Păcate de hîrtie și secrete de net

Publicat în Dilema Veche nr. 809 din 22-28 august 2019
The Economist – bastionul capitalismului bun jpeg

Ai 12 ani și te-ai săturat pînă peste cap de copilărie, dar din living te cheamă vocea unuia dintre părinți, care stau la un pahar de vin cu niște prieteni. Te duci, în silă. În living sînt părinții, prietenii, dar și un album foto, cu poza ta pe blăniță, la 1 an. Îți vine să-i omori pe toți și să faci franjuri albumul. Pe vremuri puteai, măcar în imaginație. Acum, însă, poza ta e pe net. Pentru totdeauna.

Cum n-am cine știe ce secrete, o să vă povestesc despre felul cum am încercat să îmi țin copiii în afara net-ului (nu ca utilizatori, ci ca subiecte, ca să zic așa), dar am eșuat în modul cel mai lamentabil. Și de ce nu-mi pare rău.

Ani de zile, mi-am făcut prietenii să se mire cu teoria că fiecare dintre noi avem o vîrstă de Internet, pe lîngă cea de la starea civilă. Eu, unul, m-am născut în 1996, prin forțe proprii, deci am 23 de ani. Știam ce fac cînd mă nășteam, fiindcă la vremea respectivă aveam 30 de ani. Dar azi, copiii se fac simultan pe net și la spital: prima poză cu băiatul cel mic, Efrem, o am chiar din sala de naștere, că am asistat. Imediat după succesul operațiunii, am fost invitat să fac o fotografie cu tăierea cordonului ombilical și cum nu prea-mi venea să bag telefonul printre pense și sînge, o infirmieră mi l-a smuls din mînă și s-a apucat să tragă mai ceva ca Ron Galella sau Fane Jeg.

Poza aia n-am pus-o pe net, chiar dacă e foarte frumoasă și, desigur, o amintire dragă. Infirmiera respectivă e un fotograf de nașteri foarte bun, sînt convins că aptitudinile ei se vor transforma într-o meserie de sine stătătoare și lucrativă. Și, normal, ăla micu’ a ajuns la foarte scurt timp pe net, ceea ce nu era greu: în momentul de față, Ana-Maria Caia, soția mea, îi antologhează, cu sute și mii de like-uri, pe Facebook, panseurile emise cu o frazare care amintește de personajul pedant care apare totdeauna, în diferite versiuni, în filmele fraților Coen. Plus că, fiind ceea ce sîntem, avem prieteni fotografi de top, aparate de fotografiat, știm să scriem. Și, pe deasupra, puștiul e foarte frumos și charismatic în diferite moduri – cred că reușesc să-mi obiectivez pornirile biologice cînd spun asta.

L-am tuns tîrziu, pe la patru ani, și tunsoarea lui a fost un fel de plebiscit, care a scindat fanii care produc sute de like-uri și zeci de comentarii la fiecare apariție a copilului.

Nu știu exact cum o să privească Efrem lucrurile astea peste zece ani, dar s-ar putea să nu fie aceeași dramă ca pentru noi, generația pre-Internet. Oricum, teamă propriu-zis nu mi-e. Nu din motive de abuzatori și altele am tot teoretizat ținerea copiilor offline, ci de dragul lor, în primul rînd, ca să își construiască identitatea virtuală cum vor cînd va veni vremea. Și, poate, în tentativa de a nu deveni niște părinți care-și pisălogesc prietenii cu copiii. Metricele de net arată în orice caz că nu sîntem așa ceva.

Pînă aici, totul e OK, dar să vă povestesc cum tocmai eu, puritanul sau puristul, am comis-o. Dacă am un băiat mai mic, am și o fată mai mare, care are cu zece ani mai mult decît Efrem, adică 14. Acum vreo doi ani, o prietenă, profă de română, mi-a propus să scriu un text despre tipar, Gutenberg și Coresi pe blog, pentru că lucra la un manual de română și s-a gîndit că ar fi amuzant pentru copii să îi introducă în problematica hîrtiei prin intermediul unei pagini virtuale. L-am scris, sub formă de scrisoare virtuală către Anais, fata mai mare, pornind de la diferențele, dar mai ales asemănările dintre smartphone și Biblia lui Gutenberg. Știați, de pildă, că, la sfîrșitul Evului Mediu, cărțile erau legate de pupitru cum sînt azi mobilele prinse cu cablul, de panou, ca să nu le fure nimeni?

Textul s-a dus pe Comanescu.ro, manualul s-a tipărit, la ART, am primit și eu un exemplar și mi-a plăcut. Partea bună – și în același timp proastă – e că și elevii au fost de aceeași părere. De ce proastă? Fiindcă acum cîteva luni, uitîndu-mă prin statisticile blog-ului, am descoperit că motorul de căutare îmi aduce un număr considerabil de vizitatori pe „Tetraevanghel înghesuit într-un post de blog“. Dar nu numai: al naibii Google – răspunde și la întrebarea nr. 4 din manualul de hîrtie: „În ce formă este scris articolul? Cine ar putea fi Anais?“ Toate trebile astea apar pe site-uri ca Brainly sau Scribd, pe unde umblă tovarășii lui Anais.

Atunci cînd i-am zis ce s-a întîmplat, Anais și-a dat ochii peste cap și a început să rîdă stînjenită. Nu cred că i-a păsat prea tare, mai ales că a fost mar-ketată de bunici cu intenție, prin niște gazete de provincie, și ca strănepoată a lui Ion Creangă, ceea ce și este. Stau și mă gîndesc cum ne văd copiii, dacă îi tot înfășăm în oboselile astea de 200-500 de ani, de la Creangă la Gutenberg.

Pentru mine, oricum, a fost o demonstrație suficientă că și unul ca mine, care a ținut destule training-uri de comunicare și face branding personal online pentru oameni de afaceri, se poate dovedi la fel de netot ca părintele cel mai inocent. Bine măcar c-am comis-o într-un mod greu de imaginat în privința unui client.

În rest, în momentul de față e clar că pe Net nu există secrete, exact cum nu există „delete“ – căutați o pagină ștearsă pe Archive.org, ca să vă convingeți. Vestea bună e că peste 20 de ani, cînd toate lucrurile astea vor conta pentru copii, congenerii lor vor fi atît de expuși, încît toată lumea va ști deja tot despre oricine. Pînă la urmă, ne-am putea simți ușurați, nu? 

Iulian Comanescu vinde conținut brand-urilor prin BrandedCont.net.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Paradisul care atrage turiști români cu prețuri neschimbate de 10 ani. „Numai la noi se practică japca”
Românii aleg demulte ori să-și petreacă vacanțele în străinătate, în special vara, spre disperarea hotelierilor care se plâng de lipsa clienților. Însă, în foarte multe cazuri, turistul român face această alegere pentru că, nu e un secret, un sejur în străinătate e mai ieftin decât în propria țară
image
Radonul, ucigașul invizibil din Ardeal. Medic: „Se atașează de aerosol și rămâne la nivelul de 1-1,5 m înălțime, exact unde respiră copiii”
A crescut numărul cazurilor de cancer pulmonar la nefumători, iar un motiv este iradierea cu radon, un gaz radioactiv incolor și inodor foarte periculos pentru sănătate dacă se acumulează în clădiri.
image
Căutătorii de artefacte milenare. Fabuloasele noi descoperiri ale detectoriştilor, arheologii amatori plini de surprize
Înarmaţi cu detectoare de metal, colindând locuri numai de ei ştiute din ţinutul Neamţului, arheologii amatori au reuşit, graţie hazardului şi perseverenţei, să aducă la lumină vestigii din vremuri trecute

HIstoria.ro

image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.
image
Un proces pe care CIA l-a pierdut
În toamna lui 1961, CIA se mută din Washington în noul şi splendidul sediu de la Langley, Virginia.
image
Oltcit, primul autovehicul low-cost românesc care s-a vândut în Occident
La Craiova se produc automobile de mai bine de 40 de ani, mai exact de la semnarea contractului dintre statul comunist român şi constructorul francez Citroën. Povestea acestuia a demarat, de fapt, la începutul anilor ’70, când Nicolae Ceauşescu s- gândit că ar fi utilă o a doua marcă de mașini în România.