Noi, cei de la 1800

Publicat în Dilema Veche nr. 905 din 12 – 18 august 2021
Noi, cei de la 1800 jpeg

● Dan Grădinaru, Istoria literaturii române. Epoca manuscriselor. 1775-1812, Editura Nord-Sud, 2020.

E foarte greu să scrii despre critica lui Dan Grădinaru: imediat ce te-a surprins și te-a convins (primul termen din binom e întotdeauna bine reliefat), autorul îți servește cîte o lapalisadă care te obligă să-ți suspenzi aprecierea și să-ți chestionezi rușinat verdictul. Nu se-ntîmplă de azi, de ieri și, cu siguranță, n-am pățit-o doar eu. Și monografiile Creangă și Dimov, și antologia „exuberantelor” lui Eminescu, și relativ recentul Calendar suferă de aceleași „denivelări”. Încît ajungi să te-ntrebi dacă nu cumva Dan Grădinaru o face dinadins, vrînd să testeze atenția comentatorilor cu renghiuri minuțios calculate. Să ajung la subiect: am pe masă o Istorie a literaturii române (încă una: genul e înfloritor) apărută la finele anului trecut și dedicată unui interval problematic și, tocmai de aceea, provocator. E anticamera pașoptismului. Sau, mai bine zis, vestibulul. Căci poeți de felul lui Pann sînt deja prea avansați pentru a intra în limitele acestei Istorii, iar un Conachi ține, conform sumarului cărții, de „interregn”. Criteriul e, așadar, mentalitar. Dar numai în măsura în care mentalitățile nu contrazic sociologia, adică atîta timp cît tiparul nu-și face simțită prezența, iar „autorlîcul” (ori „sarsailismul”, cum îl numea tot Heliade) nu viciază circuitul discret al manuscriselor.

Ideea e, fără-ndoială, interesantă. După cum interesante sînt reflecțiile lui Dan Grădinaru în marginea motivelor care au dus, pe nedrept, la deprecierea acestei epoci: lipsa edițiilor; extrem de rapida modernizare a literaturii noastre imediat după 1829; relatinizarea (preponderent: franțuzirea) limbii române, care a impus un sistem normativ exclusivist; dezinteresul pentru perioadă în general și, în sfîrșit, „tirania educației poetice” de care s-ar face vinovați cei mai mulți istorici literari. Să recunoaștem: din cinci argumente, trei sună valid, iar celelalte două sînt măcar în parte credibile. E clar că, privită dinspre metrica precisă a lui Alecsandri, poezia lui Beldiman pare pur și simplu primitivă. Dar, se întreabă autorul Istoriei, de ce n-am proceda invers? De ce nu l-am citi deci pe Bolintineanu dinspre Văcărești, de vreme ce, oricum, progresul cronologic e iluzoriu, iar lecturile în raccourci, seducătoare pînă la un punct, s-au banalizat?

În virtutea acestei observații, Dan Grădinaru propune o serie de repoziționări de o frapantă (și uneori exagerată) originalitate. E, printre altele, cazul reformei onomastice: Ienăchiță Văcărescu devine Ion, Alecu devine Alexandru, Budai Deleanu devine simplu Deleanu. Nu spun că raționamentul, explicat în preambul, n-ar fi corect (în definitiv, situația e aceeași cu a lui „George” Călinescu), dar e derutant să-mi închipui cum, după două secole de posteritate critică, nomenclatorul s-ar primeni așa, radical. Fleacuri. Greutate, în schimb, are pledoaria lui Grădinaru pentru „mai dreapta cinstire” a lui Alexandru Văcărescu, pe care el îl plasează direct alături de Eminescu, de Macedonski și de Nichita Stănescu. N-aș exclude ipoteza: omul are patos și elocință și e de-ajuns să ne amintim de „Paraskevi” (devenit celebru în interpretarea Mariei Tănase) ca să înțelegem că dosarul merită redeschis. E ceea ce face Dan Grădinaru preț de o sută cincizeci de pagini. Flotînd, cum anunțam, între decopertările cele mai remarcabile și curiozitățile cele mai ilare. Biografia e în general bine reconstituită. Abundentă și judicios orientată, documentația rezolvă o serie de episoade neelucidate. De pildă, acela al condamnării pe care a suferit-o Alecu Văcărescu în 1799. Grădinaru se mișcă expert printre afaceri de familie și oferă un scenariu plauzibil. Nu același lucru se poate spune despre metoda prin care aceluiași i se stabilește anul nașterii: dată fiind abundența metaforelor ignigene în versurile lui, istoricul literar convoacă probe astrologice: să fie 1766, patronat de Venus, sau 1764, stînd sub semnul lui Marte? Aici, știința, laică și sobră cum o știm, se ridică, dă „bună ziua” și pleacă.

Prea riguros nu e nici modul în care Dan Grădinaru îi atribuie aceluiași Alecu 50 de poeme în plus față de cele 26 îndeobște cunoscute. Și anume, fixînd cîteva caracteristici prozodice (destul de laxe), o tonalitate, o atitudine și o atmosferă. Astfel încît tot ce se produce în epocă în siajul acestor linii de forță i-ar aparține în realitate Văcărescului. Îi sînt datori, crede Grădinaru, inclusiv Ienăchiță și Iancu. Primul, în regim de featuring, al doilea, din mimetism filial. Cel mai prost iese Mumuleanu, denunțat drept „plagiator” și privit cu antipatie la fiece ocurență a numelui, fără, totuși, nici o dovadă că elegiile sale ar avea un alt autor.

În mic, schema se repetă și în celelalte capitole, mai consistente sau mai frugale. Portretele alegre și informate alternează cu devierile fanteziste (pronunția numelui lui Matei Milo e asociată cu aceea a unui fost fotbalist, Cyril Théréau) și cu inexplicabile scăpări bibliografice: deși pare că l-a citit pe Mircea Anghelescu, Grădinaru nu rectifică ce e de rectificat la Scavinschi și la Pralea; deși îl citează pe Mihai Mitu, uită să semnaleze descoperirile acestuia din recenta biografie a lui Budai Deleanu. Amicalmente, i-aș recomanda autorului să completeze secvența despre începuturile poeziei feminine românești cu datele furnizate de Ovidiu Papadima în 1963.

Pieptănată de un redactor bun, Istoria... aceasta i-ar putea interesa și pe cei care, necunoscînd epoca, nu știu să deosebească diamantul de hurmuz.

Cosmin Ciotloş este critic literar și lector la Facultatea de Litere din București. Cea mai recentă carte publicată: Cenaclul de Luni. Viața și opera, Pandora M, 2021.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Amenda primită de o pensionară din Brașov pentru că a plantat flori în grădina blocului. „Este anormal ce se întâmplă”
Poliţia Locală Braşov a dovedit exces de zel în cazul unei femei de 76 de ani care a plantat câteva flori în zona verde a blocului în care locuia, potrivit bzb.ro.
image
Nike și Adidas, bătute de niște fete fâșnețe: invenția unei companii elvețiene fascinează lumea FOTO
Giganții de pe piața încălțărilor de alergare au înregistrat un eșec rar după un maraton major. La Boston, primele trei locuri din clasamentul feminin au fost ocupate de atlete care au purat alte mărci.
image
Joaca de-a vremea. Posibila cauză a inundațiilor catastrofale din Dubai, ploaia artificială VIDEO
Despre „însămânțarea norilor” se vorbește de mult timp, iar tehnica este folosită în multe țări care au probleme mari din cauza secetei. Sunt voci care spun că vremea ciudată din Dubai este legată de ploaia artificială creată acolo pentru a mai îmblânzi vremea.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.