Instalaţii eoliene off-shore. Un consorţiu german a inaugurat, recent, prima bază de producţie energetică din Marea Nordului. E vorba de douăsprezece turbine eoliene din clasa 5 megawaţi instalate în largul mării, la 45 de kilometri de ţărm. Baza Alpha-Ventus e de fapt un proiect pilot, o zonă de cercetare pentru viitoarele instalaţii eoliene off-shore ale Germaniei. „Folosirea energiei eoliene va juca un rol esenţial în mixul energetic al viitorului”, a spus ministrul mediului, Norbert Röttgen, la inaugurare.

Pînă în 2030, această bază urmează să producă 25.000 de megawaţi. Instalarea turbinelor în larg şi conectarea cablului transportor la reţeaua electrică de la ţărm a presupus numeroase inovaţii tehnologice. Turbinele înalte de peste 150 de metri sînt ancorate la 30 de metri sub nivelul mării. Montarea lor pe mare a fost amînată de mai multe ori din cauza condiţiilor meteo nefavorabile, ceea ce a însemnat costuri suplimentare. Trei companii de electricitate s-au reunit în vederea realizării acestui proiect în valoare de 250 de milioane de euro. (după Frankfurter Allgemeine Zeitung)

Indemnizaţii inegale. Companiile de asigurări oferă familiilor victimelor zborului AF447 Paris-Rio indemnizaţii în funcţie de naţionalitatea celor decedaţi la accidentul aviatic, spune Sarah Stewart de la firma londoneză de avocaţi Stewarts Law. Apropiaţii unei victime de origine americană ar primi o indemnizaţie în valoare de aproape trei milioane de euro. Pentru brazilieni suma ar fi de aproximativ 560.000 de euro; iar pentru europeni suma ar fi de 186.000 de euro. Stewarts Law reprezintă 50 de familii (venezueliane, argentiniene, braziliene, britanice, irlandeze, olandeze, franceze) ale persoanelor decedate în accidentul din iunie 2009, care a făcut 228 de victime. Indiciile de pînă acum arată că Air France şi companiile de asigurare speră să rezolve cererile de indemnizaţie pe cale amiabilă şi confidenţială, negociind sume cît mai mici cu familiile victimelor. Unora dintre familii li s-a oferit de zece ori mai mult decît altora, în funcţie de naţionalitate, spune avocata.

„Pasagerii americani şi brazilieni valorează mai mult decît cei europeni”, afirmă Stewart. Comentariul ar fi eronat, e de părere Patrick de La Morinerie, director în cadrul Axa Corporate Solutions (care reuneşte companiile de asigurare implicate în acest caz). Propunerile s-ar face în funcţie de situaţia economică a familiilor victimelor şi ţinînd cont de convenţia de la Montreal, care reglementează modalităţile de despăgubire în cadrul accidentelor aviatice. El a mai precizat că s-au identificat „un teren de comunicare amiabilă cu toate familiile care participă la aceste negocieri”. (după Le Monde)