Subject: Re: articol dilema

Elena VLĂDĂREANU, Robert BĂLAN
Publicat în Dilema Veche nr. 651 din 11-17 august 2016
Subject: Re: articol dilema jpeg

From: Robert Balan

To: elena vladareanu

Date: 2016-07-27 10:54

deci vezi că am pus de pîine. dacă te trezești cumva mai devreme, s-o pui tu la cuptor.

așa… deci care era întrebarea? ce trebuie să scriem? dacă poți fi și artist și familist? da, sigur că poți să fii multe. dar eu nu pot. de exemplu, n-am mai apucat să mă uit pe textul ăla de-l facem la tîrgu mureș de vreo două săptămîni. trebuie să dau niște răspunsuri. așteaptă oamenii ăia. ai văzut că a apărut o nouă formă de supraveghere? cică guvernu vrea să știe cînd ai cumpărat cu cardul, de la ce magazin și conținutul bonului fiscal. adică cineva va ști în orice moment, dk mănînci carne de porc sau de vită, dk folosești odorizant de toaletă, dk ai pisică sau cîine, dk copilul tău mănîncă mîncare la borcan. poate reușești să le incluzi și pe astea în text cumva!

de fapt, nu, mai bine să nu mai modificăm acum.

și, în cît timp trebuie să predăm textul ăsta? cică mai repede că e vacanță. păi azi m-am întîlnit cu vecinu de la parter. bunicu lu camelia. colegă cu eva la grădi. și îl întreb așa, ca să fac conversație: munciți și în vacanță? și el zice: mai ales în vacanță. cît era școală sau grădiniță mai aveam și eu trei ore libere. acum trebuie să stau cu nepoatele de dimineață pînă seara.
bine, mă culc. nu uita de pîine.

From: elena vladareanu

To: Robert Balan

Date: 2016-07-28 11:30

cum tu o să te trezești înaintea mea, te rog să strecori kefirul. și mai aruncă din ciupercă, mie mi se pare cam acru. am reușit eu să spăl vasele, după cum o să observi.

da, e despre familie și artă. eu mă tot gîndesc la tine, că e foarte greu să faci teatru. ai nevoie de timp, de spațiu, de oameni, de bani. și nu ai nevoie de familie (adică de gălăgie, de „hai la masă“, de „tati, tati“ etc.). la mine e mai simplu, că tot ce am de spus am în cap. acum, de exemplu, „lucrez“ la patru chestii diferite. teoretic știu unde am rămas la fiecare, și, în funcție de stare și idei, deschid un sertăraș din cele patru și mai mișc lucrurile. am și o agendă în care mai scriu cîte un rînd.

erai de față cînd eva a zis: tati e talentat la spectacole, iar tu? la… un fel de scris. are dreptate copilul, dacă nu scrii, nu ești scriitor. ești „un fel de“. acum parcă nu mai sînt așa panicată, cum eram după ce am născut-o pe eva, mi se părea că nu o să mai scriu un singur cuvînt în viața mea – și de ce aș mai fi făcut-o? acum știu cumva că, la un moment dat, va fi mai bine. știu că, într-o lună-două, o să reușesc să îmi creez un ritm în care să scriu zilnic, așa cum s-a întîmplat înainte de a o naște pe alexandra, cînd chiar am avut o perioadă de mai bine de un an în care am scris zilnic. îmi lipsește, ce să zic.

mîine seară ziceai că ieși. îmi pregătești tu injecția sau mă descurc cu eva?

From: Robert Balan

To: elena vladareanu

Date: 2016-07-28 3:32

ce să-ți fac dacă i-ai prezentat tot felul de scriitori lu eva, dar nu i-ai zis niciodată că și tu ești scriitoare. apropo, vezi că a apărut un poem de-al tău integral în­tr un articol dintr-un ziar italian. e un articol despre concursul de refacere a centrului vechi din Taranto. și s-au gîndit să înceapă cu textul tău din spațiu privat, varianta în italiană, ăla cu „18 metri pătrați…“. probabil că e scris de cineva care a fost la lectura ta de acolo. are și poză autoarea. uită-te, poate o recunoști. eu nu o știu, dar nici nu prea am cum că am stat cu fetele afară. și nu prea am cum să-mi amintesc, că ce-a fost în seara aia… le apucase pe amîndouă bîzdîcul. tocmai acolo, în cel mai ciudat oraș în care am fost vreodată, acolo unde am văzut doi puști de 14 ani plimbîndu-se cu un pistol pe scuter printre clădirile alea superbe și lăsate în paragină. și unde ți-ai mai rupt și piciorul…

auzi, ce zici, nu prea merge spectacolul ăsta al meu cu Ursuz, nu? să-l schimb?

normal că ți-o pregătesc eu. injecția. Eva n-a dormit deloc la prînz și dacă scăpăm fără certuri serioase în dup-amiaza asta, mare minune. Ce naiba facem de mîncare pentru mîine?

From: elena vladareanu

To: Robert Balan

Date: 2016-07-28 20:51

  • bine pusă problema. dar la una dintre ultimele lecturi se uita absolut vrăjită la mine, era în primul rînd, îi lăsaseși telefonul cu tom, dar ea s-a uitat juma de oră-patruzeci de minute la mine. am fost foarte mîndră, ce să zic. pe bune!

supă de roșii. ceva ușor, să nu stai la bucătărie toată ziua. să văd dacă oi putea face și eu ceva.

eu cred că merge spectacolul, așa cum am vorbit și atunci, imediat după, zece minute, la cafea, în bucătărie, cît a stat mama cu fetele. altădată, e adevărat, nu am mai apucat. poate reușim luna viitoare.

From: elena vladareanu

Subject: Re: articol dilema

To: Robert Balan

Date: 2016-07-28 11:09

observ că nu ai continuat dialogul. știu că în ultimele două zile ai ieșit cu fetele, ai făcut curat, ai făcut de mîncare. mi se pare firesc că nu ai apucat să te mai gîndești la familie & artă. în fine, doar la & artă, că la familie te gîndești fără să vrei. îmi dau seama că nu am apucat să ți mulțumesc că ai ieșit cu fetele aseară și m-ai lăsat să vorbesc cu Raluca, sînt convinsă că proiectul ăsta, de l-am început cu ea (și pe care mi l-a inspirat o scrisoare a ei de acum mai bine de un an) o să fie foarte interesant. poate pentru că eu însămi am plonjat într-o zonă foarte personală, pe care o credeam definitiv uitată. acum ar trebui să facem cumva un plan, pentru că tu trebuie să începi să lucrezi pentru tîrgu mureș, iar eu, cînd mă uit la mușchii piciorului stîng, mă apucă plînsul. mi-e teamă că va trebui să fac recuperare, iar asta înseamnă timp & bani, înseamnă că nu pot sta cu fetele, înseamnă că nu o să pot face mare lucru nici după ce-mi scot ghipsul.

From: Robert Balan

Subject: Fwd: articol dilema

To: elena vladareanu

Date: 2016-07-28 15:32

las’ că într-o lună s-o face el la loc, piciorul. să-mi aduci aminte de asta cu teama, cu mușchii, cînd mă apuc de proiectul meu cu boli, doctori, vindecări, terapii neconvenționale și depresii… stai că, de fapt, nu ți-am spus pînă acum de el. îți zic cînd o să fiu sigur că sînt gata. pînă atunci trebuie să mai acumulez o serie de experiențe. nu știi pe cineva care să-mi dea bani să încerc eu diverse tratamente și dup-aia să le critic în performance?

auzi, că mi-am amintit acum, dacă mă întreabă cineva, noi mai avem un proiect în lucru? ăsta de-l începuși, nu-s sigur că mă interesează subiectul. dar vedem cînd o să ai și tu o idee mai clară despre ce va fi și ce formă o să aibă. ne mai gîndim și noi la vreun spectacol pentru copii? așa, despre familie și artă, că tot vorbim? ce zici?

hai că văd că iar am ajuns ca atunci cînd am făcut Habemus bebe. apucăm să vorbim numai pe Facebook sau pe mail.

am luat carne de vită… fac o tocăniță/gulaș/curry ce-o ieși… faci tu o ciorbă? 

Elena Vlădăreanu este scriitoare. Robert Bălan este regizor de teatru. Printre multe altele, au realizat împreună spectacolul Habemus bebe, un performance despre experiența maternității și despre condiția femeii-artist.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Cel mai crud torționar, Nicolae Moromete: „Porc mincinos. În Republica noastră populară, pentru «nimic» nu se capătă mai mult de zece ani!“
Pe unde a trecut, torționarul Nicolae Moromete a semănat teroare, fie că a fost la Aiud, Jilava sau Vacăreşti. Neavând niciun fel de studii, el a fost subiectul unor situații de-a dreptul hilare.
image
Afacerea care ia amploare în România. Locațiile apar ca ciupercile după ploaie, dar tot par neîncăpătoare: „Nu mai avem locuri disponibile”
În ultimii ani, în marile orașe ale României au fost amenajate foarte multe locații dedicate practicării sportului în aer liber. De cele mai multe ori este vorba despre terenuri de fotbal.
image
Admis cu 10 la Automatică. Ionuț Mihăilescu din Caracal a fost singurul decar din 3.500 candidați. A lucrat cot la cot cu bunica exerciții și probleme
Un elev de clasa a XII-a din județul Olt este deja admis la Facultatea de Automatică și Calculatoare din cadrul Politehnicii București, cu media 10. Bunica sa a jucat un rol determinant.

HIstoria.ro

image
Olimpia, cel mai tânăr muzeu al ţării
Primul muzeu din România dedicat istoriei sportului și turismului montan a fost deschis la Brașov, în an olimpic, la „Olimpia”, în fostul sediu al Reuniunii de patinaj, clădire construită la sfârșitul secolului al XIX-lea, restaurată de Muzeul Județean de Istorie Brașov.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.