Un drum la Turda

Publicat în Dilema Veche nr. 659 din 6-12 octombrie 2016
Un drum la Turda jpeg

Salina din Turda este lucrul cel mai uimitor pe care l-am văzut în ultimii ani, la noi și aiurea. Mai fusesem în copilărie la Muntele de sare de la Slănic Prahova, iar cu cîțiva ani în urmă la Cacica și nu aveam cine știe ce așteptări. O salină era pentru mine ceva sufocant, claustrofob, din obscuritatea căreia răsăreau uneori săli cu sculpturi în sare reprezentînd femei goale și sfinți, opera ocnașilor, bisericile și bordelurile lor săpate-n sarea-nnegrită și umedă. Dar hai s-o vedem și pe-asta, mi-am zis, dacă tot o laudă atîta lume.

Primele săli n-au fost cine știe ce: mici, cu un fel de agregate ruginite, lîngă care se aflau explicații pe care nu le-am citit. Au urmat culoare lungi și-n cele din urmă ne-am găsit în fața liftului. Mulțimea care stătea la coadă ca să coboare ne-a descurajat însă și-am luat-o pe scări. Am coborît treisprezece etaje, scanînd cu privirile, pe măsură ce coboram, o hală pentru care cuvintele „gigantic“, „colosal“, „grandios“ erau prea mărunte. Hala era puternic luminată și avea o sută de metri înălțime. De fapt, proporțiile ei erau dantești, n-aveau nimic a face cu măruntele noastre trupuri biologice. Cînd am ajuns jos ne-am crezut în Walhalla sau în Hiperboreea, „la frig și la urși“. Era o întindere de sare vitrificată cît mai multe terenuri de fotbal, pe care-naintam mărunți, uitîndu-ne-mprejur cu un fel de spaimă religioasă. Edilii găsiseră cu cale să facă acolo un parc de distracții cu o mulțime de atracții, inclusiv o roată mare ce se rotea lent pe sub bolta de trei ori mai înaltă decît ea. Ne-am suit în roata mare, am urcat și-am coborît de-a lungul pereților văluriți, tăiați în sare, sare de bucătărie, cel mai umil, dar aici cel mai fantastic mineral. Aici sarea lucea ca valurile rîurilor în lumina marilor reflectoare de sub plafon. Am rătăcit prin frigul halei încă vreo oră, cînd am aflat cu mirare că mai erau lucruri de văzut.

Cineva mi-a spus că sub acea urieșească grotă mai era încă una, la fel de vastă. Liftul ducea și mai adînc în marele cristal de sare. Am luat-o iar pe scări în jos, căci și-aici liftul era asaltat de sutele de vizitatori ce rătăciseră pîn-atunci, ca patinatorii pe rîurile flamande înghețate, pe toată suprafața incintei subterane. Am coborît încă treisprezece etaje ca să ne găsim, asemenea bătrînului rege Tlá, într-o altă grotă, de data asta aflată-ntr-o penumbră care-o făcea și mai vastă, ­căci imaginația muncea mai mult la extinderea limitelor ei. Plafonul, de data asta, nu se zărea, iar pereții îndepărtați, de sare mai întunecată, parcă, erau cumva încețoșați. În mijlocul sălii se afla surpriza cea mai mare, un vast lac subteran, cu apele negre licărind de lumina îndepărtată a farurilor și purtînd bărci în care se aflau cîte doi sau trei vizitatori dintre care unul trăgea la rame. Am numărat șapte sau opt bărci care pluteau în același timp pe apele negre, clipocind cu ecouri de peșteră. Unde lacul se îngusta, se construise un pod, era de asemenea în construcție o terasă în aer liber (dacă se poate spune așa) pentru cei ce‑ar dori un punch fierbinte cu aburii urcînd, încolăciți, în noapte.

Am urcat la suprafață pe scări. Douăzeci și șase de etaje par multe, și chiar și sînt, dacă nu ești a­nes­teziat de uimire. Le-am suit ca nimic, tot uitîndu-ne la priveliștea care nu era din realitate. Cînd am ajuns la suprafață am simțit, ca Gulliver întors din țara uriașilor, că lumea e tare măruntă. Ne-am dus la singurul restaurant mai ca lumea din Turda, unde-am mîncat în tăcere. Toate cuvintele ne rămăseseră acolo, în subteran.

Mircea Cărtărescu este scriitor. Cea mai recentă carte publicată: romanul Solenoid, Editura Humnitas, 2015.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Amenda primită de o pensionară din Brașov pentru că a plantat flori în grădina blocului. „Este anormal ce se întâmplă”
Poliţia Locală Braşov a dovedit exces de zel în cazul unei femei de 76 de ani care a plantat câteva flori în zona verde a blocului în care locuia, potrivit bzb.ro.
image
Nike și Adidas, bătute de niște fete fâșnețe: invenția unei companii elvețiene fascinează lumea FOTO
Giganții de pe piața încălțărilor de alergare au înregistrat un eșec rar după un maraton major. La Boston, primele trei locuri din clasamentul feminin au fost ocupate de atlete care au purat alte mărci.
image
Joaca de-a vremea. Posibila cauză a inundațiilor catastrofale din Dubai, ploaia artificială VIDEO
Despre „însămânțarea norilor” se vorbește de mult timp, iar tehnica este folosită în multe țări care au probleme mari din cauza secetei. Sunt voci care spun că vremea ciudată din Dubai este legată de ploaia artificială creată acolo pentru a mai îmblânzi vremea.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.