Sînt lungi și multe discuțiile despre (in)utilitatea temelor pentru acasă. Despre chinurile prin care trec familii întregi cînd se reunesc în jurul exercițiilor cu care vin, împovărați, copiii de la școală. Și ori de cîte ori încerc un răspuns optimist, în favoarea efortului suplimentar propriu, exemplele găsite pe site-ul brainly.com, site al elevilor din lumea întreagă și al temelor lor, îmi strică tot cheful. Iată o nouă pagină din ceea ce s-ar putea numi antologia textelor umoristice cu titlul Ce le cerem noi (adulții) și ce înțeleg ei (copiii). Deci, exemple de teme pentru acasă (cu ortografia și punctuația autorilor şi cu, pe alocuri, micile mele comentarii).

„Alcătuițimi vă rog o poezie cu patru strofe și să aibă rimă cu titlul o furnică… Dau coroană lu cel care o compune frumos!“ / „Ce este educaţia? Vă rog urgent“ / „Elaboraţi o compunere în care veţi descrie o excursie literară cu tema «La braţ cu figurile de stil» 0.5-1 pagini.“ (V-ar trece prin cap să faceți o plimbare cu epitetul sau cu metafora?) / „Ajutaţimă să redactez o poveste dramatică cu cearta între mijloacele derivare şi compunere.“ (Eu cred că nu există nici un motiv serios de conflict între sufix și juxtapunere. În orice caz, dacă ar exista, Urmuz s‑ar înverzi de invidie că nu s-a gîndit la el.) / „Cum se numesc oamenii care locuiesc în Iasi ?????“ (Aici există și un răspuns al unui coleg mai competent, mai trecut prin viață: „Se numesc Iaşani/Ieşeni, mno acum depinde şi din ce comună, sat etc.“) / „Cum treci la negativ propoziţia «Dacă doi trecători îşi aruncau privirea»?“ (Cum?) / „Ce trăsătură sau stare transmite cuvîntul carte?“ (Noapte, probabil.) / „Dialog între Frunze, mere și pere, dau coroană, vă rog!“ / „Faceți o poezie scurtă bazată pe subst «nu sunt».“ / „O compunere în limba română care să realizez că este augumentativă?“ / „Vă rog ajutați-mă am de făcut o creație populară.“ / „Realizați un scurt dialog în care comunicarea să fie puternică, vă roooog! “ / „De continuat un text cu începutul «pe calea ferată manevra un mărfar».“ / „Descrie, în patru repere modul în care soluţionezi personal şi independent o problemă de exprimare în limba română.“ / „Alcătuieşte, pentru o revistă de adolescenţi, un articol, de 150-200 cuvinte în care să utilizezi cuvinte din lista următoare: a) cuvinte de origine rusă: borș, brișcă, mojic, spirt, țar, vodcă, scripcă, poliție b) cuvinte de origine franceză: a adresa, a angaja, bijuterie, coşmar, curaj, dans, ma­chiaj, şofer c) de origine italiană: bacnotă, capodoperă, a costa, maestru, piaţă, stradă, gelozie d) cuvinte din latina cultă: comparaţie, gen, rege, principiu, litera, studiu, subiect. Articolul trebuie să fie stil compunere.“ / „Improvizaţi un dialog cu termenii cultură şi rit funerar. Dau coroană cinci stele şi mulţumesc.“ (Nici nu vreau să mă gîndesc ce fel de coroană.) / „Cum pot face o propoziție cu cuvîntul glăsuire?“ / „De ce trebuie să cîntăm toți în același timp?“ / „Ce este sexul și cum se produce?“ / „Am de făcut un desen cu animalul care seamănă cu mine și trebuie să scriu și caracteristicile animalului.“ / „Scrieţi un eseu «Eu în dialog cu opera».“

Și lista ar putea continua la nesfîrșit: teme inutile, teme fără haz sau cu un sfîșietor haz involuntar, teme absurde, teme stupefiante, teme care, oricum, nu au nici în clin, nici în mînecă cu preocupările reale ale celor care sînt chemați să le rezolve, teme care nu ajută la nimic. Teme cronofage, teme delirante, teme care ar provoca depresii și grave „crize“ de creație pînă și celor mai talentați scriitori, filozofi sau critici literari.

Maria Iordănescu este psiholog.