"Fleacurile" unui sceptic

Publicat în Dilema Veche nr. 342 din 2 septembrie - 8 septembrie 2010
Istoriile turfiştilor jpeg

● Livius Ciocârlie, Cartea cu fleacuri, Editura Paralela 45, 2010.

Livius Ciocârlie este, probabil, cel mai original diarist din întreaga noastră literatură. Majoritatea cărţilor sale sînt, în fond, jurnale, un gen aproape la fel de proteic precum romanul, conturînd imaginea unui proiect scriptural autobiografic pe termen lung, singular la noi, şi prin formulă, şi prin amploare. Nu ştiu dacă scriitorul şi-a propus acest lucru în mod explicit, cert e că a reuşit să facă din el însuşi un adevărat personaj, unul aproape independent de interesul biografic, iar din jurnal – un fel de autoficţiune în foileton. Împreună cu De la Sancho Panza la Cavalerul Tristei Figuri (2001) şi Despre bătrîneţe şi moarte în mileniul trei (2005), această Carte cu fleacuri alcătuieşte un triptic al bătrîneţii, a cărei abordare devine, în timp, tot mai directă şi mai personală. 

Întîlnim aici acelaşi personaj devitalizat, letargic, retractil, incomodat şi chiar obosit de dinamica şi diversitatea realităţii, ferindu-se de orice angajament, eschivîndu-se de la orice obligaţie, evitînd „să dea socoteală“, fără chef de a munci, căci mereu nemotivat şi indecis, care-şi declamă deopotrivă nepriceperea şi lipsa de apreciere faţă de sine. Cum îşi derogă orice responsabilitate şi faţă de sine, şi faţă de ceilalţi, preferînd să rămînă un organism al intermediarului, undeva la limita indiferenţei civice, eul diaristic al lui Liviu Ciocârlie este un antimodel simpatic. Aparent lipsit de ambiţii, oricum satisfăcut cu sine („secretul seninătăţii mele: am ce îmi trebuie, nu-mi doresc ce n-am“), delăsător harnic, dar comod pînă la trîndăvie şi apatic spectator al propriei vieţi (din perspectiva lenei, pînă şi boala e reconfortantă), trăind cu voluptate gratuitul, hazardul şi lentoarea, aflat permanent în căutarea repaosului, nostalgic şi avid după discreţie, anonimat şi insignifianţă, timid şi rezervat în societate, stîngaci şi complăcut în marginalitate, acest evazionist existenţial abia trecut de 70 de ani constată acum că timpul i-a înlocuit ideile cu păreri şi cu probleme, iar „perioada de graţie a bătrîneţii“ e pe sfîrşite. 

„Mă ocup cu neliniştea“ – mărturiseşte autorul chiar la începutul acestui jurnal, în care vorbeşte mult despre capriciile memoriei şi fragilităţile corpului la bătrîneţe, dar, mai ales, despre moarte. „Nu mai avem mult timp împreună“, îi spune, la un moment dat, T, partenera de viaţă şi de discuţii, pentru ca mai tîrziu tot ea să adauge: „Mie mi-e frică, ţie îţi pare rău“. Dar lamentaţiile sau patetismele de orice fel lipsesc şi, deşi consemnează cu multă amărăciune morţile prietenilor sau ale cunoscuţilor, diaristul nu pierde nici o ocazie în care să nu sublinieze inutilitatea, lipsa de sens şi de rost, deşertăciunea oricărui efort de a înţelege viaţa/moartea şi de a crea. Este, poate, şi o formă de protecţie, dar scepticismul său fundamental, filozofia resemnării şi arta autopersiflării îmblînzesc permanent discursul neputinţelor, al cărui dramatism rămîne latent. Poate că autorul face paradă de nepăsare, dar, conform propriilor spuse, jurnalul este, mai ales, locul bombănelilor şi al „fandoselilor“, locul unde poate „da cu tifla“ şi unde se poate „îmbăţoşa“ după plac. Iar Livius Ciocârlie este un sceptic histrionic, un (auto)ironist imbatabil care subminează orice gravitate şi situaţie sumbră şi ale cărui aforisme conferă fiecărei pagini o combinaţie senină de umor şi inteligenţă. Iar T, deopotrivă raţională şi sentimentală, este o observatoare atentă şi suficient de cinică pentru a-i face faţă; îl provoacă sau îi ţine isonul. De altfel, multe din replicile memorabile consemnate în jurnal îi aparţin. 

Ca şi celelalte volume, şi acest jurnal este stratificat, scriitorul orchestrînd, în paralel, mai multe preocupări şi niveluri ale discursului. Confesiunile, notaţiile personale, visele şi micile anecdote de familie, conversaţiile, secvenţele de cartier, scenele de călătorie şi, în general, viaţa cotidiană cu toate mărunţişurile ei, dosarul de la CNSAS (care-i prilejuieşte cîteva destul de dure consideraţii pe marginea moralei, a comunismului şi a ideilor de stînga), toate acestea alternează cu citate (şi multe versuri despre moarte), comentarii şi însemnări de lectură foarte reactive: cu Cioran şi cu Gheorghe Crăciun intră într-un fel de dialog al afinităţilor, cu Thomas Mann şi cu Eliade este sarcastic şi le persiflează naivităţile şi megalomania („«prostia la intelectuali» tema mea preferată“), Călinescu îl contrariază, pe Beckett şi pe Lucian Raicu îi admiră etc. O altă constantă sînt reflecţiile despre scrierea jurnalului şi despre specificul lui, idei, unele radicale, formulate simplu dar paradoxal. Scrisul se insinuează tocmai pentru că e facultativ („plăcut în a scrie e că nimic nu te obligă s-o faci“), pentru că oricum „totul e inutil“ şi lipsit de finalitate: „A scrie pentru a te cunoaşte, a spune adevărul, a te salva... nimic din toate astea. A scrie, atunci, de ce? Iacă aşa!“. Acest caracter autarhic al scrisului care, de fapt, „nu foloseşte nimănui“, ajută digresiunilor, fragmentărilor, schimbărilor de registru din care e compusă viaţa însăşi. „Idei ce se vor serioase, aiureli, lamentaţii, idei conformiste, idei deşucheate. Nu vreau să dovedesc, să conving, să stîrnesc rîsul... să tulbur. Tot ce vreau e să pun în scenă această diversitate, acest talmeş-balmeş cu care sînt bine înzestrat“ sau „Avantajul scrierii fragmentare este că-ţi permite să fii incoerent. Nu vreau să am o linie de gîndire. Vreau să tatonez“, spunea într-un jurnal anterior, ideea de tatonare revenind şi aici, fără a se suprapune însă cu prudenţa, dimpotrivă: „Pe alocuri, exagerez. E chiar ideea mea: orice poate să treacă prin capul unui om“ sau „Nu aleg din ce-mi trece prin cap ce să scriu aici. Ce scriu e tot ce-mi trece prin cap“ sau „...eu altceva vreau să arăt aici: cum scriu atunci cînd reuşesc să scriu, cum gîndesc atunci cînd reuşesc să gîndesc, ce citesc cînd reuşesc să citesc“. O mare libertate controlată însă stilistic cu multă graţie şi dublată de o rară capacitate de esenţializare. 

Pe parcursul scrierii jurnalului, autorul îi caută un titlu potrivit: Haosul mititel, Mişmaş, Cartea decrepitudinii incipiente, Un cloşard bine îmbrăcat sau Retras din afaceri. Toate sînt bune, dar numai parţial potrivite. „Fleacurile“ reflectă însă perfect felul ironic, mucalit, detaşat în care diaristul, dintr-o dispoziţie interioară cu adevărat puternică sau ca efect stilistic protector, tratează aspectele şi problemele, unele grave, ale vieţii la bătrîneţe şi ale proximităţii morţii. Flecar esenţial, cioranian tonic, sceptic resemnat, Livius Ciocârlie a găsit, combinînd francheţea cu inteligenţa şi cu umorul, cea mai seducătoare şi mai adictivă formulă de jurnal.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Ucrainenii au distrus un vehicul blindat rusesc rar, proiectat pentru a transporta liderii ruși în caz unui atac nuclear, biologic sau chimic
Ucraina a distrus un vehicul blindat rusesc rar folosit pentru prima dată la dezastrul nuclear de la Cernobîl .
image
Geamăna siameză Abby Hensel s-a căsătorit. Motivul pentru care femeile nu au recurs la operația de separare VIDEO
Una dintre cunoscutele gemene siameze Abby și Brittany Hensel și-a găsit dragostea adevărată. Conform Mirror, tânăra Abby Hensel, în vârstă de 34 de ani, s-a căsătorit cu Josh Bowling, asistent medical și veteran al armatei Statelor Unite.
image
Un român care a cumpărat de pe Facebook un permis fals de conducere s-a dus la poliție să-l reînnoiască
Un bărbat din Alba Iulia a fost condamnat la 4 luni și 20 de zile de pușcărie, pentru complicitate la fals în legătură cu permisul său de conducere.

HIstoria.ro

image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.
image
Procesul „Numai o guriță”, o noutate pentru justiția română la început de secol XX
În primăvara anului 1912, pictorul Gore Mircescu îl aducea în fața justiției pe librarul Constantin Sfetea, pe motivul reproducerii neautorizate a uneia din lucrările sale – „Numai o guriță” – pe care cel din urmă o folosise la ilustrarea unor cărți poștale.