Un show site-specific serial

Peca ŞTEFAN
Publicat în Dilema Veche nr. 495 din 8-14 august 2013
Un show site specific serial jpeg

În 2012, clubul Green Hours din Bucureşti – un spaţiu iconic pentru arta independentă din România – risca să se închidă. E o poveste lungă şi complicată, într-un an lung şi complicat pentru mişcarea independentă. Ideea păstrării „spiritului Green“ ca spaţiu al experimentului liber (liber de ideea de profit sau comerţ) a devenit o urgenţă, o necesitate care cerea acţiune.

Prima acţiune a artiştilor în sprijinul spaţiului unde mulţi au debutat ori s-au consacrat a fost crearea unui „Occupy Green Hours“ în care publicul şi artiştii erau încurajaţi să vină să consume teatru şi concerte, dar nu şi produsele de bar Green Fusion (firma – diferită de Green Hours – care ocupase fraudulos spaţiul din Calea Victoriei şi nu-şi mai plătise chiria de luni de zile). Ca unul dintre artiştii care consideră Green Hours drept casă artistică, ideea mea iniţială de „ocupare“ a fost să scriu, în fiecare zi, cîte o piesă scurtă pe care să o repet la Green în ziua respectivă şi să o jucăm seara – astfel ocupînd spaţiul cultural (şi încurajînd între timp publicul să nu consume de la bar). Discutînd cu regizorul Andreea Vălean, ideea s-a dezvoltat: urma să facem în fiecare săptămînă un spectacol (nu doar o lectură, cum plănuisem iniţial) şi să ocupăm, prin repetiţii, spaţiul.

Acum ne dorim ca cele trei episoade dedicate Green-ului pînă acum să fie prezentate şi publicului larg, în ideea iniţierii unei campanii de ajutor pe termen lung faţă de spaţiul din Calea Victoriei 120. Distribuţiile sînt fantastice, echipa creativă e de primă mînă. La Alba Iulia e o premieră absolută: este prima dată cînd prezentăm publicului larg episodul 2 al spectacolului Green Hours Spaţii. Acest episod îi are în prim-plan pe extraordinarii actori Constantin Cojocaru, Mihai Călin, Alexandru Potocean şi Conrad Mericoffer. Piesele sînt scrise de Maria Manolescu (Cercetătorii japonezi şi După sfîrşitul lumii) şi de mine (Job la Green, părţile 1 şi 2). Deşi create în sistem site-specific (poate mai potrivit ar fi termenul site-oriented) – adică pentru spaţiul de la Green aşa cum e el, inspirat din atmosfera realisto-magică a Green-ului –, aceste spectacole pot fi prezentate şi unui public străin de ce înseamnă Green Hours. Pînă la urmă, sînt poveşti care se întîmplă într-un bar, poveşti despre oameni mai mult sau mai puţin obişnuiţi, unele realiste, altele suprarealiste, acompaniate de muzicieni de jazz, creînd o atmosferă pe care şi eu, şi Andreea Vălean o asociem cu unicitatea Green-ului. Publicul din Alba Iulia va avea ocazia să asiste în cadrul Festivalului Dilema veche la această primă prezentare publică şi, pentru noi, această întîlnire reprezintă un moment extrem de important, mai ales că nu vom fi în Bucureşti şi nu vom fi la Green Hours. Dar vom fi în poveşti care poartă în ele ceva din „spiritul Green“ şi sperăm ca publicul care vine în Alba Iulia să intre în această atmosferă specială.

Peca Ştefan este dramaturg.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.