Frişcă

Publicat în Dilema Veche nr. 382 din 9 - 15 iunie 2011
Frişcă jpeg

● Nevasta la putere / Potiche (Franţa, 2010), de François Ozon. 

Noul film de François Ozon, Potiche – care e şi primul lui film distribuit pe piaţa românească, de la 8 femei (2002) –, e reprezentativ (ca şi 8 femmes) pentru latura lui de pastişator/parodist, fetişist ironic al modelor trecute şi rafinat idolatru al marilor actriţe. Avînd-o în rolul principal pe Catherine Deneuve, Potiche e adaptat după o comedie de bulevard lansată în teatrele franceze în 1980: o farsă politică despre emanciparea unei burgheze aparent mediocre, nevastă supusă a unui despotic patron de fabrică (şi, înainte de asta, fiica paternalistului întemeietor al fabricii). Atunci cînd soţul ei (care bineînţeles că o şi înşală cu secretara) e obligat să-şi ia concediu de odihnă, ca urmare a unei ciocniri cu muncitorii exploataţi, ea nu numai că se dovedeşte capabilă să conducă fabrica într-un mod mai popular şi totodată mai eficient decît al lui (dintr-o rivală plină de dispreţ, secretara devine susţinătoarea ei cea mai ardentă – deşi concurată acerb de sindicaliştii pînă atunci arţăgoşi), dar mai şi scoate la iveală, cu nonşalanţă, un trecut sexual plin de dinamism şi de varietate (din care face parte inclusiv un lider local al Partidului Comunist), dovedind că, pe frontul ăsta, nu-i mai trebuie nici o emancipare – e mult mai puţin convenţională decît bărbaţii din viaţa ei şi decît propriii copii. După ce cîştigă şi nişte alegeri locale (învingîndu-l pe mai experimentatul – dar, faţă de ea, greoi-sentimentalul – lider comunist), irepresibila eroină anunţă instaurarea unei noi ordini „maternaliste“ şi toate tensiunile de clasă şi de gen pe care le dramatizează filmul se dizolvă în şampanie, cîntec şi cult al divei. Piesa trebuie să fi fost de la bun început frivolă, dar Ozon a mai adăugat un strat de frişcă, accentuîndu-i teatralismul şi côté-ul „de epocă“ (acţiunea e plasată în 1977), imitînd unele dintre ticurile stilistice mai cheesy (ţinînd în special de montaj şi de muzică) specifice cinematografului popular de-atunci şi, încă o dată, dînd frîu liber „divofiliei“ sale. Cu alte cuvinte, a tratat piesa în acel spirit analizat pentru prima dată de Susan Sontag în eseul ei din 1964, „Note despre «camp»“.

Filmul poate fi savurat în feluri diferite de publicuri diferite: pe de-o parte, un public naiv-nostalgic după tinereţile lui Deneuve şi ale lui Gérard Depardieu (liderul comunist) şi consumator neironic de teatru burghez, public care chiar poate să se complacă inocent în simplismul rezolvărilor ficţionale date războiului dintre sexe şi luptei de clasă, şi care chiar poate să rîdă cu poftă la glumiţele „brînzite“ ce umplu textul – de pildă, atunci cînd eroina o dă exemplu pe Maria Antoaneta, care după ea „nu şi-a pierdut capul“ în faţa mulţimii răsculate, sau atunci cînd îşi apără soţul comparat cu Hitler, admiţînd totuşi că au în comun şuviţa de pe frunte; de partea cealaltă, un public receptiv la camp, care, de exemplu, poate întîmpina scena reuniunii romantice dintre Deneuve şi Depardieu – pe o canapea (model leopard) de discotecă şaptezecistă şi pe muzica „surorilor“ Baccara – cu amestecul cerut de deriziune şi duioşie şi care, în general, poate vedea ghilimelele puse de Ozon peste tot. (Potiche e un film de la care Alex. Leo Şerban ar fi ieşit levitînd de fericire: la finalul ultimului articol-în-formă-de-dialog pe care l-am scris împreună, pentru site-ul Dilema veche, ca răspuns la nişte incursiuni simplist-politizante în domeniul criticii de film, găzduite de site-ul CriticAtac, Leo îmi ura să am parte de multe asemenea filme, de a căror frivolitate virtuoză „încruntatele figuri de stînga“ nu s-ar putea bucura niciodată.)  Philippe Rombi, autorul muzicii originale, e versatil şi precis în demersul lui parodic, care cuprinde fluierături à la Ennio Morricone, chabadabada-uri à la Vladimir Cosma, accente de suspans şi de surpriză de maximă cheesiness şi emportements înaripat-romantice reverberînd pînă în perioada pre-1970 a carierei lui Deneuve, dominată de sublimele musical-uri ale lui Jacques Demy, Umbrelele din Cherbourg şi Domnişoarele din Rochefort. (Faptul că fabrica din Potiche e o fabrică de umbrele ţine de coincidenţă, dar prezenţa lui Deneuve îl transformă într-un omagiu, iar unii dintre actori, ca de pildă Jérémie Rénier în rolul fiului ei, au exact acelaşi tip de petulanţă ca actorii din Domnişoarele...) La fel ca în anii ’70, un dialog telefonic e un pretext numai bun pentru împărţirea ecranului în două; tranziţiile de la o secvenţă la alta se fac adesea prin wipe-out-uri (atunci cînd o nouă imagine parcă o şterge pe cea de dinaintea ei) sau prin efecte de iris (atunci cînd o nouă imagine începe ca un punct în mijlocul celei dinaintea ei şi se lărgeşte fulgerător peste ea); în secvenţa din discotecă, Depardieu (a cărui mătăhăloşenie emană gentileţe şi melancolie) şi Deneuve înaintează îndelung unul spre celălalt (de fapt, fiecare spre cameră). Filmul e la fel de silly şi la fel de atent pus la punct ca ţinuta (rochiţă transparentă şi guler de blană) în care eroina merge prima oară să-i înfrunte pe sindicalişti.                  

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Cel mai crud torționar, Nicolae Moromete: „Porc mincinos. În Republica noastră populară, pentru «nimic» nu se capătă mai mult de zece ani!“
Pe unde a trecut, torționarul Nicolae Moromete a semănat teroare, fie că a fost la Aiud, Jilava sau Vacăreşti. Neavând niciun fel de studii, el a fost subiectul unor situații de-a dreptul hilare.
image
Afacerea care ia amploare în România. Locațiile apar ca ciupercile după ploaie, dar tot par neîncăpătoare: „Nu mai avem locuri disponibile”
În ultimii ani, în marile orașe ale României au fost amenajate foarte multe locații dedicate practicării sportului în aer liber. De cele mai multe ori este vorba despre terenuri de fotbal.
image
Admis cu 10 la Automatică. Ionuț Mihăilescu din Caracal a fost singurul decar din 3.500 candidați. A lucrat cot la cot cu bunica exerciții și probleme
Un elev de clasa a XII-a din județul Olt este deja admis la Facultatea de Automatică și Calculatoare din cadrul Politehnicii București, cu media 10. Bunica sa a jucat un rol determinant.

HIstoria.ro

image
Olimpia, cel mai tânăr muzeu al ţării
Primul muzeu din România dedicat istoriei sportului și turismului montan a fost deschis la Brașov, în an olimpic, la „Olimpia”, în fostul sediu al Reuniunii de patinaj, clădire construită la sfârșitul secolului al XIX-lea, restaurată de Muzeul Județean de Istorie Brașov.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.