Pătrunderi

Publicat în Dilema Veche nr. 599 din 6-12 august 2015
Pătrunderi jpeg

● Întors pe dos / Inside Out (SUA, 2015), de Pete Docter.  

Acţiunea ambiţiosului lungmetraj de animaţie

acoperă cîteva zile din viaţa unei fetiţe de 11 ani, Riley, care suferă din cauza faptului că, împreună cu părinţii ei, s-a mutat de tot din Minnesota la San Francisco. Dar grosul acţiunii se desfăşoară în capul lui Riley, unde dezrădăcinarea ei are repercusiuni cataclismice. Ce-i acolo? Pentru început, un arhipelag suspendat, în care fiecare insulă e amenajată pe cîte o temă – familia, prietenia –, iar împreună dau identitatea fetiţei. Efectul traumatizant al dezrădăcinării este că aceste insule încep să se prăbuşească una cîte una. Însă există acolo şi un turn de control, cu un pupitru la care se înghesuie, se ciondănesc, dar una peste alta colaborează cinci emoţii primare personificate: Bucurie (o zvîrlugă de fată luminescentă), Tristeţe (tot fată, dar albastră, îndesată, anticool), Dezgust (tot fată, verde), Furie (bărbat, roşu, îndesat) şi Panică (bărbat, deşirat, cu papion). Filmul arată că în capul oricui e la fel – un turn de control cu aceleaşi cinci emoţii (în fine, versiuni ale lor: cele din capul mamei lui Riley seamănă cu ea, cele din capul tatălui sînt mustăcioase ca el etc.) la butoane (ele organizează şi gîndirea raţională). Atunci cînd Bucurie şi Tristeţe sînt ejectate accidental din turn, ele sînt obligate să colaboreze şi mai strîns ca să găsească drumul înapoi şi s-o salveze pe Riley, rămasă la cheremul destructiv al celorlalte trei emoţii. Odiseea lor le duce printr-o labirintică arhivă de amintiri – sfere depozitate pe rafturi şi înlăturate, în cazul neaccesării, de muncitori echipaţi cu aspiratoare. Mai departe, cele două emoţii traversează o Zonă a Gîndirii Abstracte, unde sînt dureros „deconstruite“ – într-o secvenţă pe durata căreia acest film de animaţie 3D se avîntă într-o introducere în principiile artei nonfigurative. Fiindcă au neapărată nevoie s-o trezească pe Riley din somn, ademenesc un clovn monstruos din subconştientul ei (reprezentat ca o închisoare) pînă în studioul de filmare unde (într-o literalizare a metaforei cinematografiei ca „fabrică de vise“) tocmai se regizează visul ei din noaptea aceea. În fine, îl cunosc pe abandonatul ei prieten imaginar de cînd era mai mică (un pisico-delfino-elefant care, atunci cînd plînge, produce bomboane pe post de lacrimi), dar şi pe mai recentul, deşi la fel de imaginarul ei

(care, ca produs al unei fantezii încă neintrate bine în pubertate, nu prea ştie să facă altceva decît să pozeze şi să-şi aranjeze freza). Cu du-te-vino-ul său între ce se întîmplă pe Pămînt şi ce se întîmplă pe planeta din cap (la un moment dat ni se arată pas cu pas cum turnul de control din capul lui Riley şi turnul de control din capul tatălui ei îi împing către o ceartă), această producţie Pixar experimentează cu un nivel de complexitate narativă foarte îndrăzneţ la un cinema care li se adresează în primul rînd copiilor. Idei dulci, căutat-copilăreşti, cum e aceea a elefănţelului care plînge bomboane, coexistă cu gaguri conceptuale cum e acela în care cele două emoţii primare se supun procesului de abstractizare. Chiar şi o metaforă-clişeu cum e aceea a fabricii de vise/filme este saturată – se brodează elaborat pe ea. Judecată după standardele unor filme de Miyazaki (de pildă), această reprezentare a „ce se întîmplă în capetele noastre“ sub forma unui soi de parc de distracţii şi aventură poate părea, desigur, disneyficantă – în sensul de aseptizantă. Dar acest film regizat de Pete Docter e un divertisment hollywoodian pentru copii ale cărui teme majore (ca şi ale altor filme Pixar, ca

sau ca

– acesta din urmă regizat tot de Docter) sînt obsolescenţa şi pierderea, şi a cărui morală este că tristeţea îşi are funcţia ei – datorită ei recunoaştem schimbările prin care trecem drept schimbări şi pierderile pe care le suferim drept pierderi. 

● Misiune: imposibilă – Naţiunea secretă / Mission: Impossible – Rogue Nation (SUA, 2015), de Christopher McQuarrie.

Cel de-al cincilea film din seria

e un divertisment OK, dar nememorabil. Are două secvenţe care aspiră la statutul de tur de forţă, fără ca regizorul, Christopher McQuarrie, să valorifice la maximum posibilităţile vreuneia din ele. În prima, care se mai şi cere măsurată de cunoscători cu etalonul unei secvenţe hitchcockiene din

e vorba despre un atentat la operă (o montare a lui

), cu agilul Ethan Hunt (Tom Cruise) dîndu-se huţa pe schelele din culise în căutare de lunetişti ascunşi. A doua secvenţă, absolut de rigoare într-un film din seria

prezintă o pătrundere prin efracţie într-un loc construit anume ca să facă imposibile asemenea pătrunderi: un seif subacvatic unde Cruise, descins fără tub de oxigen, are la dispoziţie trei minute ca să înlocuiască un obiect cu un alt obiect, evitînd să fie lovit în cap de un braţ metalic care turbionează pe acolo – totul într-un singur cadru, cu aparatul de filmare poziţionat astfel încît spectatorilor să le fie clar tot timpul că cel care-şi ţine respiraţia sub apă e chiar Cruise. Impresionanta formă fizică a lui Cruise (la 53 de ani) şi privirea sa ageră dau împreună cam tot personajul său. Agentul Hunt de la IMF (Impossible Missions Force) nu demonstrează prea mult farmec în acest episod; de fapt, nici nu prea zîmbeşte. Nici nu flirtează cu agenta dublă sau triplă, care, jucată de Rebecca Ferguson, are dreptul din scenariu să-l egaleze în cascadorii şi în manevre deştepte. Cu excepţia fazei în care un personaj îşi jupoaie propria faţă dintr-un singur gest, revelînd că aceasta nu era decît o mască de latex – o altă fază de nelipsit într-un

parte definitorie din zestrea fermecător-desuetă a serialului de televiziune cu acelaşi titlu (1966-1973) –, filmul nu conţine multe gaguri. În prima jumătate de oră se face un pic cu ochiul spre epoca primelor aventuri ale agenţiei IMF: Hunt îşi accesează ordinele de pe un vinil, între două descinderi în spaţii cu parfum de Război Rece (Minsk, Havana). Cîtuşi de puţin dispus să reîncălzească acel război, filmul se instalează repede, în cele ce urmează, într-o atitudine cinică la adresa oricărei puteri, în primul rînd a celei de pe axa Londra-Washington. Salvarea stă în individ, în replierea acestuia pe propriile resurse, dar şi în coeziunea unei echipe ca IMF-ul, ai cărei membri sînt obligaţi în operaţiunile lor să se coordoneze şi să-şi încredinţeze vieţile unii altora ca nişte trapezişti.  

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Nu suntem egali în fața bolilor: care sunt românii care nu vor plăti suprataxă pe concediu medical
Politicienii și-au făcut calculele și au decis că nu suntem egali în fața bolilor. Mai exact, PSD și PNL lucrează la o ordonanță de urgență prin care încearcă să elimine supraimpozitarea concediilor medicale doar în cazul anumitor pacienți
image
„Lâna de aur”, cel mai scump material textil natural din lume. Firul de Vicuña se vinde la gram, la fel ca aurul
Firul de Vicuña, recoltat o dată la doi sau trei ani în cantități limitate, se distinge ca fiind cel mai rar și scump fir din lume. Cu o grosime de 12 microni, comparabilă cu cea a aurului, este comercializat la gramaj, se vinde la prețuri exorbitante și presupune un proces de producție meticulos.
image
Decizie radicală pentru „Tesla de Cluj”. „Dacă ziceam că e produsă în Elveția, clienții ar fi sărit s-o cumpere cu 450.000 de euro”
Echipa proiectului a luat o decizie importantă: va regândi „Tesla de Cluj” într-o variantă mult mai ieftină. „Probabil că dacă ziceam că mașina este produsă în Elveția, clienții ar fi sărit să o cumpere cu 450.000 de euro”, susține Florin Dehelean, unul dintre investitori

HIstoria.ro

image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.
image
Procesul „Numai o guriță”, o noutate pentru justiția română la început de secol XX
În primăvara anului 1912, pictorul Gore Mircescu îl aducea în fața justiției pe librarul Constantin Sfetea, pe motivul reproducerii neautorizate a uneia din lucrările sale – „Numai o guriță” – pe care cel din urmă o folosise la ilustrarea unor cărți poștale.
image
Wall Street-ul Bucureștiului interbelic
În perioada interbelică, pe Wall Street-ul local, existau nu mai puțin de 80 de bănci, dintre care 50 erau cu dotări la standarde moderne, desfășurându-și activitățile în adevărate opere arhitectonice, care rivalizau cu City-urile marilor capitale europene.