Scheletele din dulap

Publicat în Dilema Veche nr. 424 din 29 martie - 4 aprilie 2012
Scheletele din dulap jpeg

Sofi Oksanen este, să recunoaştem, o apariţie. Din 2008 încoace însă, după publicarea celui de-al treilea roman al său, Purificare, tînăra scriitoare finlandeză nu mai e doar o apariţie exotică, pe care unii o asemănau cu personajul lui Stieg Larsson, Lisbeth Salander. Jurnaliştii – uneori şi criticii – vorbesc mai puţin despre look-ul ei gothic, meşele de păr multicolore, ochii ultramarini şi enormul lipici la public, toate reale, şi mai mult despre această carte („romanizată“ după piesa de teatru cu acelaşi titlu, ce a avut un succes nebun) îndelung pregătită, gîndită altfel, apoi rescrisă în variate formule, o carte care unora li s-a părut simplă, dar care e doar limpede şi luminată continuu de o gîndire prozastică sofisticată.

După ce păruse ani la rînd – nu doar prin cele două romane ale sale anterioare, Vacile lui Stalin (2003) şi Baby Jane (2005), dar şi prin articolele social-politice din presa finlandeză – o scriitoare „cu agendă“, chiar dacă una intens şi personal asumată, Sofi Oksanen şi-a deconcertat din nou publicul printr-un roman polifonic, matur, subtil psihologic şi, în mai multe feluri, expiator. De obicei nu se întîmplă aşa, dar nenumăratele premii pe care acest roman le-a primit şi neobişnuitul interes pe care l-a stîrnit, în toate cele 40 de ţări în care a fost tradus, au ţinut, în mod evident, şi de faptul că scriitoarea finlandeză a atins în el un punct nevralgic. „Centrul secret“ al romanului său (spre care trimitea şi Vacile lui Stalin) este acel conglomerat nelimpezit încă de vină-ruşine-ură atît de prezent în istoria europeană a ultimului secol în Est, ca şi în Vest.

Aşa încît povestea estoniană (mama scriitoarei e o estoniană măritată în 1974 cu un finlandez) a întîlnirii între două femei – una prea tînără ca să înţeleagă ceva din trecut, alta prea bătrînă ca să înţeleagă prezentul – legate între ele prin zeci de fire de vinovăţie, ruşine şi ură este mai mult decît o poveste de purificare prin curaj, chiar crimă, în fine, prin luarea în posesie a propriului corp dispreţuit, traficat, folosit de alţii ca un obiect. Este, mai degrabă, o poveste despre fatalitate: fatalitatea răului din noi, fatalitatea urii şi a invidiei care leagă oamenii mai mult ca orice alt „sentiment“, fatalitatea ororii periodice a istoriei. Nu există scăpare în lumea scriitoarei finlandeze şi nu există nici o speranţă în acest Dogville estonian cu ramificaţii finlandeze şi berlineze. Poate doar iluzii. Fie că ne aflăm în plin stalinism, în anii relaxării hruşcioviste sau în postcomunismul (şi el original) estonian – vina, ruşinea şi ura fac ravagii. Nemărturisite vreodată, ascunse sub voaluri de complezenţă şi noi interese, ele s-au transmis din generaţie în generaţie, malformînd conştiinţe, perpetuînd violenţa, anesteziind memoria colectivă.

În Purificare, Sofi Oksanen face un soi de experiment de rupere a lanţului de orori nedistilate. A scoate însă, deodată, toate scheletele din dulap (şi nu e personaj să nu aibă unul), a le etala laolaltă cu vieţile lor deturnate şi, mai ales, cu toate iţele – de rudenie, complicitate, ignoranţă – care le leagă de prezent, poate fi realmente copleşitor. Mai ales atunci cînd cele două perspective (interioare) din care ni se spune povestea sînt una a victimei şi cealaltă a torţionarei, iar ele se suprapun uneori indistinct şi îngrijorător. Căci lucrurile par la început simple: două surori dintr-un sat estonian, Aliide şi Ingel, iubesc acelaşi bărbat. După ce Ingel îl cucereşte, Aliide se mărită cu un activist comunist (şi el cu scheletul lui în dulap) şi face astfel încît sora ei, cu copil cu tot, să fie deportaţi în Siberia. După 1989, cînd istoria începe să se repete, copilul, o fetiţă, se întoarce în Estonia fugind de noii torţionari – kaghebişti transformaţi în traficanţi de carne vie. Şi povestea pare să reînceapă, căci Zara, copilul crescut în Rusia îndepărtată, e şi ea, ca bunica ei, mai degrabă din specia lui Abel decît din cea a lui Cain.

Spirala repetiţiei suferă însă o bruscă modificare, deşi cele două femei sînt, într-un fel, amîndouă victime ale complexului vină-ruşine-ură, iar Zara, în „inocenţa ei cu miros de avort“, are şansa să înceapă o nouă viaţă. Doar ea, singura care a reuşit să fugă şi mai ales să rămînă în viaţă în plină oroare, ar putea ieşi din trista poveste a „prinţesei moarte din Koluvere“, o istorie-parabolă a femeilor prizoniere pe care bunica, victima propriei surori, i-o povestea în exilul siberian. Doar Zara, cu poezia ei năucă pe care Sofi Oksanen o schiţează cu imensă duioşie (închipuiţi-vă efectul acestei duioşii în plină oroare seacă, aproape gospodărească!), are şansa să iasă la liman, să fenteze repetiţia la care tăcerea condamnă întotdeauna.

Dincolo de povestea apocaliptică din Purificare, pentru un cititor din Est, revizitarea ororii ţine – mai mult poate decît pentru alţi cititori – şi de precizia chirurgicală a detaliilor de viaţă (căci Sofi Oksanen povesteşte fără distanţă şi fără nici o plasă de siguranţă), a obiectelor încă familiare: blugii frecaţi cu cărămida, radioul VEF, săpunul „Macul roşu“. Pe fondul muzical al prozei cu inflexiuni din Marguerite Duras, genul acesta de segmentare la firul ierbii îţi mai dă încă, după 20 de ani, frisonul deja-trăitului privit, poate purificator, în faţă.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Amenda primită de o pensionară din Brașov pentru că a plantat flori în grădina blocului. „Este anormal ce se întâmplă”
Poliţia Locală Braşov a dovedit exces de zel în cazul unei femei de 76 de ani care a plantat câteva flori în zona verde a blocului în care locuia, potrivit bzb.ro.
image
Nike și Adidas, bătute de niște fete fâșnețe: invenția unei companii elvețiene fascinează lumea FOTO
Giganții de pe piața încălțărilor de alergare au înregistrat un eșec rar după un maraton major. La Boston, primele trei locuri din clasamentul feminin au fost ocupate de atlete care au purat alte mărci.
image
Joaca de-a vremea. Posibila cauză a inundațiilor catastrofale din Dubai, ploaia artificială VIDEO
Despre „însămânțarea norilor” se vorbește de mult timp, iar tehnica este folosită în multe țări care au probleme mari din cauza secetei. Sunt voci care spun că vremea ciudată din Dubai este legată de ploaia artificială creată acolo pentru a mai îmblânzi vremea.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.