Cît mai mult în tot mai puțin

Publicat în Dilema Veche nr. 358 din 23 - 29 decembrie 2010
Ce bine că n am douăzeci de ani! jpeg

Cu toate că le cunosc foarte bine riscurile, de cînd mă ştiu am fost dornic să citesc, dar şi să fac, antologii. Multum in parvo mi s-a părut întotdeauna un principiu atrăgător şi eficient, chiar dacă implică selecţii subiective, nedreptăţi, absenţe de neiertat, decupaje tendenţioase. 

Cînd am ajuns, în 1980, la Institutul „G. Călinescu“, am fost literalmente fericit să fac secretariatul (inclusiv dactilografierea) antologiei Atitudini şi polemici în presa interbelică.  În 1993 am tipărit la Humanitas o culegere de vorbe caragialiene despre viaţă, literatură şi neamul românesc. 

În 2007, la Curtea Veche, am adunat fragmente din memoriile, jurnalele şi confesiunile cîtorva tipuri de feminitate copleşitoare (De la coroana regală la Cercul Polar), în ideea de a oferi o oglindă a sufletului românesc prin trei castelane (Regina Maria, Martha Bibescu, Maria Cantacuzino-Enescu), două suferinţe atroce provenind din lumea satului (Aniţa Nandriş, Elisabeta Rizea) şi o icoană a culturii ca vibraţie metafizică (Alice Voinescu).  

Mi-aş fi dorit să coordonez o serie editorială cu „cele mai frumoase scene de dragoste din proza românească“, ori cu „cele mai frumoase peisaje din cuvinte“. Cu sonete sau secvenţe comice. Cu personaje feminine din romanul românesc, sau cu mărturii despre anii de formare a personalităţii. Cu „amintiri din copilărie“, poeme de dragoste, sau memorialistică de călătorie: în ţară, în Europa, în lume. Cu manifeste ale generaţiilor literare, de la paşoptism la optzecism, trecînd prin junimism, iorghism, criterionism, şaizecism. Sau cu „cele mai frumoase o sută de scrisori“ din epistolarul naţional. Şi, Doamne! ce-aş mai fi reluat antologia lui Radu Albala, din 1962, cu Bucureştii în literatură!

Spre sfîrşitul anilor ’80 plănuiam cîteva cărţi de eminescologie lucrate (în colectiv, de bună seamă) ca anexe ale unor mari volume de critică şi istorie literară. Un Eminescu pliat, rînd pe rînd, pe Bachelard, Béguin, Jean-Pierre Richard, Hugo Friedrich, Charles Mauron, Gilbert Durand...  

Să vă mai spun cîte speranţe mi-am pus, acum vreo zece ani, într-o antologie a eseului românesc, propusă (via Andrei Pleşu) de-o editură slovacă, al cărei sumar l-am corcolit şi dorlotat o groază? Cum se întîmplă, sleirea editorului determină apatia antologatorului. Sau cum am asudat cîţiva ani la înserierea celor mai negre pagini ale românilor despre ei înşişi, de la Cantemir la Patapievici, proiect exploziv de viabil, dar pe care l-am considerat în final de-a dreptul sadomasochist, flagrant contraproductiv în abulia autodistructivă care ne caracterizează?!? 

În fapt, dacă ne gîndim bine, tot ce ne înconjoară strigă disperat după „mult în puţin“. După minimalismul epic, scenografic, arhitectonic, cinematografic, plus „noua bucătărie“, unde trei fire de rucola, două măsline şi-o felie invizibilă de prosciutto „populează“ o farfurie cu diametrul de-o juma de metru! După deviza „less is more“ în vestimentaţie şi atrofierea decorativă pe nume IKEA, adevărată tragedie pentru paseiştii ahotnici de paturi cu baldachin, birouri din mahon sprijinite pe labe de leu, şifoniere Biedermayer şi grele brocarturi căzînd ca giulgiul pe ferestre. 

Unde te-ntorci, dai de nimic. Mai nimic în farfurie. Mai nimic în cap şi pe trup. Nici urmă de decor pe scenă. Un perete de sticlă, trei ţevi de aluminiu, un metru de gazon, grătarul de barbecue – şi gata vila „cu grădină“! Şnurul tanga, adică nimic, în locul fabuloşilor chiloţi tetra, ca să nu mai evoc indicibilul baroc senzual pe nume „moartea pasiunii“. Ikebana de-o palmă pe acoperiş, în locul parcului englezesc. E-book şi audiobook la purtător, cu mii de titluri în palmă, în locul bibliotecii cu scară, mii de cărţi legate, seif pentru rarităţi, lupă, halat de casă, şemineu, tablouri de familie şi sécrétaire. 

Vă spun toate acestea drept circumstanţe atenuante. Anume, ca să fiu bine înţeles cînd scriu despre un volum pe coperta căruia apar ca „editor“, deşi i-am fost numai iniţiator – Cărţile care ne-au făcut oameni – lansat de Humanitas, vineri 10 decembrie, la Galeria Galateca.  

Nu-i vorba nicidecum de laudă de sine! Eu n-am fost altceva decît histrionul, altfel zis: dubaşul care traversează satul bătînd în tobă şi strigînd „lume, lume, veniţi de vă povestiţi lecturile care v-au copt fiinţa spirituală“. Iar totul a fost făcut pro bono. Nici un autor nu ia bani pentru munca lui. Iar dacă sumele rezultate din vînzare vor depăşi investiţia în tipar, ele se vor duce către tinerimea defavorizată, aşa cum a făcut Marius Chivu în cazul antologiei despre bunici, realizată în 2007 şi publicată tot la Humanitas. 

Îngăduiţi-ne să vă oferim această carte cadou de Crăciun. Părinţilor pentru copii. Bunicilor pentru nepoţi. Liceenilor, studenţilor, profesorilor. 

O carte pornită oarecum în joacă, acum trei luni, aproape ca un pariu. Eram la o vorbire cu Gabriel Liiceanu şi Andrei Pleşu, cu Tania Radu şi buna noastră prietenă Teodora Stanciu de la Radio România Cultural, cînd ne-am dat seama cît de multă lume ne somează pe fiecare, fie la tîrgurile de carte, fie cu alte prilejuri, să dăm liste de lecturi, selecţii „ultimative“, topuri, ierarhii. Copiii nu mai au vreme de citit, vor totul intensiv, daţi-ne zece, douăzeci de titluri inconturnabile. 

Aşa am ajuns să-i cuprindem între două coperte pe Neagu Djuvara, Ana Blandiana, Mircea Cărtărescu, Ion Vianu, Ioana Pârvulescu şi Livius Ciocârlie, pe Victor Rebengiuc, Mihai Măniuţiu şi Valeriu Stoica, pe Gabriel Liiceanu, Andrei Pleşu, Horia-Roman Patapievici, Andrei Cornea şi Lucian Boia, pe Nicolae Manolescu, Alex Ştefănescu, Irina Petrescu şi Ştefan Câlţia, întrebîndu-i ce cărţi i-au fascinat în copilărie şi adolescenţă. Un eşantion de umanitate artistică, un temperament mai diferit decît altul, dar fiecare cu o greutate anume, de necontestat, în spaţiul public. Texte inegale, fireşte, aşa cum şade bine făpturilor culturale pe care publicul le-a selectat graţie aşteptărilor sale de-a pururi inefabile.  

Am vrut cu tot dinadinsul să lansăm cartea năprasnic, fără dichisuri şi fără timp de gîndire diplomaticească, între Sf. Nicolae şi Crăciun. Ştiu prea bine că-mi voi face alte sute de duşmani. Numai în USR sînt aproape trei mii de suflete, dintre care pe puţin cinci sute presupun că se considerau îndreptăţite să figureze într-un atare sumar. 

Ce m-a bucurat cel mai mult a fost sinceritatea absolută a semnatarilor. Nimeni nu s-a dat cititor de Shakespeare şi Heidegger la opt ani. Dimpotrivă, apar în prim-plan basmele, Ispirescu şi Andersen, Ion Creangă şi Fraţii Grimm, iar 9 nume din 19 citează Insula misterioasă de Jules Verne... 

Cum îi ştiu pe gazetarii noştri, precis că se vor arunca nu la prezenţe, ci la absenţe. De ce nu Alexandru George, Eugen Simion, Ion Ianoşi, Mircea Martin şi Eugen Negrici lîngă Nicolae Manolescu? De ce numai Rebengiuc, Irina Petrescu şi Măniuţiu, fără Lucian Pintilie, Radu Beligan, David Esrig, Andrei Şerban, Purcărete, Iureş, Dabija? Ş.a.m.d.   Nu am de gînd să mă disculp. Aveţi un experiment, aşteptăm reacţiile. Un lucru e sigur: cartea aceasta face pereche perfect cu Nu speraţi că veţi scăpa de cărţi, volumul dialogal realizat de Jean-Claude Carrière, Umberto Eco şi Jean-Philippe de Tonnac în 2009, tradus acum de Emanoil Marcu la Humanitas. O sărbătoare pentru bibliomani şi bibliofili. Pe scurt: nu dracul e aşa de negru, ci ochii noştri, gata înceţoşaţi, întunecă viitorul.  

Dan C. Mihăilescu este critic literar. Cea mai recentă carte a sa este Despre Cioran şi fascinaţia nebuniei, Editura Humanitas, 2010.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Cel mai crud torționar, Nicolae Moromete: „Porc mincinos. În Republica noastră populară, pentru «nimic» nu se capătă mai mult de zece ani!“
Pe unde a trecut, torționarul Nicolae Moromete a semănat teroare, fie că a fost la Aiud, Jilava sau Vacăreşti. Neavând niciun fel de studii, el a fost subiectul unor situații de-a dreptul hilare.
image
Afacerea care ia amploare în România. Locațiile apar ca ciupercile după ploaie, dar tot par neîncăpătoare: „Nu mai avem locuri disponibile”
În ultimii ani, în marile orașe ale României au fost amenajate foarte multe locații dedicate practicării sportului în aer liber. De cele mai multe ori este vorba despre terenuri de fotbal.
image
Admis cu 10 la Automatică. Ionuț Mihăilescu din Caracal a fost singurul decar din 3.500 candidați. A lucrat cot la cot cu bunica exerciții și probleme
Un elev de clasa a XII-a din județul Olt este deja admis la Facultatea de Automatică și Calculatoare din cadrul Politehnicii București, cu media 10. Bunica sa a jucat un rol determinant.

HIstoria.ro

image
Olimpia, cel mai tânăr muzeu al ţării
Primul muzeu din România dedicat istoriei sportului și turismului montan a fost deschis la Brașov, în an olimpic, la „Olimpia”, în fostul sediu al Reuniunii de patinaj, clădire construită la sfârșitul secolului al XIX-lea, restaurată de Muzeul Județean de Istorie Brașov.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.