Marile secrete ale succesului

Publicat în Dilema Veche nr. 748 din 21-27 iunie 2018
Nu eşti de acord? Eşti prost  Sau primitiv jpeg

Dacă aveți timp și chef, faceți un experiment. Dați o căutare pe Google după cuvîntul „succes“. Pe românește. O să obțineți „aproximativ 63.700.000 rezultate (0,24 secunde)“. Se dovedește că acest cuvînt e unul de foarte mare… succes. E extrem de puternic și are o influență profundă în viața noastră, din moment ce se bucură de o asemenea energie a prezenței și a utilizării lui. Oare cu ce alt cuvînt ar concura? Ce l-ar putea depăși? Ce ar putea cîștiga cea mai mare importanță în viața celor mai mulți dintre noi? Și cum s-ar numi acest ceva, capabil să depășească prezența formidabilă a cuvîntului „succes“? Să încercăm „onestitate“: 298.000. Slab rezultat! „Profesionalism“: 1.570.000. „Pasiune“: 3.900.000. „Solidaritate“: 1.150.000. „Compasiune“: 454.000. După cum se vede, compasiunea nu prea are succes. Să mai încercăm. „Umanism“: 126.000. „Civilizație“: 1.200.000. „Moralitate“: 309.000. Pînă acum, onestitatea, moralitatea și umanismul stau cel mai prost. Haideți să încercăm cu „Dumnezeu“. Ce cuvînt poate fi mai tare decît acesta? Să dăm o căutare: „aproximativ 10.500.000 rezultate (0,30 secunde)“. Mult mai puțin decît rezultatele căutării după cuvîntul „succes“.

Evident, experimentul de mai sus e unul superficial și nerelevant. E doar o joacă. Dacă luăm în calcul asemănarea semnelor grafice care alcătuiesc cuvintele succes/success, din română și engleză, speculația unei concluzii a rezultatelor comparative scîrțîie foarte tare. Succesul cuvîntului „succes“, din română, e ajutat din plin de asemănarea cu „success“, din engleză. Știm cum funcționează un motor de căutare, știm că putem obține rezultate diferite de la o oră la alta, de la o zi la alta, de la un motor de căutare la altul. Totuși, dacă această joacă merge mai departe, din curiozitate, la căutarea cuvîntului „success“, obținem 1.080.000.000 de rezultate. La „honesty“, obținem 87.300.000. La „professionalism“,  54.400.000. La „compassion“, 104.000.000. La „morality“, 45.900.000. Chiar și așa, se vede limpede că, la o căutare pe Google, succesul cuvîntului „success“ se traduce în zece cifre, pe cînd celelalte cuvinte menționate nu reușesc să depășească opt sau nouă cifre în rezultatele căutării. Iar „God“ iese învingător de data asta – însă tot în zece cifre – cu 1.800.000.000 de rezultate. În alte zile pierde net în fața succesului. Ca detaliu amuzant, nici măcar „faith“ nu reușește mai mult de nouă cifre (662.000.000).

Deși știm că e doar o joacă și că universurile de semnificație ale cuvintelor din limbi diferite, atît la nivel superficial, cît și în profunzime, nu sînt întotdeauna aceleași, totuși, rezultatele unui asemenea tip de căutare pot da suficiente motive de punere pe gînduri. Obsesia succesului cu orice chip e un fenomen de dimensiuni colosale. Pe măsură ce cuvintele care denumesc valori fundamentale ale umanului se tocesc și capătă doar o importanță decorativă, crește puterea de seducție a noțiunii de succes. Marile valori au devenit un fel de refugiu, la care apelăm doar atunci cînd trăim frustrarea de a nu obține succesul pe care ni l-am fi dorit. În momente de acest fel deplîngem zgomotos alunecarea lumii în derizoriu, în deșertăciune, și denunțăm pervertirea ființei umane. Bocim la parastasul reperelor fundamentale, dar o facem cam ca atunci cînd intonăm solemn imnul național și ne dăm seama că nu-i prea știm versurile. E ca fuga la Dumnezeu, doar atunci cînd ești disperat. Pînă la momentul cu pricina, a fost și el undeva, pe-acolo, printre noțiuni. Cum dăm de necaz, cum devenim pioși și-i solicităm ajutorul. La fel și cu marile cuvinte care numesc valori. Dacă eșuăm în drumul spre succes – așa cum îl vedem noi acum, adică celebritate și bani mulți –, dăm fuga la adăpostul noțiunilor sigure, de unde denunțăm prăbușirea lumii. Cum începe să ne surîdă șansa, imediat reintrăm în mîndra cetate a bucuriei de a spune că lumea e o junglă în care supraviețuiesc doar cei mai buni. Adică oamenii de succes. Nici nu mai contează natura împlinirilor acestora. Nu mai e important ce fac. Sau cum fac. Ei sînt adevăratele icoane ale templului devenirii de azi. Au avut succes? Atunci sînt „valori“. Lumea îi știe. Iar asta e măsura supremă a succesului.

Imperativele de azi sînt „să apari“ și „să te știe lumea“. E prea puțin important pentru ce. De fapt, nu e important deloc. Pur și simplu, nu mai contează. Secretul e „să apari“. Pentru că doar așa „te știe lumea“. Însă mai există un secret. Unul bine păstrat, în interiorul multora dintre noi. Deși spunem că disprețuim sau că nu ne interesează succesul obținut pe căi „de-astea“, îngroșăm masiv rîndurile asistenței care propulsează în spațiul public asemenea personaje, dar și felul acesta de perspectivă a lumii. O anumită formă de promiscuitate, din interiorul fiecăruia dintre noi, dorește să fie văzută, oglindită în alții. Și face așa tocmai pentru a-și masca, ascunde sau, dimpotrivă, pentru a-și justifica, valida prezența de la „domiciliu“. Totul merge pînă la a le frecventa imaginea, a i admira, a-i invidia în secret pe „oamenii de succes“. Pînă la explozia mărturisirii „demnității“ din tipul de contemporaneitate la care lucrăm acum cu sîrg: „Da, domnule! Și ce dacă?! Da, îl admir pe Cutărescu! Și ce-i cu asta? Am dat în cap la cineva? Am furat ceva?“ Iar admirația și, în cele din urmă, respectul merg în pas vioi către idea aceasta de succes, întruchipat de cineva care întotdeauna trebuie să fie un pic „mai prost decît noi“. Cu specificarea vitală: „Ehe, lasă-l, că nu e prost deloc! Dacă era așa prost, n-ajungea unde e…“ Pentru că doar așa mai capătă aer să se ventileze aspirația ascunsă, din fiecare, aceea care ne spune că am putea fi și noi acolo, dar n-am avut chef, „sînge în canalizare“ sau noroc suficient. Așa că ne simțim bine trăind prin „reprezentanții“ ăștia, de care putem să și rîdem. Alt mare secret.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Germania a arestat doi cetăţeni ruşi care ar fi conspirat să atace o bază militară americană
Doi cetățeni ruși au fost arestați în sudul Germaniei, fiind suspectați că au plănuit atacuri de sabotaj împotriva unor instalații militare americane, au anunțat joi procurorii germani.
image
O româncă se judecă de zece ani cu Elon Musk. Inițialele numelui său sunt pe acumulatorii mașinilor Tesla Model S
Brașoveanca Cristina Bălan a fost un inginer de mare viitor la Tesla, dar a fost concediată pentru că a atras atenția asupra unor defecte de fabricație. După zece ani încă se judecă cu Elon Musk
image
Cum arată interiorul „celei mai scumpe case” din lume, cu 100 de camere. Pentru ce sumă fabuloasă este scoasă la vânzare VIDEO
Castelul vast Chateau d'Armainvilliers din Seine-et-Marne, Franța, considerat a fi cea mai scumpă casă din lume, este scos la vânzare pentru 363 de milioane de lire sterline, potrivit Express.co.uk.

HIstoria.ro

image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.
image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.