Bisericii reprezintă acele theoparadota logia, cuvinte predate de Dumnezeu care sînt tîlcuite de Părinții Bisericii prin puterea cea mişcătoare de Duhul, prin care vorbeau dincolo de minte cu cei de dincolo de minte, așa cum foarte adînc scrie Grigorie Palama. Tradiția e Dumnezeu care le vorbește oamenilor prin textele sfinte, prin slujbele sfinte, prin tot ce e mișcat de Duhul lui. Ta paradidomena, cele predate de sfinți în biserică, și ta anomologimena pasin, cele mărturisite de toți, au valoare dogmatică și se referă la învățăturile lui Dumnezeu din Biserică, nu la reguli de funcționare a instituției Bisericii.

M: Se pare că printre morți ne înțelegem mai bine decît printre vii. Să se facă distincție clară între sfînta Tradiție, Predania lui Dumnezeu, și regulile omenești depășite din Biserică, ce ne aduc aminte de comunism. Nu întîmplător, mulți nostalgici ai comunismului se regăsesc în Biserică, ceea ce e foarte grav pentru adevărul Bisericii. Au schimbat carnetul roșu cu cruciulița de la reverul sacoului și înfierează proletar orice abatere de la credința sfîntă. Mulți dintre cei care spun că era mai bine înainte se regăsesc acum în Biserică. Anchilozarea Bisericii în reguli anacronice alungă tinerii din Biserică. Cînd susții că cea mai mare virtute a creștinului e ascultarea ești o instituție blocată în trecut și, mai grav, într-un trecut care ne aduce aminte de trecutul roșu. Asta cerea și Tovarășul, și tovarășii prim-secretari: ascultare și supunere. Capul Bisericii e Hristos, spune apostolul Pavel, nu episcopul. Chiar și naționalismul din Biserică pare de sorginte comunistă și este străin total învățăturii Scripturii, care ne spune că nu mai este scit sau elin.

Cl: Apoi, adevărata Biserică trebuie să fie progresistă. Grigorie al Nyssei vorbea despre egalitatea de genuri și abolirea sclaviei încă din secolul al IV-lea! Înțelegem grija de a păstra Tradiția, Cuvîntul lui Hristos păstrat în Biserică, dar nu de a păstra feluritele tradiții care nu sînt esențiale. Biserica nu numai că nu trebuia să se implice în referendumul pentru familie, un demers politic, ci, în spiritul iubirii absolute a lui Dumnezeu, trebuia să ofere chiar soluții pentru minoritățile sexuale. Nu să le absolve, să ne înțelegem, ci să le accepte. Adevăratul progresism e să iubești lumea fără încetare și să te lupți s-o schimbi prin iubire, nu prin demersuri politice.

I: Biserica adevărată este progresistă în sensul progresului duhovnicesc. Nu respinge nici progresul social, tehnic, dar nu poate accepta falsul progres al unora, care ne spun să nu mai folosim cuvinte pentru „tată“ și „mamă“, ci să le înlocuim cu „părintele 1“ și „părintele 2“! Asta nu e progresism, e beznă. Sîntem de acord să se acorde drepturi minorităților sexuale, dar fără a se socoti aceasta ca o normalitate. Dar poate ar fi bine să concluzionăm și să-i lăsăm pe cei adormiți să se odihnească.

Cr: Adevărata raportare la trecut e să‑ți accepți trecutul ca pe o istorie a iubirii lui Dumnezeu cu tine. Omul care se întoarce în trecut cu nostalgie greșită sau, mai grav, cu melancolie nu este pe calea progresului (urcușului) duhovnicesc care tinde mereu și mereu către ta kreittona, către cele mai bune și spre ceea ce e veșnic bine (eu aei einai), cum spune Maxim Mărturisitorul. Raportarea la trecut ca o anchilozare în el este un regres spiritual și poate duce chiar și la îmbolnăvirea psihică. Ai murit înainte de moarte! Blocarea în trecut și neacceptarea prezentului este o atitudine lipsită de orice urmă de sens eshatologic. Psihoza asta paseistă n-are de a face cu aspirația omului spre un cer nou și un pămînt nou, cum spune Scriptura.

S-a lăsat întunericul peste cei adormiți, iar noi, într-o tăcere de mormînt, am realizat cît de mult sîntem în prezent printre cei care nu mai sînt în prezent. Doar iubirea sfințește trecutul, prezentul și viitorul.

Cristian Chivu este doctor în teologie al Facultății de Teologie a Universității „Aristotel“ din Salonic. Cea mai recentă carte publicată: Sf. Grigorie Palama, Opere complete, vol. VI, ediție bilingvă (traducere, note, introducere), Editura Gîndul Aprins, 2018.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Scene horror în centrul Londrei. Mai mulți cai plini de sânge și-au aruncat călăreții și au lovit mașini și oameni VIDEO
Cinci cai ai Household Cavalry au rămas liberi în centrul Londrei după ce și-au aruncat călăreții militari în timpul exercițiului de miercuri dimineață, potrivit Daily Mail Online.
image
8 obiceiuri care te fac să îmbătrânești mai repede. Ai putea trăi cu 20 de ani mai mult
Experții în longevitate avertizează asupra comportamentelor care provoacă „daune celulare”. Chiar dacă nu putem încetini timpul, îi putem încetini efectele asupra noastră, potrivit experților. Cheia este să facem alegeri mai sănătoase și să ne dezicem de câteva obiceiuri.
image
Amănuntul care l-a scăpat de nouă ani de puşcărie pe un şofer fără permis, care a ucis trei femei
Un şofer iresponsabil, care a comis un grav accident rutier în apropiere de oraşul Târgu Neamţ, a fost aspru condamnat în primă instanţă, dar magistraţii de la instanţa superioară au decis altceva.

HIstoria.ro

image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.
image
Cuceritorii din Normandia
Normandia – locul în care în iunie acum 80 de ani, în așa-numita D-Day, aproximativ 160.000 de Aliați au deschis drumul spre Paris și, implicit, spre distrugerea Germaniei naziste.