Religia scrisului

8 mai 2020
Religia scrisului jpeg

● Mircea Cărtărescu, Creionul de tîmplărie, Editura Humanitas, 2020.

„Contemplăm azi, cu ochi stinși și bătrîni și dezamăgiți, panorama tristă a unei civilizații fără cultură, a unei culturi fără arte, a unor arte fără literatură, a unei literaturi fără poezie și a unei poezii fără lirism. Plăci groase de rugină ne-au anchilozat și spiritul, și inima, și sufletul, așa încît – la ce bun să mai scrii? Penru cine să mai scrii?”, se întreabă Mircea Cărtărescu (vezi și continuarea în fragmentul de mai jos) în noua sa carte apărută, parcă ironic, taman în timpul pandemiei, cînd librăriile sînt închise și cînd poate fi cumpărată doar online. Mircea Cărtărescu răspunde la această întrebare în (mai multe locuri din) cartea sa, așa cum a făcut-o, de altfel, și săptămîna trecută în interviul acordat chiar revistei noastre.

Simplu spus, cartea de față este o profesiune de credință față de scris și de literatura văzută ca religie, ca predestinare (de unde și episodul cu tîlc al tăierii moțului din textul confesiv ce dă titlul cărții), o colecție de eroi personali din sfera literaturii și de gînduri intime despre scris, o culegere de portrete și amintiri, omagii și declarații de dragoste pentru o serie de scriitori, mulți congeneri care nu mai sînt printre noi, alții mai tineri, români și străini. Nu toate textele sînt inedite, unele au fost scrise ca prefețe sau eseuri de însoțire a unor cărți (de la Panait Istrati la Svetlana Cârstean), altele ca splendide discursuri ținute cu prilejul primirii unor premii și distincții, dar montajul lor capătă o însemnătate superioară și dă măsura dragostei, admirației și a modestiei lui Mircea Cărtărescu nu doar față de iluștrii săi înaintași literari, vorba clișeului (Kafka, Salinger, Sábato), dar și față de colegii și contemporanii săi (de la Andrei Codrescu și Olga Tokarczuk la Ana Maria Sandu și Cezar Paul-Bădescu).

Fiecare medalion din prima jumătate a cărții intitulată „Cum i-am cunoscut” are savoare și fiecărui scriitor Mircea Cărtărescu îi găsește un unghi inedit de a-l privi, de a scrie cuvinte memorabile despre ei sau despre poezia lor. Îndrăgostit de Eminescu (despre care a scris de mai multe ori, inclusiv o carte) și de avangardiști (Sașa Pană și Bogza, „cel anormal de înalt pentru un bătrîn și neplăcut de ceremonios”, sau Gellu Naum, ale cărui poezii sînt „cu neputință de a fi citite, căci ele nu se citesc, ci ele cer, asemenea mantrelor, o modulare a respirației”), Mircea Cărtărescu mai scrie și despre Ștefan Aug. Doinaș („arhitect de ruine, de forme deja căzute-n uitare”), M. Ivănescu („un om mărunt, cu un fel de ceață peste trăsăturile feței”, „rămăsese cel mai mare, mai admirat și mai recluziv poet al României”), Paul Georgescu („stîngaci ca o focă pe uscat”), Mircea Dinescu, Florin Mugur, Șerban Foarță, Mircea Ciobanu, Marin Preda, G. Bălăiță, sau despre întîlnirile cu criticii Crohmălniceanu, Manolescu, Martin, Ion Pop) în jurul cenaclurilor sau al revistelor (Echinox). Asupra unora dintre aceștia se oprește mai mult (eseurile despre poezia lui Doinaș și Naum sînt, pe cît de concise, pe atît de exacte și de frumoase, iar vizita la Paul Georgescu este plină de umor), pe alții doar îi prinde în cîte-o scenă.

Însă cel mai însuflețit și cu multă căldură scrie despre colegii săi optzeciști dintre care, vai, mulți nu mai sînt: Mircea Nedelciu („era tot numai inteligență, cînd copilăroasă, cînd brutală”, „singurul lider adevărat al generației ’80, singurul iubit și respectat, singurul impus de la sine, liniștit, fără luptă sau rezistență”), Gheorghe Crăciun („cel mai egal cu sine om pe care l-am cunoscut”, „un model intelectual cum din păcate sînt foarte puține la noi”), Ion Stratan („microfizician al cuvintelor”, „diabolic de inteligent, maladiv de inteligent”), Mariana Marin („excesivă în toate, dar mai cu seamă în admirație, nesăbuită și autodistructivă”) și Traian T. Coșovei, cel care i-a fost cel mai apropiat și căruia îi face cel mai complex portret („o anume tendință spre boierie, spre la dolce vita, ceva din solzoșia-sa Mateiu, dar în registru ușor burlesc”).

Născută în plin comunism și ajunsă la apogeu în ultimii și cei mai grei ani ai dictaturii comuniste, după cum se exprimă Mircea Cărtărescu, generația ’80 „a plătit din plin mizeria și suferința din care s-a ivit”. Cu toate astea, cînd scrie despre colegii săi de generație – pe cei din legendarul Aer cu diamante îi numește frumos „membrii unei restrînse fraternități întru poezie” –, istoriile sînt toate la timpul trecut: „ce vremuri!, cînd solidaritatea generației noastre era aproape reală”, „în ultimii ani ne-am văzut destul de rar”, „am fost împreună chiar dacă nu ne-am văzut cu lunile sau chiar cu anii”. Se citește aici o mare nostalgie pentru credința, efuziunea, coeziunea, solidaritatea de altădată cînd generația nu fusese decimată și poezia era mai puternică decît istoria, deși „dintre toate iluziile, cea a prieteniei a rezistat cel mai mult”.

Cele trei discursuri ținute cu prilejul primirii premiilor internaționale Formentor și „Thomas Mann” și al titlului de Doctor Honoris Causa din partea Universității „Babeș-Bolyai” sînt trei eseuri splendide (în special „Poezia ca vîrf al cunoașterii”) și arată nu doar calitatea înaltă a scrisului lui Mircea Cărtărescu, ci și gîndirea sa profundă asupra literaturii, despre care poate vorbi în cele mai frumoase și surprinzătoare metafore.

O carte ca un cadou în aceste vremuri confuze, stranii, înspăimîntătoare.

***

Creionul de tîmplărie (fragment)

Lumea a devenit un loc al crimelor de război și-al ideologiilor totalitare, al abandonării umanismului, al inundării noastre cu dejecțiile știrilor false și-ale artei comerciale. Nivelul de educație scade cu fiecare generație nouă, numărul cititorilor descrește permanent, piața cărții se restrînge. Scriitorii nu mai sînt vedete, nu mai au vizibilitate, nu mai pot visa la glorie, notorietate și bani.

În plus, o disperare milenaristă a acoperit lumea azi cu un mare nor melancolic: pare să vină sfîrșitul, al speciei noastre, al lumii noastre, al iluziilor noastre. Nu printr-o catastrofă exterioară, ci prin copleșirea sufletului nostru, care știe azi că sînt două trilioane de galaxii în universul cunoscut, fiecare avînd miliarde de stele. Că însuși acest univers este, conform stringurilor, doar unul dintre cele 10 la puterea 500 de universuri, că nu ne mai putem agăța nici măcar de ideea de realitate, pentru că trăim, poate, într-o hologramă. Ce mîntuire, ce valori, ce umanitate mai pot rezista în fața acestui asalt al neantului? Voi dispărea într-o milionime de secundă, și va fi ca și cînd n-aș fi fost niciodată, cu toate cărțile mele, cu talentul și stupiditatea și impostura mea cu tot. De ce mai scriu într-o astfel de apocalipsă derizorie, într-un astfel de vid supraaglomerat?

Cel mai bun răspuns dat vreodată acestui șir patetic de întrebări rămîne cel al lui Samuel Beckett: „Pourquoi j’écris? Bon qu’à ça!” („Uite-așa”). Ultima dată cînd am fost întrebat și eu de ce continui să scriu, am răspuns de asemenea cu primul și cel mai simplu lucru care mi-a venit în cap: „Întrebați o pisică de ce face pui, de ce continuă să-i aducă într-o lume care e deja plină de pui de pisică și care n-are nici o nevoie de ei. În care milioane de pisoi mor în primele lor zile de viață. Dar pisicii nu-i pasă de asta. Ea face pui mai departe pur și simplu pentru că e pisică și nu poate să nu facă pui, așa cum nu poate să nu aibă lăbuțe, mustăți sau coadă.”

Eu sînt un om care scrie, să scriu intră în definiția mea. Aș continua să scriu și dacă n-ar mai exista nimeni care știe să citească, ba chiar și dac-aș rămîne ultimul om din lume. Scrisul e un organ vital al corpului meu, o funcție vitală a lui. Să mă-ntrebi de ce mai scriu cînd nimeni nu mai citește e ca și cînd m-ai întreba de ce mai respir dacă nu mai respiră nici un om pe lume.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Reacții după ce un preot a spus că fetele frumoase, abuzate sexual, trebuie să fie trimise la închisoare. Ministrul Justiției: „Este o invitație la viol!” VIDEO
Preotul Nicolae Tănase, președintele Asociației Pro Vita consideră că fetele frumoase, care au fost victimele unei agresiuni sexuale, „nu sunt chiar nevinovate” și că ar trebui să meargă și ele la închisoare. BOR se delimitează de aceste afirmații.
image
Drogul violului, cel mai periculos, dă dependență de la a treia utilizare. Expert: „Este posibil să asistăm la drame uriaşe”
Psihologul Eduard Bondoc, specialist în medicină la Clinica de Psihiatrie din Craiova, avertizează că cel mai periculos drog este cel cunoscut ca "drogul violului", care este insipid, inodor și incolor.
image
O bătrână din Spania și-a găsit casa ocupată de un cuplu de români. „Am crezut că proprietara a abandonat-o“
Un cuplu din România a stârnit controverse în Spania. Cei doi s-au mutat într-o locuință din cartierul Lavapiés din Madrid.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.