Sîmbăta strălucitoare a presei române

Publicat în Dilema Veche nr. 291 din 11 Sep 2009
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Sincer? Mă aşteptam ca apropierea aniversării a douăzeci de ani de la căderea comunismului să stîrnească ceva mai mult elan introspectiv. Sau măcar un fior retrospectiv mai viguros, ceva care să ne arate calea ce-am urmat. Nu mă îndoiesc că vom avea parte, la momentul potrivit, de coroane de flori, de steaguri fluturînde şi de nelipsitului sobor de preoţi. Festivalul " ca şi carnavalul " are rolul lui social. Aceleaşi figuri pe toate canalele TV Dar mi-ar plăcea să ştiu că nu trecem peste aceşti ultimi douăzeci de ani fără a ne da răgazul de a digera cele ce ni s-au întîmplat şi cele ce le-am făptuit noi înşine. Aşa că eu, una, m-am decis să iau aniversarea " şi telecomanda " în propriile-mi mîini şi să sărbătoresc prin muncă. Am început să zapez. Cu televiziunile am început pentru că ele reprezintă sursa de informaţie pentru 80% dintre cetăţeni. Că sînt chichiricioasă ştiu, dar m-a surprins şi pe mine cît de mult material de cîrcotit am găsit. Practic, nu am găsit o singură ştire ireproşabilă " fie ea şi plictisitoare. De la titluri prost alese pînă la stîngăcii de exprimare şi prostie cu ţîfnă " totul încape în ştirile noastre. Şi da, totul încape în ştirile noastre " şi ca subiect, de nu mai ştii care-i ştirea, care-i PR-ul şi care-i procesul-verbal de la serviciul de urgenţe. Am trecut cu destulă nerăbdare prin talk-show-uri, un format pe care eu (într-un acces de naivitate optimistă) îl considerasem epuizat în urmă cu cîţiva ani. Talk-show-ul a constituit cîndva o salvare pentru televiziuni: era ieftin. Aduceai cîţiva oameni în studio, dacă aveai şi un moderator "bun" (charismatic, obraznic, scandalos, invariabil mai deştept decît invitaţii, orice s-ar fi discutat) " succesul era asigurat. Dar formatul s-a păstrat aproape neschimbat, chiar şi invitaţii s-au păstrat neschimbaţi. Aceleaşi figuri ne spun, de ani buni, pe toate canalele, ce cred ele despre. Să nu fiu nedreaptă, însă. Două elemente de noutate am văzut totuşi în anii din urmă. Au apărut psihologii care ne explică resorturile interne ale fiecărui scandal (nu-i aşa că vă trebuia o psihanaliză serioasă a cazului "Necolaiciuc arestat în SUA"?). Şi flip-chart-ul, instrumentul spontaneităţii şi al explicaţiei "cu scheme" (că sîntem la televiziune, avem nevoie de imagini). Talk-show-ul, aşa cum e el făcut la noi, este total anti-telegenic. Nişte oameni care discută stînd pe scaune nu au şarm vizual, nu răspund unei cerinţe fundamentale în televiziune: mişcare şi culoare. Şi nu am putut să nu mă întreb: în fond, ce îşi iau de la televiziuni cei 80% dintre cetăţeni în căutare de informaţie? Nici ziarele nu stau mult mai bine la capitolul acesta. Eu, recunosc, nu mai cumpăr de mult ziare tipărite. Citesc online şi da, mă satisface viteza, aflu ce s-a întîmplat, aproape atunci cînd s-a întîmplat. Dar îmi lipseşte analiza, îmi lipseşte punerea în context, acele lucruri pe care televiziunea, prin felul ei de a funcţiona, nu mi le poate da şi care ar constitui marja de valoare adăugată a presei scrise. Dar ziarele din România încă îmi mai spun ce am văzut aseară la televizor " sînt un fel de programe TV post-factum. De ce ar da cineva banii pe ele? La radio rareori ascult " şi atunci în contexte în care nu mă pot sustrage. Ştiri la fix şi la şi jumătate şi de rest muzică (nici nu spun de care, pentru că e irelevant, ştiu cum e cu publicul-ţintă şi gusturile care nu se discută şi ce este un playlist nenegociabil, că ţi-l bagă calculatorul, programat să...) şi animaţie făcută cu mai mult sau mai puţin har. Radioul serveşte însă, în mod particular, un public captiv, fără mîini şi fără ochi " numai urechi ("oameni în trafic" sau "oameni la birou") şi aceştia stau agăţaţi de lume prin FM. Un cîntec vesel, o farsă crudă şi poziţia radarelor şi blocajelor " şi viaţa poate începe. În căutarea reperelor Formate, platforme tehnologice, gafe şi nemulţumiri " cam asta să fie presa noastră? O gaşcă de copilaşi spălaţi pe creier, de băieţei hype la orice oră din zi şi din noapte, de "fătuci" duse degeaba la şcoală? Lucrînd toţi pentru niscai moguli plini de bani şi, se pare, timp liber, care le dau ordine cum şi ce să scrie despre accidentele alea şi despre cadavrul din grădina blocului, de parcă nu ar avea alte treburi? Aşa sîntem tentaţi să credem " şi am greşi profund dacă am face-o. Există în spatele produselor noastre jurnalistice o profesie care încă îşi caută reperele, se pare. Cunosc suficient de mulţi oameni de presă pentru a-mi permite, de dragul argumentaţiei şi fără pretenţie de exactitate, cîteva generalizări. E greu să fii jurnalist. A fost greu dintotdeauna, dar era frumos, pasionant. Doar că, în zilele din urmă, jurnalismul pare aproape o meserie fără viitor. Eşti împins să faci rating " împins, nu stimulat. Eşti biciuit dacă nu faci. Simptomatică mi se pare reacţia şefilor de la Realitatea TV care au impus angajaţilor, drept criteriu de performanţă, rate de audienţă peste cele ale Antenei 3 " tot timpul, pentru toate emisiunile, oricînd. Nu fac asta " sînt penalizaţi financiar. Lucrul acesta mută atenţia jurnalistului de la ce ar trebui să fie treaba lui: interesul public. Introduce concurenţa la nivelul reporterilor, unde criteriile de performanţă ar trebui să fie cele legate de relevanţă, de promptitudine, de calitatea produsului jurnalistic. Nu mai vorbim de faptul că o astfel de abordare ignoră o realitate evidentă: că, la un moment dat, concurenţa chiar poate avea un subiect mai bun, că şi-l poate gestiona şi promova mai bine. Nu altfel stau lucrurile în presa de provincie. Jurnalistul de provincie îşi vede substanţa meseriei diluată de presiunile economice şi " cu mult mai puternic decît la Bucureşti " de comenzile politice (politică văzută ca un drum de acces la resurse, căci de falii ideologice nu poate fi vorba). Acolo lucrurile sînt "mai simple", ţi se spune în faţă ce să faci şi ce să nu faci. Şi dacă nu-ţi spune patronul, la angajare, îţi spun colegii din redacţie, prin ceea ce fac. La aceasta se adaugă "presiunea centralei" " modelul de presă practicat la Bucureşti, la care consumatorii tăi locali sînt expuşi şi pe care l-ar dori replicat pe plan local. "Cei de la Bucureşti îmi cer ştiri pe care noi, aici, nu le-am da niciodată, pentru că nouă ni se par de toată jena" " îmi spunea un jurnalist din Moldova, corespondent al unui post bucureştean. Ca atare, ce cunoaştem noi, consumatorii de presă, despre România este ceea ce cred producătorii din Bucureşti că ar trebui să fie România, cum rating. Confuzie şi pasivitate Nu există în presa din România nici un stimulent pentru a fi "bun" ca jurnalist. Nu eşti mai apreciat, nu eşti mai bine plătit, nu te priveşte lumea cu mai mult respect pe stradă. A fi "bun", ca jurnalist, înseamnă, de cele mai multe ori, să fii "rău", să fii sîcîitor, să calci în străchinile patronatului şi ale administraţiei publice, să afli lucruri pe care nu ar trebui să le afli. Nu te plăteşte nimeni pentru asta. Nu te admiră nimeni pentru asta. Şi puţin sînt cei care te respectă " dar respectul lor nu ţine de foame, la urma urmei. Recente sondaje de opinie au marcat, pentru prima oară în cei 20 de ani de presă liberă, intrarea mass-media pe lista instituţiilor corupte. Cum a ajuns publicul la ideea asta " e o poveste lungă. Dar cînd, la fiecare ieşire publică, şeful statului îşi face un punct obligatoriu din atacurile asupra presei (nu nejustificat, poate, dar cu o generalizare vinovată), rezultatul este previzibil. În acelaşi timp, aceeaşi mass-media îşi păstrează locul printre fruntaşele între instituţiile în care publicul are încredere. Cam ce putem crede despre un public care are încredere nestrămutată într-o instituţie coruptă? Ce presiune a consumatorului putem aştepta de la el, ca stimulent spre calitate? Dacă ar fi să dau un calificativ presei române de azi, într-un cuvînt îngust (ca orice cuvînt), acesta ar fi: confuzie. La nivelul valorilor, la nivelul practicii, la nivelul " cum i-o zice pe româneşte? " leadership-ului. Cine comandă, cine arată calea în profesiunea jurnalistică? Cine păstrează standardele, pentru vremurile mai bune care vor să vie? Cine îi "judecă" pe jurnalişti cu măsura care le este firească? Că presa noastră arată cum arată, putem să acceptăm. Putem trăi cu asta o vreme. Dar mă sperie faptul că profesioniştii din presă tind să considere lucrurile acestea normale. Să creadă că diluarea meseriei este de neoprit, este firescă, deci e de bine. Mă sperie faptul că după atîţia ani de vorbire şi dezvorbire, nu există încă decizie interioară breslei pentru autoreglementare. Mă irită că industria de mass-media vede în etică şi profesionalism un moft care face rău la profit (cum vădeşte practica). Mă nedumereşte pasivitatea (a profesiei şi industriei deopotrivă) în faţa cotropirii " cumpărarea de ştiri de către guvernanţi e încă blamabilă, vînzarea de ştiri de către mass-media este însă acceptabilă, e bine, ne convine, ne alimentează conturile. Mă întristează rezultatele unui studiu pe care l-am efectuat în mijlocul oamenilor de presă şi care relevă convingerea dominantă că autoreglementarea nu va funcţiona, pentru că lipseşte forţa motrice din interiorul comunităţii şi "autoritatea morală" care să facă judecata cea dreaptă. Într-o sîmbătă dimineaţă, fi-miu, care are şi el douăzeci de ani, a avut o tresărire de autoevaluare. Intrase printre primii la facultate şi, la capătul unui an de studiu, învăţa pentru cele două restanţe. "Pot mai mult. Nu îmi e de ce zice lumea. Dar îmi este ruşine mie cu mine." Ei, eu asta aştept de ceva timp încoace: să se facă sîmbătă dimineaţă în capul presei române. Dar poate sistemele se maturizează mai greu decît oamenii.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Cel mai crud torționar, Nicolae Moromete: „Porc mincinos. În Republica noastră populară, pentru «nimic» nu se capătă mai mult de zece ani!“
Pe unde a trecut, torționarul Nicolae Moromete a semănat teroare, fie că a fost la Aiud, Jilava sau Vacăreşti. Neavând niciun fel de studii, el a fost subiectul unor situații de-a dreptul hilare.
image
Afacerea care ia amploare în România. Locațiile apar ca ciupercile după ploaie, dar tot par neîncăpătoare: „Nu mai avem locuri disponibile”
În ultimii ani, în marile orașe ale României au fost amenajate foarte multe locații dedicate practicării sportului în aer liber. De cele mai multe ori este vorba despre terenuri de fotbal.
image
Admis cu 10 la Automatică. Ionuț Mihăilescu din Caracal a fost singurul decar din 3.500 candidați. A lucrat cot la cot cu bunica exerciții și probleme
Un elev de clasa a XII-a din județul Olt este deja admis la Facultatea de Automatică și Calculatoare din cadrul Politehnicii București, cu media 10. Bunica sa a jucat un rol determinant.

HIstoria.ro

image
Olimpia, cel mai tânăr muzeu al ţării
Primul muzeu din România dedicat istoriei sportului și turismului montan a fost deschis la Brașov, în an olimpic, la „Olimpia”, în fostul sediu al Reuniunii de patinaj, clădire construită la sfârșitul secolului al XIX-lea, restaurată de Muzeul Județean de Istorie Brașov.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.