Arta şi rănile sufletului

Publicat în Dilema Veche nr. 560 din 6-12 noiembrie 2014
Arta şi rănile sufletului jpeg

În ultimul timp – şi starea aceasta de indiferenţă revine ciclic, aş spune chiar cronic –, un voiaj cultural nu-mi inspira nimic, chiar mă exaspera, căci pretindea deplasări, hoteluri, restaurante. Voiaj acceptat de mult, căci cadou oferit de prieteni, nu puteam să mă dezic şi, exasperat, m-am urcat într-un tren. Apoi, în maşină de astă dată, ne-am îndreptat spre Finstere –

, capătul pămîntului – în Bretania şi am început vizita cu nişte construcţii stranii dispersate în acest colţ pierdut al Franţei. Se numesc

şi, în secolul al XVII-lea, cînd Bretania era înfloritoare, fiecare sat important şi-a construit propriul monument, încît densitatea lor depăşeşte chiar pe aceea a mînăstirilor noastre: e de ajuns să faci doar cîţiva kilometri pentru a descoperi şi vizita un altul, asemănător, dar totuşi diferit. În ce constă un

? Într-o comuniune de construcţii reunite de un zid care le delimitează.

se poate traduce prin ţarc! În centrul curţii se înalţă un ansamblu de sculpturi consacrat scenariului christic, din care se detaşează prioritar Calvarul lui Isus: îl vedem răstignit, depus de pe Cruce… De fiecare dată sculptura traduce intensitatea dramei, de fiecare dată piatra vorbeşte despre suferinţă şi martir. Nici o semnătură – artă anonimă, artă supremă! Brâncuşi nu tindea şi el către aceeaşi dispariţie? Privesc de aproape scheletul lui Isus torturat şi mă cutremur, e o confruntare intensă şi gravă cu tragicul. Alături se află o clădire –

–, unde se depuneau copiii morţi înainte de a fi botezaţi – şi astfel fiecare credincios care intră în enclos se confruntă cu acest

arhitectural. Apoi, mai tîrziu, în incinta curţii s-a instalat cimitirul. Dar tot aici, în faţa bisericii se detaşează o intrare ornată cu figuri diverse, unde locuitorii satului se întîlneau spre a discuta problemele comune, de administraţie, de conflicte, sau femeile veneau să toarcă şi să-şi treacă timpul împreună. Astfel, profanul se logodea cu sacrul în intimitatea aceluiaşi spaţiu care le facilita dialogul şi coexistenţa. Spaţiu impur şi, de aceea, spaţiu – aş zice – shakespearian. Aceste construcţii în granit impresionează prin austeritatea lor, prin gravitatea fiecărei sculpturi şi se impun ca monumente sacre nerefractare profanului, posibil, admis, integrat. Ele concentrează extremele vieţii. 

Printr-o neaşteptată inversiune, interiorul contrastează şi viziunii dramatice din exterior îi răspunde o desfăşurare policromă de statui şi coloane bogat ornate, un spectacol al sacrului ce contrazice gravitatea zidurilor şi a monumentelor din afară. O asemenea distorsiune conflictuală derutează. Nu poate fi un accident, ea invită la o decodare, la găsirea unui răspuns şi la formularea unui sens. O ipoteză mi s-a revelat la capătul acestor vizite: viaţa exterioară se prezintă ca o sumă de confruntări cu drama şi durerea, dar odată depăşite, interiorul se constituie în recompensa ce exaltă bucuria ochilor şi dă credinţei un aspect festiv. Aceasta e o iniţiere, îmi spun mie însumi. 

Ghidul care ne-a condus, care a lucrat în serviciile secrete şi care acum s-a retras în Bretania, spune, în concluzie: „Îmi place să mă dedic acestor monumente considerate moarte.“ Dar ele, vestigii ale unei ordini defuncte, ale unor comunităţi solide, ale unei alianţe între sacru şi cotidian, ne vindecă şi ne reconciliază cu prezentul. Un sentiment de plenitudine se impune, şi reţinerea mea prealabilă se converteşte în satisfacţie. Mă simt diferit, altul, momentan modificat. Marea artă e o terapie. 

Această convingere mi se confirmă cîteva zile mai tîrziu, în sălile renovate ale muzeului Curtius din Liège. Avansez singur printre Fecioare şi Isuşi, sculpturi medievale, simple, naive, ale căror gesturi atestă acordul cu sine însuşi, concentrarea lipsită de orice extravaganţă şi expunere narcisică a artistului. Braţe ce ţin în mîna Biblia, chipuri ce ne privesc în ochi, totul constituie o familie umană ce expune un vocabular fizic restrîns, dar alimentat de o intensă spiritualitate. Un asemenea teatru mi-aş dori să văd, îmi spun. Aceste personaje îmi inspiră încredere, în intimitatea lor viaţa pare clară şi temerile atenuate. Cîteva săli mai departe, mă crispez însă în faţa unor statui care, în ciuda temelor biblice similare, şi-au pierdut relaţia cu sacrul şi expun doar măiestria unui artist ce îşi afişează tehnica, graţie unor gesturi sau voaluri spectaculoase. Arta îşi e suficientă ei înseşi şi sacrifică dialogul cu omul rănit care caută salvare. Şi el rămîne indiferent.

Nu formulez aici un elogiu pentru arta trecutului, ci pentru arta care vindecă de rănile vieţii, care reconciliază şi reconfortează, care nu se consacră propriului limbaj, care nu eşuează în autosatisfacţia gratuităţii. Arta necesară omului, pe timp de secetă. 

E ceea ce am recunoscut la marele arhitect Gehry, graţie arhitecturii construite pentru Fundaţia Vuitton care şi-a deschis recent porţile. Un palat aerian şi fluid, o comunicare permanentă între exterior şi interior, nimic nu ne izolează, dar totodată totul ne protejează. Sticla a înlocuit granitul breton, clădirea însă nu afirmă doar o performanţă tehnică, ci e şi un răspuns pasager dat neliniştilor noastre cotidiene. Fără a ne separa de lume, găsim un adăpost, un adăpost fragil, graţie artei. Ea serveşte de calmant, de antidepresiv. Gehry ne înseninează.

De ce aceste evocări pesonale? Din revolta produsă de atitudinea generală a politicienilor care vor să reducă bugetele culturii în numele unor economii necesare – se justifică ei – pe timp de criză. Dincolo de importanţa minimă pe plan financiar a unor asemenea sacrificii, ei uită că arta e echivalentul securităţii medicale, că ea vindecă nu bolile corpului, ci rănile sufletului, care nu e mai puţin important. De aceea m-am îngrozit la ameninţarea unor decizii care vizează această terapie a însingurării şi această consolare pe vremuri grele. Arta, în accepţia sa cea mai înaltă, nu e un divertisment, ci un medicament. Dacă politicienii îmbătaţi de morfina puterii nu-i resimt valoarea curativă, nouă, celor care nu dispunem de asemenea paliative, ne e indispensabilă. Cînd utopiile s-au stins şi economicul a învins, doar ea mai furnizează vitaminele supravieţuirii. 

Livada de vişini, teatrul nostru

Sanatatea ficatului  Cum identifici semnele unui ficat bolnav jpg
Sănătatea ficatului: Cum identifici semnele unui ficat bolnav
Ficatul este un organ vital în corpul omului, fiind implicat în sute de procese, printre care: digerarea alimentelor, eliminarea deșeurilor din organism și producerea unor factori de coagulare care facilitează circulația sângelui.
Rolul esential al adjuvantilor in optimizarea pesticidelor jpg
Rolul esențial al adjuvanților în optimizarea pesticidelor
Condițiile de mediu, intemperiile, buruienile, precum și bolile și dăunătorii plantelor reprezintă tot atâtea provocări pentru fermierii moderni.
IMG 20240408 WA0011 jpg
Casa Memorială „Amza Pellea”, din Băilești, a fost redeschisă publicului
Manifestările dedicate cinstirii memoriei îndrăgitului actor român, născut în inima Olteniei, au debutat pe 6 aprilie, pe scena Teatrului Național Marin Sorescu din Craiova, locul în care și-a început fascinanta călătorie în lumea artistică.
pompy ciepła (2) jpg
Pompe de căldură - utilizarea, funcționarea și tipurile acestora
În ultimii ani, pompe de căldură s-au remarcat intre dispozitivele utilizate în sistemele moderne de încălzire.
header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)
image png
Acceptăm prinți!
Termenul „sindromul Cenușăreasa” a fost folosit pentru prima dată de dr. Peter K. Lewin într-o scrisoare către Canadian Medical Association Journal, în 1976.
image png
Mama și tarabele
Mama, deși avea gusturi mai nobile și, atunci cînd se juca, îi plăcea să se joace mai luxos, înțelegea și nevoia mea de kitsch-ul nu chiar dulce, ci simpatic.

Adevarul.ro

image
Scene horror în centrul Londrei. Mai mulți cai plini de sânge și-au aruncat călăreții și au lovit mașini și oameni VIDEO
Cinci cai ai Household Cavalry au rămas liberi în centrul Londrei după ce și-au aruncat călăreții militari în timpul exercițiului de miercuri dimineață, potrivit Daily Mail Online.
image
8 obiceiuri care te fac să îmbătrânești mai repede. Ai putea trăi cu 20 de ani mai mult
Experții în longevitate avertizează asupra comportamentelor care provoacă „daune celulare”. Chiar dacă nu putem încetini timpul, îi putem încetini efectele asupra noastră, potrivit experților. Cheia este să facem alegeri mai sănătoase și să ne dezicem de câteva obiceiuri.
image
Amănuntul care l-a scăpat de nouă ani de puşcărie pe un şofer fără permis, care a ucis trei femei
Un şofer iresponsabil, care a comis un grav accident rutier în apropiere de oraşul Târgu Neamţ, a fost aspru condamnat în primă instanţă, dar magistraţii de la instanţa superioară au decis altceva.

HIstoria.ro

image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.