Unul dintre cei mai buni ani

Vlad POJOGA
Publicat în Dilema Veche nr. 883 din 11 - 17 martie 2021
Unul dintre cei mai buni ani jpeg

2020 a fost, probabil, unul dintre cei mai buni ani ai Z9Magazine. Poate părea straniu, însă pentru a explica mai pe larg cum s-a putut întîmpla asta și felul în care condițiile externe nu numai că nu au afectat, ci au ajutat aparițiile din anul precedent, trebuie să prezentăm pe scurt contextul în care a apărut și s-a dezvoltat revista noastră.

Începută în 2012 sub numele de Zona nouă, ca extensie a cenaclului fondat la Facultatea de Litere din Sibiu de Radu Vancu și susținută de Centrul Cultural Interetnic Transilvania, cu aportul decisiv al lui Dragoș Varga, revista a fost, în primii ani, una studențească. Textele, fie ele articole, poeme, proze, recenzii, erau scrise de studenți, grafica era făcută de studenți, distribuția direct de către studenți. Odată cu trecerea anilor, acești studenți care formau echipa inițială au terminat, bineînțeles, facultatea, masteratul, unii chiar și doctoratul. Astfel, de-a lungul timpului, redacția revistei a ajuns să fie în multe locuri din România și străinătate și revista să continue să apară.

Ceea ce inițial fusese o revistă literară clasică s-a transformat ulterior într-o serie de antologii. Avînd periodicitate trimestrială și, din 2015, bianuală, Zona nouă a publicat antologii de traduceri din tineri scriitori spanioli, americani și britanici, iar în paginile revistei s-au regăsit, anual, traduceri din invitații festivalurilor internaționale de literatură ale Sibiului, Z9Festival, dedicat poeților născuți după 1980 și Poets in Transylvania. Așadar, anul 2020 nu a fost unul special în ceea ce privește condițiile de publicare a revistei, noi fiind obișnuiți cu această dispersare a colaboratorilor mai degrabă decît cu un spațiu concret în care să fim prezenți (de altfel, Zona nouă nu a avut niciodată o redacție propriu-zisă). În afară de efectele evidente pe care pandemia le-a avut asupra fiecăruia dintre noi, activitatea revistei nu a fost influențată de situația externă. Strategia editorială, însă, da, din două motive. Primul, acela că nemaiputînd să ne folosim de revistă ca de un companion al festivalurilor, pentru că acestea s-au anulat, bineînțeles, am avut timpul și spațiul de a ne pune în aplicare idei mai vechi, avute încă din 2016, odată cu publicarea unui număr dedicat Școlii de la New York. Al doilea, acela că Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu a putut să ne pună la dispoziție fonduri dintr-unul din proiectele sale, redirecționîndu-le dinspre evenimente înspre publicații și permițîndu-ne astfel să achiziționăm drepturile de autor pentru două numere speciale, unul dedicat Harlem Renaissance, celălalt dedicat Black Arts Movement.

Miza principală a acestor numere o reprezintă spațiul de discuție care sperăm să se deschidă odată cu traducerea unor autori care, în majoritatea lor, sînt pentru prima dată transpuși în limba română. Astfel, în numărul 1-2/2020, se pot găsi poezii, eseuri și fragmente de proză scrise de Countee Cullen, W.E.B. Du Bois, Langston Hughes, Zora Neale Hurston, James Weldon Johnson, Nella Larsen, Alain Locke, Claude McKay, Bruce Nugent și Jean Toomer. Pe lîngă cîteva nume cu care sîntem convinși că publicul român este deja familiarizat, am putea spune că e pentru prima dată cînd se încearcă o perspectivare mai amplă a mișcării supranumite și The New Negro Movement.

În mod similar, am ales tot zece autori și autoare în numărul dedicat „Black Arts Movement”, una dintre cele mai relevante și rezonante mișcări sociale și culturale din a doua jumătate a secolului XX. Așadar, în numărul 3-4/2020 al Z9Magazine, puteți citi texte de Maya Angelou, James Baldwin, Amiri Baraka, Nikki Giovanni, June Jordan, Audre Lorde, Haki R. Madhubuti, Ishmael Reed, Sonia Sanchez și Ntozake Shange. Sîntem conștienți, în cazul ambelor numere, că pe lîngă unele limitări legate de drepturile de autori (concret, avem exemplul lui Gwendolyn Brooks ale cărei drepturi de autor, ni s-a comunicat, nu sînt disponibile pentru traducere în nici o limbă a lumii), există anumite limite impuse de spațiul revistei, de decupajele efectuate de-a lungul timpului de un canon inerent fiecărei mișcări literare, și ne asumăm posibilitatea ca unii cititori să ridice problema unor autori și autoare care au rămas pe dinafara acestor numere. Poate că ar fi chiar constructiv, pornind tocmai de la conversația și procesul nostru de educare în ceea ce privește cultura neagră, să abordăm (sau să fie adresate) și aceste chestiuni.

Nu în ultimul rînd, după cum insistăm să repetăm cu fiecare ocazie, trebuie menționată ipostaza de simple motoare lingvistice de traducere pe care am încercat să o asumăm în cadrul acestui proiect. Din acest motiv, am încercat să rămînem cît mai fideli textelor din engleză, alegînd să nu traducem numele celor două mișcări nici pe copertă, nici în celelalte locuri în care apar, și să păstrăm unele structuri cît mai aproape de original.

Vlad Pojoga este redactor-șef al revistei Zona Nouă Magazine.

Foto: Zona nouă

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.