Vadu Roşca, Hollywood-ul nebunilor

Liviu IOLU
Publicat în Dilema Veche nr. 81 din 4 Aug 2005
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Inundaţiile n-au lovit la întîmplare, aşa cum s-au trezit vorbind mulţi colegi reporteri. Ascultîndu-i pe oameni, am observat că-s obişnuiţi ca, măcar o dată pe an, să-şi scoată preşurile mîloase din case şi să le-ntindă pe garduri. Exemplul cel mai bun e chiar Nămoloasa de Vrancea, una dintre localităţile care nu şi-a luat numele prin vreo dispoziţie, ci din folclor. Circulă chiar şi o poveste veche care zice că prin acele locuri viitura a luat pe nepregătite un alai de nuntă, iar mirele, care a scăpat teafăr pe cal, dar care s-a scrîntit de pe urma întîmplării, a început să umble prin sate cîntînd "pe Siret, la Nămoloasa, unde s-a-necat mireasa"... Că apele n-au mai fost niciodată aşa de mari, cît să-i urce-n poduri pe oameni, e un motiv sărac în argumente. Oricînd puteau rîurile să se umfle mai mult, şi sătenii ştiau asta. Pentru unii, inundaţia a devenit o binecuvîntare. Mocirla lăsată de ape a găsit un bun mediu să se manifeste şi în minţile oamenilor. O mare parte, ale căror case le-au rămas în picioare, au început să tînjească după celebritatea celor care au rămas doar cu o grămadă de moloz în curte. Aşa a început filmul din Vadu Roşca. Un film prost, cu personaje cît se poate de autentice, şi cu reporteri, în loc de regizori. Satul a devenit, pentru o săptămînă, un platou de filmare. Cinci-şase care de reportaj, echipate pentru transmisie prin satelit în direct, au făcut şanţ din singura uliţă a satului. La crucea soldatului necunoscut de pe aceeaşi uliţă s-au aşezat doi dintre ţăranii pe care altfel nu i-ar fi pus nimeni, niciodată, în faţa unei camere de luat vederi. Alegîndu-şi locul de sinistraţi "la cruce", reporterii au început să stea la rînd pentru ei. Îi şi auzeai, "mai e, bă, Realitatea la cruce? Ce naiba, fac film cu ei!? Că trebuie să dăm şi noi la jurnal". Şi sinistraţii de la cruce au început să fie invidiaţi şi înjuraţi de alţi săteni, care n-au avut inspiraţie de moment. Alţii, cu casa în picioare, cîteva zile n-au pus mîna pe o găleată ca să-şi scoată din camere mîlul. Preferau să stea pe la vecinii cu casa prăbuşită, poate-i întreabă şi pe ei cineva ceva, poate li se va face vreo poză. Alţii, văzînd atîtea aparate de fotografiat, întrebau: "Îmi faceţi şi mie o poză pentru buletin?". Oamenii au început, de la un moment dat, să se cunoască cu jurnaliştii, să-i salute pe nume. Unii reporteri îşi mai făceau curaj şi, împinşi de rugăminţile cîte unui ţăran, intrau să vadă ce-a luat apa din case, cum sînt pereţii mîncaţi de jos în sus, cum mobila a plesnit, cum soba e doar plăci de teracotă bine spălate. Cînd ieşea de-acolo, ziaristul îşi dădea seama că a făcut o mare greşeală. Văzîndu-l dispus să asculte şi să intre într-o casă, toţi vecinii săreau pe el. "Filmează şi la mine, nu doar la ăla, că la mine e mai rău" - am auzit mereu în cele trei zile halucinante petrecute pe "platoul de filmare" din Vadu Roşca. Din cînd în cînd, mai apărea şi cîte-un politician, actorii-vedetă cu care orice film prost are succesul asigurat.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.