Cherchez la tante!

Publicat în Dilema Veche nr. 388 din 21-27 iulie 2011
Conjuraţia Eminescu (II) jpeg

● Monica Pillat, Ioana Celibidache: o mătuşă de poveste, Editura Humanitas, 2011.  

Toate volumele de corespondenţă ale familiei Pillat apărute în ultimii trei ani (Biruinţa unei iubiri – scrisorile dintre Dinu şi Nelli Pillat; Sufletul nu cunoaşte distanţele – corespondenţa Piei Pillat cu familia, şi Minunea timpului trăit – scrisorile aceleiaşi Pia Pillat schimbate, de data aceasta, cu Monica Pillat şi cu Lily Teodoreanu) sînt, fără excepţie, deopotrivă frumoase şi emoţionante, singulare mărturii ale familiei de moşieri intelectuali prinse sub vremile unei lumi care nu mai era a lor. Scriitoarea şi eseista Monica Pillat este cea care s-a ocupat strălucit de îngrijirea tuturor acestor ediţii, importante pentru istoria culturală, memorialistica, dar şi literatura română, căci confiscatul (de către comunişti, acum jumătate de secol) şi miraculos recuperatul roman al lui Dinu Pillat, Aşteptînd ceasul de apoi, a apărut, anul trecut, tot sub îngrijirea sa. 

Cel mai recent volum este unul de convorbiri cu pictoriţa Ioana Celibidache (născută Procopie Dumitrescu, nepoată de frate a Mariei Pillat, aceasta din urmă soţia poetului Ion Pillat şi bunica Monicăi Pillat), personaj, din păcate, destul de puţin cunoscut la noi, oricum asociat fatalmente imaginii mult mai celebrului ei soţ, dirijorul Sergiu Celibidache. De altfel, Monica Pillat însăşi şi-a cunoscut îndepărtata, la propriu şi la figurat, mătuşă, foarte tîrziu, abia la sfîrşitul anilor 2000, moment în care, după moartea mamei sale, istoricul de artă Cornelia Pillat, s-a găsit în postura nostalgică de ultim descendent al familiei Pillat, iar Ioana Celibidache, pe atunci în vîrstă de 85 de ani, rămăsese şi ea o ultimă ramură din celebrul arbore genealogic. Povestea întîlnirii pentru prima dată, acum trei ani, a celor două femei, despărţite atîta timp de istorie, vîrstă şi geografie, dar, mai ales, de hazardul vieţii, este emoţionantă şi deschide acest mic volum în care portretul Ioanei Celibidache se conturează, pagină cu pagină, sub forma mai multor conversaţii sentimental-familiare, dar neconvenţionale, de-a lungul cărora nepoata o „descoase“ fascinată, de-a dreptul îndrăgostită de propria mătuşă, şi o provoacă la poveşti cu o curiozitate nestăpînită, mereu tandră. Ideea acestei cărţi-portret vine tîrziu, după întîlnirea de la Paris (oraş unde aproape nonagenara Ioana Celibidache locuieşte în continuare), dar capătă consistenţă la modul cel mai firesc, fiind, de fapt, expresia celebrării unei regăsiri familiale, dar, în acelaşi timp, şi un exerciţiu de admiraţie dublat de o declaraţie de dragoste subită. Ioana Celibidache se dovedeşte a fi un personaj cît se poate de agreabil, cuceritor de-a dreptul: excentric, extrem de vital şi tonic. Este charismatică, jovială, deopotrivă naturală şi elegantă în confesiune, dispusă evocărilor sentimentale, dar gata oricînd de o porţie zdravănă de rîs, fie că istoriseşte tot felul de întîmplări dramatice şi/sau comice din trecut, fie că discută despre artă şi Dumnezeu ori despre cine ştie ce personalităţi pe care le-a cunoscut de-a lungul vremii (Regele Mihai, Regina Angliei, Dalí, Eduardo de Filippo, Felix Klee ş.a.), fie că invocă prezenţa spirituală foarte puternică a regretatului şi adoratului soţ („Sergiu e aici. E cu mine. Nu e mort, e transparent“). Şi poveştile se înşiră fermecător, cam de-a valma, dar fermecător, singurul lor cusur fiind scurtimea şi, uneori, puţinătatea detaliilor. Altfel, apar scene din copilăria bucureşteană în sînul familiei burgheze cu guvernante din Anglia cînd băieţoasa, orgolioasa şi tupeista Ioana, care n-avea astîmpăr la şcoala de maici şi care apoi chiulea de la cursurile Liceului Francez, era poreclită D’Artagnan, cînd citea şi scria poezie (amorezată fiind de profesoara de matematică), publicînd la vîrsta adolescenţei două volume de poeme în franceză („Oncle Ion Pillat a văzut odată ce scrisesem şi i-a spus tatei: «Asta mică are talent»“)... 

Urmează momentele mai serioase, dramatice uneori, ale maturităţii, cum ar fi plecarea clandestină din ţară, în 1946, cu un avion militar francez (fără ştirea tatălui pe care nu l-a mai revăzut niciodată: „Cînd am cerut să mi-l trimită pe tata, comuniştii mi-au răspuns: «Dacă vreţi, vi-l trimitem mort!»“), confiscarea averii familiei şi vînzarea obiectelor personale pentru supravieţuire, puşcăria făcută de sora Suzanne (pentru „vina“ de a-l fi cunoscut pe Regele Mihai, de a proveni dintr-o familie de moşieri şi de a fi sora unei autoexilate), perioada în care a servit într-o cafenea şi a fost fotomodel, apoi cursurile de pictură de la Paris, Berlin şi Roma (oraşul revederii cu propria mamă, după patruzeci de ani), cele două mariaje de dinaintea căsătoriei cu Sergiu Celibidache, pe care l-a cunoscut la Buenos Aires (episodul predestinatei întîlniri este memorabil), posibilitatea de a juca într-un film al lui Vittorio de Sica (anexa fotografiilor din epocă arată o femeie frumoasă şi elegantă – „Îmi place să mă îmbrac, mă distrează“, zice la un moment dat), anii în care a făcut jurnalism şi în care şi-a expus cu succes picturile prin toată lumea (a fost numită „surioara lui Paul Klee“), prima întoarcere în România în 1974; arestarea, la cererea lui Adrian Năstase, cînd, cu ocazia unei vizite pariziene a lui Ion Iliescu, a strigat la Ambasada română „Jos comunismul!“ – toate acestea, şi multe, multe altele se derulează pe fast-forward ca într-un film cu aventuri de la mijlocul secolului trecut şi/sau din ultimele decenii. 

Aceste istorisiri şi evocări se întorc însă sau gravitează în jurul figurii lui Sergiu Celibidache, un bărbat fermecător el însuşi, interesant şi spiritual, la fel de exuberant, tandru, voios şi plin de umor („Puteai rîde cu el de dimineaţa pînă seara. Cu el nu m-am plictisit nici o secundă“), un caracter puternic şi dominant, artist genial, profund religios, ataşat şi dedicat ideii de românitate, un bărbat de care s-a îndrăgostit, măritată fiind, din prima clipă cînd l-a văzut („M-am întors acasă plutind, ca de pe altă lume, şi i-am spus lui Nicolae şDuca – al doilea soţ, n.m.ţ“: «L-am găsit pe bărbatul vieţii mele!»), pe care apoi l-a adorat & adulat, alături de care a trăit o viaţă mondenă însoţindu-l în turnee şi călătorind prin toată lumea, care a inspirat-o şi care a ajutat-o să-şi găsească şi să-şi modeleze personalitatea artistică (pictura sa este inextricabil legată de muzică), dar care, deşi nu a dominat-o cu totul, a ţinut-o, artistic vorbind, în plan secund („Nu tu publicitate, nu tu comerţ, nu tu agent, nu tu să te pui în prim-plan. Nimic. Am fost totdeauna cea care s-a pus în umbră“). De altfel, portretul celebrului dirijor (despre care a şi scris cartea Sergiu, altfel) este spiritualizat la maxim: „Sergiu era profund mistic. Avea o curiozitate extraordinară de a imagina sau de a şti ce se întîmplă dincolo. Mi-a spus cîndva că la concerte, cînd dirijează, adesea vede îngeri. Înainte de fiecare concert se adîncea în rugăciune. Avea o religie proprie, făurită din împletirea budismului cu creştinismul ortodox...“. Volumul se încheie cu alte dialoguri purtate prin e-mail şi cu un joc, cel în care cele două femei completează, în paralel, Chestionarul lui Proust şi unde Ioana Celibidache spune că deviza sa este să rîdă şi că, dacă ar fi să aleagă un scriitor cu care să facă schimb de identitate, l-ar alege pe Păstorel Teodoreanu, „pentru că era mereu beat şi fericit“. 

Spirituală şi imprevizibilă, „trăznită“ cum o caracterizează cineva, Ioana Celibidache se dezvăluie drept un personaj de un farmec retro-chic cuceritor, de o poftă de viaţă, de rîs şi o seninătate contagioase („Chiar bătrînă, la vîrsta mea, nu vreau deloc să mor“), în fine, de o eleganţă, artistică şi de caracter, exemplară... O femeie cum nu prea mai poţi întîlni în vremurile astea.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Amenda primită de o pensionară din Brașov pentru că a plantat flori în grădina blocului. „Este anormal ce se întâmplă”
Poliţia Locală Braşov a dovedit exces de zel în cazul unei femei de 76 de ani care a plantat câteva flori în zona verde a blocului în care locuia, potrivit bzb.ro.
image
Nike și Adidas, bătute de niște fete fâșnețe: invenția unei companii elvețiene fascinează lumea FOTO
Giganții de pe piața încălțărilor de alergare au înregistrat un eșec rar după un maraton major. La Boston, primele trei locuri din clasamentul feminin au fost ocupate de atlete care au purat alte mărci.
image
Joaca de-a vremea. Posibila cauză a inundațiilor catastrofale din Dubai, ploaia artificială VIDEO
Despre „însămânțarea norilor” se vorbește de mult timp, iar tehnica este folosită în multe țări care au probleme mari din cauza secetei. Sunt voci care spun că vremea ciudată din Dubai este legată de ploaia artificială creată acolo pentru a mai îmblânzi vremea.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.