Oralul, o formă fără fond?

Publicat în Dilema Veche nr. 798 din 6-12 iunie 2019
Plata voastră multă este… jpeg

Am fost, cu ani în urmă, un apărător entuziast al formulei actuale a probei orale a examenului de bacalaureat. Pentru cine nu știe, această probă presupune abordarea unui text din perspectiva stilului în care se încadrează (beletristic, juridico-administrativ, colocvial, științific sau jurnalistic), a tipului de text (argumentativ, informativ, descriptiv, narativ, epistolar, memorialistic etc.), a rolului instanțelor comunicării (emițător, receptor, mesaj în speță), precum și din perspectiva conținuturilor, a ideilor, faptelor, opiniilor sau argumentelor pe care le conține. De asemenea, elevii trebuie să formuleze o opinie privitoare la o problemă pe care textul o ridică. Rezultatul acestei probe este un calificativ, nu o notă, absolvenții putînd obține statutul de utilizator mediu, utilizator avansat sau utilizator experimentat. La această probă, așadar, nu se dau note, dar nu poți nici pica.

De ce am considerat inițial oportună această formă de examinare? În primul rînd, faptul că nu se evaluau aceleași conținuturi ca la scris l-am considerat un aspect pozitiv. Specificul unei probe orale trebuie să fie, conform programei, altul, să vizeze nu atît niște conținuturi asimilate și reproduse, cît capacitatea de comunicare verbală, fundamentată pe capacitatea de comprehensiune a unui text la prima vedere, de recunoaștere a caracteristicilor sale și de formulare a unor opinii pe marginea unor idei pe care acesta le conține. Diversitatea textelor care intrau în joc, acoperirea unor zone pînă atunci neexplorate, cum ar fi textele administrativ-juridice sau cele publicistice, ancorarea lor în realitatea cotidiană le-am considerat atuuri semnificative. Și, de altfel, le consider și acum: un elev care acoperă la proba scrisă competențele de redactare, aplicate pe text la prima vedere și pe texte studiate, iar la proba orală competențele de comunicare, aplicate pe text la prima vedere, ar trebui să fie unul mult mai complet decît cel care memorează niște informații teoretice și le reproduce, fie în scris, fie oral.

În al doilea rînd am considerat oportună această formă de examinare prin renunțarea la note și trecerea la calificative. Cu siguranță, mulți ne amintim ce nebunie însemna pe vremuri examinarea cu note, aplicată pe conținuturi reproduse. Toată tevatura caragialiană a telefoanelor dinainte de examen, pe de o parte, pe de altă parte o viciere și din pură subiectivitate a rezultatelor finale, în condițiile în care se evaluau niște cunoștințe reproduse, iar grila de evaluare nu putea acoperi obiectiv descriptori de performanță. Noua formulă, care a venit și cu noutatea evaluării de către profesorul de la clasă, în pereche cu un alt profesor din școală de obicei, a mai rezolvat și chestiunea complicată a distribuirii evaluatorilor de la o școală la alta, o întreagă nebunie. Și, aparent, nemaiexistînd note, nici posibilitatea de a pica, profesorii ar fi fost relativ obiectivi în evaluare, chiar dacă era vorba de propriii elevi.

Dar care ar fi putut fi miza unei evaluări, dacă aceasta nu se încheia cu notă și nu putea presupune picarea examenului? Păi, aici e marele avantaj pe care l-am sperat, al acestei formule de examinare. Calificativele acestea păreau că se aliniază la ceea ce este Cadrul Comun European (CEF – Common European Frame). Toată lumea știe despre acesta, faptul că este un indicator al competențelor lingvistice pe care le deține un utilizator. Dar mai mult decît atît, este un indicator cu o anumită relevanță pe piața muncii și al inserției social-comunitare în spațiul european. Gîndeam deci că aceste calificative vor ajunge să aibă o oarecare relevanță din acest punct de vedere, că poate vor veni zile în care, pentru a te angaja într-un anumit post, va fi important să fii utilizator experimentat, nu mediu, de pildă.

Departe de așteptările pe care le aveam deci cu privire la finalitatea acestei forme de evaluare, proba în speță a devenit una formală și, în formula de aplicare actuală, împovărătoare la nivelul organizării interne a unităților școlare. Mai întîi, certificatul cu calificative nu are absolut nici o relevanță, în nici un fel, în nici un domeniu. Nu reprezintă nici măcar un 0,01% în vreo situație de viață ulterioară. Apoi, ca să elimin mai întîi aspectele formale, situarea probei în timpul anului școlar, chiar dacă mai aproape de finalul acestuia, nu în februarie ca anul trecut, are dezavantajul de a da peste cap funcționarea normală a școlilor. Se face orar special, se pierd ore, în fine, tevatură. Mai și sînt risipite probele acestea de competențe pe parcursul a două săptămîni, mai întîi limba română, apoi materna, limbile străine și competențele digitale, apoi mai trec vreo două săptămîni pînă la probele scrise, deci o fărîmițare a concentrării absolvenților pe sarcină. Asta n-ar fi neapărat rău, dacă am vorbi despre un sistem social și educațional relaxat, dar la noi examenul de bacalaureat reprezintă o miză mare totuși, care pune presiune asupra elevilor.

În cele din urmă, în privința evaluării propriu-zise, proba orală la limba și literatura română nu mai respectă, cu rigoare, desfășurarea celor trei niveluri de competență. Miza fiind zero, nu se mai aplică cu rigoare grila, așa încît majoritatea elevilor obțin calificativul de utilizator experimentat.

Mai amintesc o problemă remarcată în acest an școlar: unele texte total neinspirat alese sau cu sarcini greu de rezolvat prin referire la textul-suport. Îmi vine în minte la repezeală situația unui text literar al unui autor necanonic, text narativ, dar scris la persoana I, care putea fi foarte bine confundat de elevi cu un text memorialistic. Sau un text memorialistic, semnat Ecaterina Bălăcioiu-Lovinescu, din volumul Scrisori către Monica, din care nu rezulta explicit că e adresarea unei mame către fiică, o sarcină de pe bilet viza în schimb cercul de prieteni, iar elevii, făcînd un transfer de informație și neștiind că este vorba despre Monica Lovinescu, fiica expeditoarei, credeau că cele două sînt simple prietene, fără vreo relație de rudenie, și abordau subiectul ca atare.

În fine, ce vreau să spun este că această probă ar necesita acum o analiză și o reflecție sistemică și o repoziționare în raport cu finalitățile naționale ale educației. Ca să nu permanentizeze o formă fără fond. 

Horia Corcheș este scriitor și profesor de limba și literatura română.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Cel mai crud torționar, Nicolae Moromete: „Porc mincinos. În Republica noastră populară, pentru «nimic» nu se capătă mai mult de zece ani!“
Pe unde a trecut, torționarul Nicolae Moromete a semănat teroare, fie că a fost la Aiud, Jilava sau Vacăreşti. Neavând niciun fel de studii, el a fost subiectul unor situații de-a dreptul hilare.
image
Afacerea care ia amploare în România. Locațiile apar ca ciupercile după ploaie, dar tot par neîncăpătoare: „Nu mai avem locuri disponibile”
În ultimii ani, în marile orașe ale României au fost amenajate foarte multe locații dedicate practicării sportului în aer liber. De cele mai multe ori este vorba despre terenuri de fotbal.
image
Admis cu 10 la Automatică. Ionuț Mihăilescu din Caracal a fost singurul decar din 3.500 candidați. A lucrat cot la cot cu bunica exerciții și probleme
Un elev de clasa a XII-a din județul Olt este deja admis la Facultatea de Automatică și Calculatoare din cadrul Politehnicii București, cu media 10. Bunica sa a jucat un rol determinant.

HIstoria.ro

image
Olimpia, cel mai tânăr muzeu al ţării
Primul muzeu din România dedicat istoriei sportului și turismului montan a fost deschis la Brașov, în an olimpic, la „Olimpia”, în fostul sediu al Reuniunii de patinaj, clădire construită la sfârșitul secolului al XIX-lea, restaurată de Muzeul Județean de Istorie Brașov.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.