Scandalul desenelor animate porno

Publicat în Dilema Veche nr. 319 din 25-31 martie 2010
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Anul trecut pe vremea aceasta, opinia publică românească dădea în clocot, pornind de la ceea ce s-a numit „scandalul desenelor animate porno“. Era vorba de un serial de animaţie, difuzat pe Minimax, constînd în ecranizări ale unor (vorba titlului) Poveşti populare maghiare. Incriminat era faptul că, în două episoade distincte, fuseseră înfăţişate scene prea libertine pentru publicul românesc... sau, mai bine zis, pentru ceea ce cred românii adulţi că li se poate difuza copiilor. Într-una dintre poveşti, Prinţesa şi porcarul, se întîmpla ca o fată de împărat să îşi dorească într-atît purceluşii dansatori ai unui păstor, încît să accepte trocul propus de acesta: anume să îşi ridice rochia tot mai mult, în schimbul fiecăruia dintre cei trei godaci... şi a ocarinei din care le cînta. În alt episod, o ţărăncuţă, înrudită (pe linia lui Propp) cu Fata ţăranului cea isteaţă a lui Ispirescu, defila în faţa regelui goală de la brîu în jos şi călărind o capră, ca rezolvare ingenioasă a uneia dintre probele acestuia (de a veni la palat nici călare, nici pe jos; nici îmbrăcată, nici dezbrăcată). Atît porcarul şi prinţesa din cel dintîi episod, cît şi ţăranca şi regele din celălalt se îndrăgosteau reciproc şi se căsătoreau fericit aşa, ca-n basme... În afară de înfruntarea spiritelor, la unirea celor două perechi – se înţelege – vor fi contribuit şi acele momente de seducţie nudă care i-au scandalizat pe adulţii valahi! Aceasta deşi reprezentarea lor în animaţie era într-atît de stilizată, de transfigurată grafic, încît nu avea cum să-i bruscheze pe copiii de orice naţie. Dimpotrivă: păreau făcute special pentru a înfăţişa tainele erosului într-o manieră deopotrivă firească şi fermecătoare.

Din partea CNA-ului, canalul Minimax n-a putut încasa mai mult decît o simplă atenţionare pentru difuzarea acestor adorabile desene. Cine s-a uitat, cu sau fără propriii copii alături, la această serie de animaţie 2D cu linii naive şi culori vioaie, abundînd în grafisme folclorice, cine a ascultat blînda şi sfătoasa voce din off a povestitorului n-ar fi băgat de seamă că Minimax-ul, reputat ca televiziunea copiilor cuminţi, propagă pornografie…

A trebuit să vină sesizarea, vecină cu pîra, din partea prezentatorilor TV Răzvan şi Dani (multi-sancţionaţi, la rîndul lor, pentru abundenţa de aluzii promiscue şi libidinoase din propriul program, transmis dimineaţa), ca astfel, dintr-odată, pe nevinovatele basme din vecini să cadă oprobriul părinţilor! O zi-două de vîlvă online… şi verdictul de vinovăţie era gata ştampilat: pentru tagma supervigilentă a părinţilor forumişti, realizatorii maghiari şi broadcasterii români căzuseră în oala mai largă a „vulgarităţii şi violenţei din desenele de azi“! Cei mai alarmişti dintre ei întrezăreau chiar comploturi iredentiste… Puţini dintre Catonii de ocazie văzuseră cu ochii lor secvenţele incriminate. Nici nu mai conta: tabuul era gata impus.

Argumentele unor „vigilenţi haioşi“

De notat e că mare parte dintre comentarii erau făcute în stil băşcălios, cel puţin vulgar. Înşişi Răzvan şi Dani păreau să nu fi pornit acest scandal mediatic cu alt scop decît oportunitatea de a se hăhăi la cameră, interpretînd lubric, cu apropouri şi grimase, poveştile în cauză!… Argumentul era mai mult decît convenabil: om fi noi obsedaţi sexual, dar ne-am asumat rolul; în schimb, de la o televiziune pentru copii, parcă aveam alte pretenţii, nu!? Ca urmare, sub pretextul grijii faţă de copii, o droaie de alţi „vigilenţi haioşi“ de prin radiouri şi televiziuni, de pe bloguri şi forumuri, au plusat care mai de care, în isonul acuzatorilor matinali. „Auzi colo: ridică fustiţa, să-ţi dau godacu’... Hi-hi-hi!“ „Ai văzut, dom’le, ce-i învaţă televizoru’ pe copiii de azi!? De-aia sînt aşa precoce! Ha-ha-ha...“

Şi tot aşa, din hi-hi-hi în ha-ha-ha, exegeţii de ocazie ai basmelor ecranizate s-au pornit să fluture steagul pudorii, pentru a-şi deşărta fiecare mai dihai obsesiile. Iar frumuseţea e, tocmai, că nici nu pot fi contrazişi! Chiar aşa grosolane, caricaturale şi lesne psihanalizabile, interpretările lor fantasmatice sînt – zău aşa! – foarte valabile... La fel de valabile ca toate interpretările deşuchiate şi prelucrările aluzive aflate de către fiecare dintre noi, la vîrste mai mult sau mai puţin adulte: despre Scufiţa Roşie şi relaţia ei cu lupul („vaaai, bunicuţo, ce organe mari ai…“), despre Albă-ca-Zăpada şi convieţuirea ei secretă cu piticii (care pitici – se ştie – ho-ho-ho…), despre Barbă-Albastră (personaj devenit deja simbol al priapismului)… Care dintre noi n-a auzit bancul cu poanta finală „Spune-mi o minciună, Pinocchio“? Ei bine, da: majoritatea basmelor pot fi interpretate şi „fără perdea“. Mai ales cele străvechi, din folclorul popoarelor. La rîndu-le, basmele româneşti abundă de iele care se duc la păstori, dansîndu-le goale sub nas, ori de voinici curajoşi care străpung porţile ferecate ale greu accesibilelor iubite (nemaipunîndu-l la socoteală pe Creangă cu a sa antiburgheză şi anticlericală Poveste). Interpretarea „sexy“ a basmelor e deopotrivă corectă, stă în picioare aidoma celei moraliste, dăscălitoare, care ne este revelată cu întîietate cînd sîntem mici. Basmele sînt magice şi prin aceea că ne inoculează, discret şi cu efect întîrziat, elemente clare de educaţie sexuală.

Ne e greu să vorbim cu copiii noştri puberi şi preadolescenţi despre evenimentele din viaţa lor intimă? Puţini dintre noi ştim însă că discuţia e deja iniţiată, de cînd le-am povestit despre Făt-Frumos şi Ileana Cosînzeana.

În acest sens, prinţesa şi porcarul de peste graniţă sînt aliaţi ideali pentru părinţii care-şi pregătesc temele din vreme. Trocul în trei trepte al celor trei purcei, cele trei steluţe plasate pe sînii şi pubisul fetei, abilitarea eroului umil şi cucerirea, la final, „a fetei şi a împărăţiei“, acestea şi altele le vorbesc copiilor, la modul aluziv şi alegoric (deşi nu lipsit de detalii), despre relaţia femeie-bărbat şi despre marea taină a iubirii, în care sîntem de fiecare dată pretendent şi redută de cucerit.

Ce semnificaţie are paloşul unui voinic în vremea focoaselor nucleare?! Ce noimă are iatacul prinţesei în epoca mall-urilor? Aceste simboluri, desuete încă din vremea fraţilor Grimm, sînt vehicule arhetipale; sînt obiecte manevrate de fiinţa noastră intimă în marele Matrix colectiv, la care avem acces în momente privilegiate (iar în copilărie mai tot timpul)…

Psihanaliştii şi teoreticienii literaturii văd în basme un adevărat tezaur naţional: e ca şi cum ai aşeza pe canapea neamuri şi seminţii întregi. Concluzia e mereu aceeaşi şi e optimistă: priviţi statistic şi istoric, sîntem sănătoşi, potenţi şi fericiţi. Ce dacă, pe termeni scurt, românii pot apărea psihotici social, mînaţi de frustrări inavuabile? E doar un episod dintr-un mai lung serial...

 

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
De ce suntem penultimii în UE la salarii și primii la creșterea prețurilor. Expert: „Inflația e mama tuturor taxelor”
România este pentru a treia lună consecutiv țara cu cea mai mare inflație, conform statisticilor Eurostat, iar ca și cum nu ar fi de ajuns, doar bulgarii câștigă mai puțin. Analistul economic Adrian Negrescu explică, pentru „Adevărul”, cum s-a ajuns aici și de ce statul nu are soluții.
image
La ce riscuri de sănătate se expun cei care lucrează noaptea. Boala cumplită care îi paște
Persoanele care lucrează în ture de noapte prezintă un risc mai mare de demență și alte boli, spune un important expert în somn, a cărui afirmație se bazează pe rezultatele unor studii științifice.
image
Banii viitorului: Ce s-ar întâmpla dacă am renunța la cash și am folosi bani virtuali
Într-o lume tot mai digitalizată, ideea de a renunța la tranzacțiile cu bani cash și de a folosi exclusiv bani virtuali devine din ce în ce mai atrăgătoare, punctează specialiștii.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.